• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach
  • 1-op-1
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Glazenwasser / Het Nieuwe Werken: Hoe schoon zijn de ramen binnen jouw kantoor?

Het Nieuwe Werken: Hoe schoon zijn de ramen binnen jouw kantoor?

Glazenwasser

door Ellen de Lange-Ros

Als Glazenwasser zorg ik graag voor schone ramen: een heldere blik op wat er buiten je organisatie gebeurt. Maar heldere ramen zijn niet alleen nodig aan de buitenkant van je pand, ook binnen de muren van je organisatie is een scherpe blik belangrijk. Zo wil menig management team graag weten wat medewerkers écht denken over die op handen zijnde reorganisatie. Dat kan!

Steeds meer organisaties gaan bezig met Het Nieuwe Werken, waarbij medewerkers meer mogelijkheden krijgen om werk tijd- of plaatsonafhankelijk uit te gaan voeren. Hoewel dit soms gebruikt wordt als argument om domweg te bezuinigen op werkplekken, kunnen de voordelen bij een goede implementatie van het concept enorm zijn. Wel is het belangrijk om goed te weten welke begeleiding je medewerkers nodig hebben. Het is niet moeilijk om daar scherp zicht op te krijgen.

Wat vinden medewerkers van Het Nieuwe Werken?

Recent heb ik met een klant een mooi onderzoek opgezet om te onderzoeken hoe medewerkers van een grote overheidsorganisatie staan tegenover Het Nieuwe Werken. Middels een survey wisten we bloot te leggen wat de verwachtingen van medewerkers zijn en welke bezwaren ze zien. Ook konden we aantonen in hoeverre de houding en cultuur van de organisatie al aansloten bij Het Nieuwe Werken. Tot slot konden we op persoonsniveau in kaart brengen welke faciliteiten mensen nodig hebben om het Nieuwe Werken in de praktijk te brengen. Hoeveel mobieltjes moeten er worden besteld en hoeveel vergaderruimte is er nou echt nodig? Het onderzoek zorgde voor flink wat verrassingen.

Verrassende inzichten over Het Nieuwe Werken

Zo bleek dat een groot deel van de mensen dagelijks gebruik maakt van een mobiel en een laptop, terwijl een ander aanzienlijk deel deze hulpmiddelen juist nooit nodig heeft. Met het onderzoek konden we snel vijf verschillende profielen medewerkers identificeren, die elk op een heel eigen manier met hun werk omgaan en andere faciliteiten nodig hebben. Ook was het ontnuchterend om te zien dat medewerkers al enorm ver waren in de acceptatie van het concept. Het onderzoek liet haarfijn zien dat er weinig belemmeringen waren en dat medewerkers er helemaal klaar voor waren. Mits… de ondersteunende ICT een drastische upgrade zou krijgen.

Gedragsverandering is niet nodig, goede ICT wel!

Waar we vooraf verwachten dat er veel trainingen en cursussen nodig zouden zijn om gedragsveranderingen bij medewerkers te realiseren, bleek dit amper nodig. De echte belemmering bleek in de ICT te zitten. Inloggen kon nog lang niet altijd, bedrijfsapplicaties waren traag en mensen konden niet snel even onderweg een laptop opstarten.

Andere aanpak nodig om van Het Nieuwe Werken een succes te maken

Voor het management was het alsof een ploeg Glazenwassers alle ramen binnen het pand had schoongeveegd. Men zag nu wél waar belemmeringen zaten en ook dat er veel kansen zijn bij een goede implementatie van het concept. Met de resultaten van het onderzoek gaat deze klant Het Nieuwe Werken op korte termijn invoeren. Al zal het beoogde projectplan nog wat aangepast moeten worden en zullen de acties qua ICT aanzienlijk worden uitgebreid.

Heldere ramen zijn niet alleen belangrijk voor een scherp zicht op je klant. Soms kan een goede Glazenwasser ook binnen je organisatie voor helderheid zorgen. Dat kan enorm helpen bij een veranderingstraject in je organisatie, zoals bij de implementatie van Het Nieuwe Werken. Hoe scherp is jouw zicht op je medewerkers? Weet jij precies wat ze bezighoudt, zodat je met je reorganisaties de goede acties kunt nemen en écht blijvende veranderingen realiseert?



Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach? Wat kost een business coach? Welke business coaches zijn er?
  2. Wat doet een business coach? Waarmee kan een coach je helpen? Hoe vind je een goede business coach?
  3. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  4. Hoogbegaafde ondernemers zijn vaak 'te'. Hoe wordt dat de superpower in je bedrijf?
  5. Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf. Hoe werkt dat?
  6. Hoogbegaafd, snelle denker of creatief? Zo kun je je eigen talent beter begrijpen en inzetten
  7. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  8. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  9. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  10. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  11. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren SEO & Google Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP

Zoeken

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Emailmarketing - Zakelijk bloggen - Waardevolle diensten ontwikkelen - Geld mindset - Meer omzet - Meer klanten - Meer plezier - Ontspannen groeien