Je kent dat moment vast wel: je hebt wat moois bedacht, het concept is klaar. En nu moet je beginnen met de PR. Maar waar moet je beginnen? Hoe breng je je event onder de aandacht? Hoe zorg je ervoor dat iedereen weet dat jij start met een mooie training? Hoe promoot je dat mooie product, waarmee je zoveel mensen kunt helpen. Hoe pak je dat aan?
Laat de ideeën stromen
Om goed te starten met je PR, kunnen kleine dingen het verschil maken. Zoals een eenvoudige brainstorm om de ideeën te laten stromen.
Vanochtend heb ik zelf zo’n brainstorm gedaan. Niet omdat ik niet weet hoe je PR moet doen. Integendeel. Dat is juist waarmee ik mijn klanten help. Maar om het voor mezelf te doen… dat is een ander verhaal! Natuurlijk heb ik hiervoor allang een draaiboek en een checklist. Maar die zijn saai! Er is wat anders nodig. Omdat ik het vervelend vindt om te starten vanuit zo’n saaie takenlijst met corveetjes. Omdat ook ik het spannend vind om mezelf te promoten.
Wat helpt mij op gang? Heel eenvoudig: Even wat plaatjes tekenen, ideeën laten rondvliegen en mijn hoofd openstellen voor alle invallen. Verbaasd kijk ik een kwartiertje later naar het resultaat: 17 concrete manieren om PR te doen. Zo eenvoudig. Zo simpel. Met zeker 10 ideeën die ik vandaag nog kan oppakken.
Marketing is geen saai corveetje
De moraal van het verhaal: marketing gaat niet altijd om weten, maar vooral om doen. Zolang marketing een corvee is heb je er weinig lol in en zul je te weinig doen. Bovendien voelen je klanten het feilloos aan als je PR een corveetje is.
Ga daarom uitvinden wat je helpt om plezier te krijgen in je marketing. Ontdek wat voor jou werkt. Voordat je het weet heb je 17 coole manieren om je marketing te doen, waar je nog lol in hebt ook. Ik wens je een goede dag met mooie marketing!
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
17 manieren om PR te doen voor je event: http://t.co/eSwvcirbhs… #visual #verseblog
Nicole zegt
Ha Ellen, leuk, overzichtelijk schema. Ik ga hem uitprinten (en als dat niet lukt natekenen 🙂 en op m’n prikbord hangen. Zo heb ik de tips altijd bij de hand.
Dank! Hartelijke groeten, Nicole
Ellen de Lange-Ros zegt
Graag gedaan. Print ze vooral op een groot papier, zodat je ruimte hebt om je eigen tips/tekeningen er nog aan toe te voegen. Dan wordt het zeker leuk werken bij je eerstvolgende PR-actie. Veel plezier ermee!
Liesbeth zegt
hoi Ellen,
ik raak in verwarring, help me even weer op het goede spoor..
. De titel was: 17 manieren om aan marketing te doen.
Wat jij tekent, zijn voor mijn gevoel manieren/kanalen om zichtbaar te zijn. Is zichtbaarheid niet PR?
Is marketing niet veel meer verkopen?
groet,
Liesbeth
Ellen de Lange-Ros zegt
Hi Liesbeth,
Strikt genomen is marketing alles wat je doet om bekendheid te krijgen. Verkopen is vervolgens de concrete actie om tot een deal te komen. Marketing is bijvoorbeeld ‘adverteren in een krantje’. Verkopen is ‘afrekenen bij de kassa in een winkel’. Maar op zich maken die definities niet zoveel uit. Waar het mij om ging was om manieren te verzinnen waarop je jezelf als ondernemer zichtbaar kunt maken en je events (of andere producten) onder de aandacht van klanten kunt brengen. Daar is de tekening voor bedoeld.