Steeds vaker krijg ik van klanten of vrienden de vraag hoe ik het toch allemaal weet te combineren. “Jij bent altijd zo actief!” Na m’n vragende blik volgt de toelichting: “Je hebt je bedrijf, je gezin met kinderen, je sport. En dan ben je ook nog continu actief op al die sociale media. Ik moet er niet aan denken, daar heb ik helemaal geen tijd voor!”
Soms haal ik m’n schouders op, soms ontwijk ik een antwoord, soms knik ik wat vaag. Maar ik denk dat het tijd wordt dat ik jullie, m’n trouwe lezers, m’n geheim maar eens ga verklappen: die sociale media kosten me helemaal geen tijd. Sterker nog: ze leveren me veel tijd op! Tijd die ik lekker kan besteden aan m’n kinderen. Of een rondje hardlopen. Hoe kan dat?
1. Ik jaag niet meer achter klanten aan. Dankzij de sociale media weten klanten mij te vinden. Wildvreemden blijken me, dankzij m’n blog, nieuwsbrief of twitter te kennen. Ze weten precies welke diensten ik lever en bellen me zonder schroom als ze me nodig hebben. Het zorgt voor een flinke stroom aan nieuwe klanten. Ik doe vrijwel niet meer van die akelige koude acquisitie of verkoopcalls met vreemden die daar niet op zitten te wachten. Ik ben geen dagdelen meer kwijt met vrijblijvende gesprekken met mensen waar nooit iets uit komt (tenzij het natuurlijk gaat om een koffie of lunch met een goede vriend die advies wil, daar heb ik alle tijd voor).
2. M’n bestaande klanten vergeten me niet meer. M’n klanten weten, dankzij die sociale media, precies wat ik doe. Ze vergeten me niet, maar bellen plots na lange tijd weer spontaan voor een snel advies. Of voor een grote klus. Ook zij blijven met die sociale media goed op de hoogte van wat ik doe. Het blijkt een onzichtbaar levenslijntje te zijn, waardoor contacten hechter blijven en niet worden verbroken. Oude klanten melden zich spontaan voor de nieuwe diensten die ik lanceer. Of ze nodigen me uit als spreker naar aanleiding van een blogpost “waarin je zo mooi zegt wat wij eigenlijk ook zouden moeten doen”.
3. M’n netwerk zorgt voor gratis PR. Ze sturen eens een tweet door, printen een leuke column voor hun manager, of geven een ebook kado. Mijn klanten kennen me en weten wie er uit hun netwerk bij me past (of juist niet!). Zo zorgen ze voor nieuwe contacten met leuke mensen. Ze sturen mensen door die bij mij passen, mensen waar ik graag voor werk en mooie klussen voor kan doen.
4. Ik doe niet alles en gebruik veel media helemaal niet. Omdat ik begrijp hoe ik sociale media in m’n bedrijf kan inzetten, weet ik ook dat ik selectief kan zijn. Ik weet waar m’n klanten zitten, waar ik impact kan hebben. Ik weet dat er online ook veel plaatsen zijn waarin ik niet hoef te investeren. Ik kan focussen, wat me opnieuw veel tijd scheelt. Ik hoef niet dagenlang achter een scherm te zitten, maar kan met een paar berichten de goede mensen op de hoogte houden.
Natuurlijk is dit allemaal niet vanzelf gegaan. Het heeft me heel wat zweetdruppeltjes gekost voordat ik had uitgevonden wat er goed werkt. En met vallen en opstaan moest ik ook leren wat juist niet werkt. Maar nu zie ik de resultaten. Door een goede inzet van sociale media heb ik meer klanten, veel leuker werk en meer vrije tijd. Het leerproces heeft me tijd gekost, maar nu het allemaal loopt, levert het me veel op. Zo veel, dat ik mijn tips en trucs graag met je wil delen. Via m’n sociale media, zoals deze blog. Zo wil ik je inspireren, laten zien hoe het werkt, laten zien dat het ook anders kan. Zonder dat je daarvoor veel tijd kwijt hoeft te zijn.
Geef een reactie