• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Bedrijf groeien / De grootste sociale blunder op sociale media

De grootste sociale blunder op sociale media

Bedrijf groeien, Business to business, Facebook voor je bedrijf, Internet voor je bedrijf, MKB, Online marketing, Sociale media, Twitter, ZZP-tips

door Ellen de Lange-Ros

Nieuwe media zoals Twitter of Facebook bieden je de kans om niet alleen met je vrienden te praten, met iedereen in de wereld. Het is alsof je in je huiskamer niet alleen een televisie-scherm hebt staan maar een hele televisie-studio. Sociale media zijn het podium waarom jij je verhaal kunt vertellen. Het is je eigen theater. Ideaal? Helaas is de werkelijkheid minder mooi. Ik zie namelijk veel grote en kleine organisaties worstelen met de sociale kant van nieuwe media.

Heb jij een sociale blunder gemaakt?

Veel starters met sociale media ontdekken al snel dat die nieuwe wereld z’n eigen uitdagingen kent. Het blijft angstwekkend stil op je fanpagina op Facebook. Het aantal volgers op Twitter groeit aardig, maar als je eerlijk bent zijn het vooral opportunistische bedrijfjes die hun diensten aan jouw willen verkopen, je eigen klanten zie je er niet terug. Je ontdekt dat je wel een mooie blog hebt, maar dat je bijna geen bezoekers trekt. Die nieuwe media blijken plots helemaal niet zo sociaal te zijn. Of heb je misschien ergens onderweg zelf een sociale blunder gemaakt?

De echte uitdaging is het trekken van publiek

Beginners ervaren al snel dat het bij sociale media helemaal niet om het medium gaat. Het gaat om je publiek! Met sociale media lijkt het alsof je een eigen televisiestudio of theater hebt om je boodschap de wereld in te slingeren. Deels is dat waar. Maar al snel merk je dat zo’n eigen theater ook een eigen uitdaging heeft: hoe trek je publiek? Het mag dan wel makkelijk zijn om te publiceren en boodschappen te versturen, voor anderen is dat net zo makkelijk. Daarmee wordt het steeds moeilijker om echte aandacht te krijgen. Kortom: je onderscheiden van de massa en het trekken van publiek blijft een uitdaging waar je moeite voor moet doen.

Ga optreden in het gevulde theater van een ander

Gelukkig is hier een eenvoudige oplossing voor. Probeer niet krampachtig je eigen theater te vullen, maar ga een mooie voorstelling geven in het reeds gevulde theater van een ander. Ga je eigen blog niet gefrustreerd pushen, maar zorg voor een goede bijdrage als gastblogger bij een veelgelezen site. Maak niet zelf een video-deel op je eigen site, maar publiceer via het openbare YouTube. Verspreid je presentaties niet alleen naar de bezoekers van jouw bedrijfsevent, maar zorg ervoor dat je fans jouw mooie boodschap eenvoudig op Slideshare met elkaar kunnen delen.

Zo worden nieuwe media echt sociaal

Het mag dan met sociale media eenvoudig zijn om je eigen theater te bouwen, het trekken van publiek blijft een uitdaging. Voordat je het weet sta je in dat prachtige theater elke dag voor een lege zaal te spelen. Vaak is het daarom slimmer om niet gefrustreerd te bouwen aan je eigen podium met die lege zaal. Ga op zoek naar andere podia die er al zijn, waar jouw doelgroep al aanwezig is, waar je klanten al vrolijk met elkaar praten. Doe op die podia mee aan de gesprekken en zorg voor een inspirerende bijdrage. Zo bouw je een naam op en heb je voordat je het weet een flinke groep enthousiaste volgers. Sociale media worden dan echt sociaal.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Reacties

  1. Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt

    9 oktober 2012 om 04:25

    De grootste sociale blunder op sociale media http://t.co/eWP8zM4X #uithetarchief

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.