“Kijken-kijken-niet-kopen”
“Alles prachtig achtentachtig”
“Jij mij vriend, ik jou goede prijs maken”
Na een week kunnen we de zinnetjes opdreunen. We beginnen er vaak zelf maar vast mee.
Terwijl we in Tunesië over de markt slenteren, zien de koopmannen al snel waar we vandaan komen. Met korte openingszinnen proberen ze ons te verleiden: koop bij mij, kom in mijn winkel. Maar de openingszinnetjes worden opdringerig. Irritant. Ze leggen geen contact, maar zorgen er juist voor dat elke interesse om te kopen van onze kant bij voorbaat verdwijnt.
Maar hoe zit dat met jouw openingszin? En alle zinnen die daarna komen? Hoe goed weet jij iemand met interesse tot een klant te maken? Verkooptechnieken. Ze zijn vaak niet populair. Ze doen ons denken aan verkopers van tweedehands auto’s. Of die markt in Tunesië. Zo willen we niet zijn. Zo opdringerig. Niet sjiek. Dus verkopen we niet. Of veel te weinig.
Dat is jammer. Want door te weinig te verkopen hou je je bedrijf te klein. Bovendien, en dat is nog veel belangrijker, je houdt je klant te klein. Je onthoudt de wereld jouw mooie diensten, al die kennis die jij te bieden hebt. Als je niet verkoopt, komt jouw kennis de wereld niet in. Doodzonde!
Verkopen is belangrijk. Om goed geld te verdienen, om een mooie omzet te maken, om een gezond bedrijf neer te zetten. En om jouw talenten maximaal met de wereld te delen. Dat lukt alleen als je kunt verkopen. Niet met clichés en opdringerige openingszinnen. Maar met een sympathieke aanpak. Waarbij jij echt jezelf kunt blijven en toch je klanten over de streep haalt. Dan wordt verkopen een prachtig vak. Een vak waarin jij je talenten kunt ontwikkelen om de wereld mooier te maken. Een wereld met nooit meer “kijken-kijken-niet-kopen”!
Geef een reactie