Als Glazenwasser zorg ik graag voor schone ramen: een heldere blik op wat er buiten je organisatie gebeurt. Maar heldere ramen zijn niet alleen nodig aan de buitenkant van je pand, ook binnen de muren van je organisatie is een scherpe blik belangrijk. Zo wil menig management team graag weten wat medewerkers écht denken over die op handen zijnde reorganisatie. Dat kan!
Steeds meer organisaties gaan bezig met Het Nieuwe Werken, waarbij medewerkers meer mogelijkheden krijgen om werk tijd- of plaatsonafhankelijk uit te gaan voeren. Hoewel dit soms gebruikt wordt als argument om domweg te bezuinigen op werkplekken, kunnen de voordelen bij een goede implementatie van het concept enorm zijn. Wel is het belangrijk om goed te weten welke begeleiding je medewerkers nodig hebben. Het is niet moeilijk om daar scherp zicht op te krijgen.
Wat vinden medewerkers van Het Nieuwe Werken?
Recent heb ik met een klant een mooi onderzoek opgezet om te onderzoeken hoe medewerkers van een grote overheidsorganisatie staan tegenover Het Nieuwe Werken. Middels een survey wisten we bloot te leggen wat de verwachtingen van medewerkers zijn en welke bezwaren ze zien. Ook konden we aantonen in hoeverre de houding en cultuur van de organisatie al aansloten bij Het Nieuwe Werken. Tot slot konden we op persoonsniveau in kaart brengen welke faciliteiten mensen nodig hebben om het Nieuwe Werken in de praktijk te brengen. Hoeveel mobieltjes moeten er worden besteld en hoeveel vergaderruimte is er nou echt nodig? Het onderzoek zorgde voor flink wat verrassingen.
Verrassende inzichten over Het Nieuwe Werken
Zo bleek dat een groot deel van de mensen dagelijks gebruik maakt van een mobiel en een laptop, terwijl een ander aanzienlijk deel deze hulpmiddelen juist nooit nodig heeft. Met het onderzoek konden we snel vijf verschillende profielen medewerkers identificeren, die elk op een heel eigen manier met hun werk omgaan en andere faciliteiten nodig hebben. Ook was het ontnuchterend om te zien dat medewerkers al enorm ver waren in de acceptatie van het concept. Het onderzoek liet haarfijn zien dat er weinig belemmeringen waren en dat medewerkers er helemaal klaar voor waren. Mits… de ondersteunende ICT een drastische upgrade zou krijgen.
Gedragsverandering is niet nodig, goede ICT wel!
Waar we vooraf verwachten dat er veel trainingen en cursussen nodig zouden zijn om gedragsveranderingen bij medewerkers te realiseren, bleek dit amper nodig. De echte belemmering bleek in de ICT te zitten. Inloggen kon nog lang niet altijd, bedrijfsapplicaties waren traag en mensen konden niet snel even onderweg een laptop opstarten.
Andere aanpak nodig om van Het Nieuwe Werken een succes te maken
Voor het management was het alsof een ploeg Glazenwassers alle ramen binnen het pand had schoongeveegd. Men zag nu wél waar belemmeringen zaten en ook dat er veel kansen zijn bij een goede implementatie van het concept. Met de resultaten van het onderzoek gaat deze klant Het Nieuwe Werken op korte termijn invoeren. Al zal het beoogde projectplan nog wat aangepast moeten worden en zullen de acties qua ICT aanzienlijk worden uitgebreid.
Heldere ramen zijn niet alleen belangrijk voor een scherp zicht op je klant. Soms kan een goede Glazenwasser ook binnen je organisatie voor helderheid zorgen. Dat kan enorm helpen bij een veranderingstraject in je organisatie, zoals bij de implementatie van Het Nieuwe Werken. Hoe scherp is jouw zicht op je medewerkers? Weet jij precies wat ze bezighoudt, zodat je met je reorganisaties de goede acties kunt nemen en écht blijvende veranderingen realiseert?