Waarom besta je eigenlijk als bedrijf en waarom werk je zelf voor een organisatie? Is het maximaliseren van de winst het ultieme doel? In zijn boek Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us geeft mijn favoriete auteur Daniël Pink hier een heldere visie op. Hij heeft het over Motivatie 3.0-bedrijven: “Hun doel is zingeving nastreven en daarbij gebruiken zij winst als katalysator en niet als doelstelling”. Bij veel organisaties is dit een mooi statement in de missie, maar soms is het echt de kern van een bedrijf. Zoals bij XS4ALL, dat voor haar klanten een feestje wil zijn.
Als je zo in een organisatie wilt werken, wat is dat je rol als manager of als medewerker? Pink haalt een mooi voorbeeld aan van een aantal tweedejaars studenten van Harvard. Zij wilden geen onderdeel worden van een corrupt financieel systeem of alleen voor eigen gewin werken. Daarom besluiten ze een ‘MBA-eed’ op te stellen, een gedragscode waarmee ze trouw zweren aan doelen die verdergaan dan winst maken. Een deel van de tekst luidt als volgt:
Als manager is het mijn doel om het grote goed te dienen door mensen en middelen samen te brengen en waarde te creëren die geen enkel individu alleen kan creëren. (…) Ik zal streven naar duurzame voorspoed op sociaal gebied en milieugebied wereldwijd.
Eén van de initiatiefnemers er het volgende over: “Ik hoop dat onze lichting tijdens onze 25ste reünie niet bekend zal staan om hoeveel geld we hebben verdiend, maar om het feit dat de wereld er beter op is geworden dankzij ons leiderschap”.
Ik zou willen dat ik zelf tijdens m’n studie bedrijfskunde zo’n mooie eed had kunnen afleggen. Maar voor goede keuzes is het nooit te laat, daarom wil ik de eed hierbij, middels deze blogpost afleggen. Ik wil er met mijn werk aan bijdragen dat organisaties meer oog voor hun klant hebben en meewerken om de wereld beter, mooier en leuker te maken. Daar lap ik als glazenwasser met veel plezier een paar extra ramen voor!