Tijdens m’n studie Bedrijfskunde ging het vaak over concurrenten. Die andere grote partijen op de markt, die jou het leven zuur maken. Ze pakken je klanten af, ze bepalen de prijzen die jij vraagt of ze verstoren je inkoop doordat grondstoffen schaars worden. Concurrenten bleken in theorie een belangrijke factor te zijn. Bij het maken van plannen voor je bedrijf moet je er danig rekening mee houden.
Sinds een aantal jaren ben ik zelf ondernemer. Gestart met een hoofd vol bedrijfskundige theorie merk ik dat sommige zaken in de praktijk totaal anders werken dat ik dacht. Zo ook ‘concurrenten’. Al eerder blogde ik over de grootste concurrent van elk bedrijf. Dat is niet die grote andere partij. Dat is je klant die niet in actie komt.
De concurrent die je bedrijf naar de rand van de afgrond brengt
Maar naast deze geduchte klant-die-niets-doet-concurrent, blijkt er nog een belangrijke concurrent te zijn. Een concurrent die de gezondheid van je bedrijf ondermijnt. Die je bedrijf naar de rand van de afgrond brengt. De concurrent die overal opduikt. Of je nu werkt bij een multinational, een ministerie, het MKB of als zelfstandige werkt. Die concurrent heet: jijzelf!
Het is de concurrent van de luiheid en gemakszucht, die je bedrijf op verrassende manieren frustreert:
- Het is de concurrentie van een mooi idee dat je nooit uitwerkt tot een plan.
- Het is de concurrentie van een plan waar je eindeloos aan schaaft, maar nooit in de praktijk brengt.
- Het is de concurrentie van alle salesgesprekken die je niet voert omdat je niet naar buiten gaat
- Het is de concurrentie van een productlancering die je steeds weer uitstelt
- Het is de concurrentie van een falend product dat je niet van de markt haalt
- Het is de concurrentie van een helpdesk die problemen van klanten niet echt oplost maar liever doorschuift
- Het is de concurrentie van een marketingactie die nergens echt excelleert en grijze middelmaat blijft
- Het is de concurrentie van alle telefoontjes die je niet doet, alle klanten die je niet spreekt, alle producten die je niet verkoopt
Je grootste concurrent? Dat zijn alle dingen die je bedrijf vandaag weer niet heeft gedaan. Die belangrijk zijn, maar toch zijn doorgeschoven naar morgen. Waardoor je blijft hangen in halfslachtigheid. Waardoor je je nooit echt onderscheidt van anderen. Niet omdat die anderen zoveel beter zijn, maar omdat je zelf half werk levert. Of erger nog: niets doet.
Je grootste concurrent? Dat zijn alle dingen die je niet afmaakt, niet oplevert, die je klant nooit te zien krijgt. Mijn jaren als ondernemer hebben me veel geleerd wat de boeken me niet leerden. Ik heb ontdekt dat mijn grootste concurrent niet die ander is. Mijn grootste concurrent? Dat ben ik zelf, met alle acties die ik weer niet heb gedaan.
Het verslaan van je concurrent is eenvoudig
Gelukkig is het verslaan van deze concurrent eenvoudig. Er is geen ingewikkelde marktanalyse voor nodig. Geen grootste investering. Alleen een beetje daadkracht. Ga aan de slag. Laat de dingen niet liggen. Doe waar het echt om draait. Begin. Nu.
@jannekedecort zegt
Mooie blog van @EllenFaxion. Zo versla je je grootste concurrent: http://t.co/0bvURPyS
En gelijk heb je!
@FemkevBemmelen zegt
Zo versla je je grootste concurrent http://t.co/py0IVF63 via @EllenFaxion
Aleid Overbeek zegt
Goed verhaal Ellen. En zo ontzettend waar! Ik lees dit op de ochtend na een tweedaagse BBB+ van Laura en ik weet dat ik alles wat ik nu geleerd heb alleen maar kan waarmaken door gewoon te beginnen.
Dank je wel.