Catherine is een enthousiaste ondernemer. Ze heeft al tijden een blog en daarop schrijft ze regelmatig artikelen. Haar stijl is leuk: scherpe observaties, mooie zinnen, een eigen mening. Ze krijgt vaak lovende woorden voor haar blogs van haar familie of vrienden. Dan vraag ik haar naar de zakelijke resultaten van haar blog. Wat is de opbrengst van haar blog voor haar bedrijf? Catherine valt even stil: “Tja, zo direct zie je het effect van een blog natuurlijk niet. Het gaat meer indirect. Ik hoop een naam op te bouwen, waardoor mensen me kennen en vertrouwen. De verkopen komen dan later”. Catherine kijkt me weifelend aan: “Of moet ik misschien eens een schrijfcursus gaan volgen? Zodat m’n blog nog beter wordt?” Ik schud m’n hoofd. Dat is zeker geen oplossing. Wat moet Catherine wel doen?
Je blog leidt niet tot verkopen. Wat nu?
Ik zie veel zakelijke bloggers zoals Catherine. Ze kunnen aardig schrijven. Maar als ze eerlijk zijn, valt de opbrengst tegen. De blog leidt niet tot verkopen. Het bedrijf groeit amper. Terwijl ze wel veel tijd en energie in het bloggen steken. De creatieve artikelen krijgen lovende woorden van vrienden of volgers. Maar waarom blijven de verkopen dan uit? Wat is de fundamentele fout waardoor je nooit meer gaat verkopen?
Met de volgende slimme tips kun je creatief blijven bloggen, maar levert je blog voortaan wel direct klanten op:
Schrijf je blog voor je allerleukste klanten
Focus op je ideale klanten. Veel bloggers schrijven vanuit zichzelf, “mijn blog is mijn visie op de wereld”. Dat is een leuke hobby, maar daar ga je geen klanten mee trekken. Voor een goede zakelijke blog is het nodig dat je voor je klanten gaat schrijven. Kopieer de profielfoto’s van je allerleukste klanten van sociale media, print ze uit en hang ze boven je bureau. Vraag je bij elk artikel af: zouden zij dit artikel lezen? Is het antwoord ‘ja’? Dan is je artikel OK.
Blog over de problemen van je klanten
Schrijf over de problemen van je klant. Ga niet meer zomaar schrijven over je hobby’s, fascinaties of expertise, maar schrijft over het probleem van jouw leukste klanten. Waar liggen ze wakker van? Waar willen ze een oplossing voor? Geef je creativiteit de vrije loop en ga deze klantproblemen op duizend creatieve manieren beantwoorden. Op je blog. Zo wordt je blog niet alleen voor je klanten relevant, maar bouw je ook een prachtig archief op voor Google, waarmee wildvreemden met dezelfde vragen je eenvoudig vinden.
Combineer je blog met een nieuwsbrief
Koppel een nieuwsbrief aan je blog. Verwacht niet dat een lezer bij je terugkomt, nadat hij eens een leuk stukje van je heeft gezien. Misschien verwacht je dat lezers je wel in hun RSS-reader markeren? Dat is een ijdele hoop. Vrijwel niemand gebruikt RSS, dus daar trek je geen vaste lezers mee. Waarmee dan wel? Met een email-nieuwsbrief. Verzamel wekelijks je nieuwe artikelen in een nieuwsbrief en geef lezers de mogelijkheid om zich in te schrijven op deze e-zine. Zo wordt het voor je lezers heel eenvoudig om al je goede artikelen steeds weer te lezen en bouw je snel een vaste groep lezers op.
Verzamel de emailadressen van je fans
Verzamel emailadressen. Stuur artikelen niet geautomatiseerd naar je lezers, maar vraag om inschrijving met een mailadres. Dat zal niet iedereen willen, alleen de echte grote fans blijven over. Prima, dat zijn de mensen met wie jij wilt werken. Dit worden je fans die later ook bij je willen kopen. Verzamel emailadressen altijd in een professionele autoresponder en ga nooit handmatig aan de slag, of met een systeem in je website (ook al verzekerd je website bouwer dat dit “heel eenvoudig” is). Alleen met een echte autoresponder wordt je niet als spammer aangemerkt. Bovendien kunnen klanten zich zo eenvoudig in- en uitschrijven op je nieuwsbrief, zonder dat jij er handmatig werk aan hebt. Ideaal!
Durf jezelf te verkopen
Durf te verkopen. Verstuur in je nieuwsbrief niet alleen leuke artikelen, maar verkoop hierin ook jezelf. Stel je eens voor dat jij artikelen van je favoriete rockband ontvangt, zonder dat ze je vertellen waar ze optreden of hoe je kaartjes kunt kopen. Raar toch? Zie jezelf als die rockband. Je lezers zijn je fans. Zij willen graag weten hoe ze met je kunnen werken en waar jouw ‘optredens’ zijn. Wees niet bang om pusherig te zijn of te spammen. Je fans zien je graag optreden en willen daar alles over lezen. Durf jezelf te verkopen. Ook in je nieuwbrief. Elke week weer.
Echt klanten trekken. Met je zakelijke blog
Ben jij een zakelijk blogger en wil je echt klanten trekken met je blog? Ga dan op een slimme manier schrijven over de problemen van je leukste klanten. Zo laat je je experstatus zien én bouw je ongemerkt aan een grote schare fans. Mensen die ook graag bij je willen kopen. Zo wordt je blog een belangrijke peiler in je bedrijf en ga je groeien dankzij je blog. Je bedrijf laten groeien met online media? Dan kan prima, ook in jouw bedrijf!
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
De meest gemaakte fouten van zakelijke bloggers. Maak jij ze ook? http://t.co/DzzWy1Vc
@LydaToebes zegt
“@EllenFaxion: De meest gemaakte fouten van zakelijke bloggers. Maak jij ze ook? http://t.co/zv1Sarse”Ellendelange-Ros innovatieexpert in FD
Rob van den Dobbelsteen zegt
En niet de minst belangrijke om je publiek te vergroten:
Blog eens op de website van een ander. Zolang je doelgroep daar ook is en er een link naar je eigen blog ontstaat kun je met gastbloggen makkelijk een nieuw publiek bereiken.
Wachten tot je klanten naar je toe komen is voorbij, jij zoekt je klanten (online) op en het resultaat is dat ze je zullen volgen (mist je goede content serveert natuurlijk). Zo krijg je nieuwe fans!
Diana Molkenboer-Zuidweg zegt
Briljante tips! Dank je wel!
Heldere groet,
Diana
@brillenmeisje zegt
Yep! #tips RT @sonjavanvuren: “De meest gemaakte fouten van zakelijke bloggers.Maak jij ze ook?” http://t.co/1lpDPMi2 -blog van @EllenFaxion
Miranda Kruse (@krusebc) zegt
De meest gemaakte fouten van zakelijke bloggers. Maak jij ze ook? http://t.co/YHEmxI0SBO via @@EllenFaxion