Nieuwe media zoals Twitter of Facebook bieden je de kans om niet alleen met je vrienden te praten, met iedereen in de wereld. Het is alsof je in je huiskamer niet alleen een televisie-scherm hebt staan maar een hele televisie-studio. Sociale media zijn het podium waarom jij je verhaal kunt vertellen. Het is je eigen theater. Ideaal? Helaas is de werkelijkheid minder mooi. Ik zie namelijk veel grote en kleine organisaties worstelen met de sociale kant van nieuwe media.
Heb jij een sociale blunder gemaakt?
Veel starters met sociale media ontdekken al snel dat die nieuwe wereld z’n eigen uitdagingen kent. Het blijft angstwekkend stil op je fanpagina op Facebook. Het aantal volgers op Twitter groeit aardig, maar als je eerlijk bent zijn het vooral opportunistische bedrijfjes die hun diensten aan jouw willen verkopen, je eigen klanten zie je er niet terug. Je ontdekt dat je wel een mooie blog hebt, maar dat je bijna geen bezoekers trekt. Die nieuwe media blijken plots helemaal niet zo sociaal te zijn. Of heb je misschien ergens onderweg zelf een sociale blunder gemaakt?
De echte uitdaging is het trekken van publiek
Beginners ervaren al snel dat het bij sociale media helemaal niet om het medium gaat. Het gaat om je publiek! Met sociale media lijkt het alsof je een eigen televisiestudio of theater hebt om je boodschap de wereld in te slingeren. Deels is dat waar. Maar al snel merk je dat zo’n eigen theater ook een eigen uitdaging heeft: hoe trek je publiek? Het mag dan wel makkelijk zijn om te publiceren en boodschappen te versturen, voor anderen is dat net zo makkelijk. Daarmee wordt het steeds moeilijker om echte aandacht te krijgen. Kortom: je onderscheiden van de massa en het trekken van publiek blijft een uitdaging waar je moeite voor moet doen.
Ga optreden in het gevulde theater van een ander
Gelukkig is hier een eenvoudige oplossing voor. Probeer niet krampachtig je eigen theater te vullen, maar ga een mooie voorstelling geven in het reeds gevulde theater van een ander. Ga je eigen blog niet gefrustreerd pushen, maar zorg voor een goede bijdrage als gastblogger bij een veelgelezen site. Maak niet zelf een video-deel op je eigen site, maar publiceer via het openbare YouTube. Verspreid je presentaties niet alleen naar de bezoekers van jouw bedrijfsevent, maar zorg ervoor dat je fans jouw mooie boodschap eenvoudig op Slideshare met elkaar kunnen delen.
Zo worden nieuwe media echt sociaal
Het mag dan met sociale media eenvoudig zijn om je eigen theater te bouwen, het trekken van publiek blijft een uitdaging. Voordat je het weet sta je in dat prachtige theater elke dag voor een lege zaal te spelen. Vaak is het daarom slimmer om niet gefrustreerd te bouwen aan je eigen podium met die lege zaal. Ga op zoek naar andere podia die er al zijn, waar jouw doelgroep al aanwezig is, waar je klanten al vrolijk met elkaar praten. Doe op die podia mee aan de gesprekken en zorg voor een inspirerende bijdrage. Zo bouw je een naam op en heb je voordat je het weet een flinke groep enthousiaste volgers. Sociale media worden dan echt sociaal.
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
De grootste sociale blunder op sociale media http://t.co/eWP8zM4X #uithetarchief