“Tja, maar waarin ben ik nou de beste?” De vraag tolde door mijn hoofd, maar ik kon geen antwoord vinden. Ik staarde door het raam naar de regen, die gestaag op het plein viel, de grote kantoorgebouwen in een kring er omheen. Achter elk raam brandde licht; achter elk raam zat iemand saai werk te doen. Of in een lange vergadering. Ik gaapte. Ik wilde hier niet zijn. Ik wilde weg. Maar hoe? Ik had geen idee. En ik wist zeker: zolang ik deze vraag niet kon beantwoorden, kon ik niet weg. Ik zat hier vast.
Waarin ben ik de beste? Het was een vraag die jarenlang door mijn hoofd speelde, toen ik nog een baan had in loondienst bij dat grote bedrijf. Ik droomde soms van een eigen bedrijf beginnen. Maar had géén idee waarin. Een eigen bedrijf… dan moest je heel goed in iets zijn. Maar wat kon ik nou helemaal?
De karige mentaliteit van de schaarste-economie
Het is een misvatting die ik destijds zelf had en nog steeds vaak tegenkom bij ondernemers. In onze op concurrentie en schaarste gerichte maatschappij denken we vaak in een winnaars-model: er kan er maar één de beste zijn, er kan er maar één winnen. De concurrentie-taal leerde ik ook tijdens mijn studie Technische Bedrijfskunde. Met analyses van marktaandelen en taartgrafieken waarin de winst van de één ten koste gaat van de ander. Het was altijd schaarste-denken en dat was zelfs de definitie van economie die ik leerde: de rationele verdeling van schaarse goederen. Die karige mentaliteit betrekken we op ons bedrijf, wat ons flink depressief kan maken.
Talentvolle zelfstandigen in de dop laten zich op deze manier gek maken. Ze volgen angstvallig de nieuwsbrieven van collega en schrikken van elke nieuwe lancering of klant van een concurrent: “Oei, wat jammer dat ik dat niet heb bedacht!” Ze piekeren en peinzen: hoe kan ik de beste zijn, hoe moet ik die ander verslaan, hoe kan ik winnen? Voordat je het weet schiet je in een dip, zie je het niet meer zitten en stop je je bedrijf. Of begin je er maar niet aan.
Het interesseert je klant niet of jij de beste bent
Hoe moet het dan wel? Heel eenvoudig: stop met schaarste-denken en focus niet langer op ‘de beste willen zijn’. Wil je een gezond bedrijf neerzetten, dan moet je je aandacht verleggen. Niet langer naar jezelf blijven kijken, maar kijken naar de ander: je klant, die je geweldig kunt helpen. Het goede nieuws is: het interesseert die klant vaak niet eens of jij de allerbeste bent in je vak, de nieuwste snufjes lanceert of de hoogste opleiding hebt. Waar het je klant om gaat is veel eenvoudiger: kan ze mij helpen, met mijn probleem? Kun je dat overtuigend brengen en mensen goed helpen? Dan heb je een gezond bedrijf.
Ga werken volgens de economie van overvloed
Ga je op deze manier aan de slag, dan ga je werken volgens hele andere economische wetten. Je werkt niet langer volgens de economie-van-schaarste, maar je gaat werken in een economie-van-overvloed. Een economie waarin het niet langer draait om ‘de rationele verdeling van schaarse goederen’, maar om: het creatief scheppen van overvloed. Een overvloed die onbegrensd is, een overvloed waarmee je eindeloos andere mensen kunt helpen. Winnen kan er maar één, maar dienstbaar zijn dat kun je oneindig. Bouw jij je bedrijf op deze wetten van overvloed, dan is je bedrijf in principe onbegrensd.
Mijn klanten hebben meer succes dan ik
Zelf heb ik dat aan den lijve ondervonden. Ik heb vier boeken uitgebracht, die allemaal een leuke plek in de bestseller-top-100 bij managementboek.nl haalden. Maar géén van mijn boeken bereikte de toppositie of de top-10. Maar… door het uitbrengen van mijn eigen boeken leerde ik wel wat er allemaal blij komt kijken om als ondernemer hoog te scoren met je boek. Dus ontwikkelde ik het online programma BoekSucces, waarmee ik andere ondernemers help om een succes te maken van hun boek en hun bedrijf. Een leuk product, waarmee ik inmiddels honderden ondernemers heb geholpen. Het mooiste is: in mijn boekenkast staat inmiddels een respectabele rij met boeken, van ondernemer-auteurs die met BoekSucces hun eigen boek hebben uitgebracht. Het allerleukste: een aantal van die auteurs heeft een echt grote hit gescoord. Zo staat er momenteel al wekenlang een boek op nr. 1… van een BoekSucces-auteur.
Succes verzekerd!
Zo zie je maar: je hoeft zelf niet de beste te zijn, om anderen geweldig te kunnen helpen. Uiteindelijk kan het jouw klanten helemaal niet schelen hoe goed jij bent. Klanten zijn net mensen, ze zijn razend egoïstisch en het gaat ze maar om één ding: hun eigen succes. Kun jij ze helpen om dat succes te realiseren? Dan heb je een gezond bedrijf. Succes verzekerd!
Ingrid Interviewt (@IInterviewt) zegt
Waarom je niet de beste hoeft te zijn https://t.co/t1xi7ZC1NM via @EllenFaxion
Sylvie Dermul zegt
Top geschreven Ellen. Dank voor dit nieuwe inzicht.
Groet
Sylvie