Vrijwel elk bedrijf heeft tegenwoordig een website. Maar hoe zorg je ervoor dat die website goed gevonden wordt door je klanten? Google speelt daarbij een onmisbare rol. Een goede positie in Google is dus belangrijk voor de website van je bedrijf. Maar hoe regel je dat?
Veel ondernemers worstelen hiermee. Ze huren dure SEO-experts in of volgen een ingewikkelde technische training, maar de resultaten vallen tegen. Of ze schrijven regelmatig een leuk artikel, maar vinden dat zelf in Google al niet terug. Laat staan dat je klanten je vinden. Dat is jammer. Want als je slecht te vinden bent in Google en pas na 23 pagina’s zichtbaar bent, zullen potentiële klanten jouw bedrijf niet vinden.
Toch hoeft het niet zo te blijven. Met een paar slimme trucs kun je zelf de positie van jouw website in Google direct beïnvloeden. De eerste resultaten worden soms al binnen een paar dagen zichtbaar. Met deze 10 eenvoudige tips kun je zelf direct aan de slag:
1. Ga bloggen over je bedrijf.
Google en andere zoekmachines zijn dol op zogenaamde dynamische sites. Dat betekent niets anders dan dat er regelmatig nieuwe berichten op je website staan. Nu zul je niet dagelijks je homepage of producten aanpassen. Hoe zorg je dan voor een site met nieuwe informatie? Door te gaan bloggen. Het leuke is: voor een blog hoef je geen literaire hoogvlieger te zijn. Schrijf in eenvoudige korte zinnen, steeds over één onderwerp. Je blog is zo lekker leesbaar en niet te ingewikkeld. Bovendien kost het schrijven van een artikel je zo niet teveel tijd.
2. Blog over de problemen van je klanten
Natuurlijk kun je bloggen over de verbouwing van je pand of die nieuwe medewerker. Maar je website wordt pas echt interessant als je schrijft over de problemen van je klant. Waar ligt jouw klant ’s nachts wakker van? Grote kans dat dát ook precies is waar jouw potentiële klant op Google naar zoekt. Schrijf dus over herkenbare problemen voor je klant. Je blog is zo al snel interessant voor je doelgroep en klanten vinden er antwoorden op hun vragen.
Een mooi neveneffect van zo’n blog is dat je ongemerkt schrijft over veel verschillende onderwerpen die je klanten bezig houden. Zo zul je op steeds meer zoektermen gevonden worden door steeds meer mensen. Wil je echt goed scoren in Google? Dan is een blog de ideale start.
3. Maak een verlanglijstje van zoekwoorden
Voor jou als professional is je vak vanzelfsprekend. Maar voor je klant is dat niet zo. Waar jij in Google zoekt op ‘marktonderzoeksmethode’ of ‘statistische analyse’, heeft je klant het waarschijnlijk over ‘klant’ en ‘onderzoek’ of ’tevreden’. Luister goed naar je klanten in echte gesprekken en schrijf op welke typische woorden jouw klanten gebruiken. Vergeet je vaktermen, maar ga echt luisteren en hoor waar jouw klant over praat. Maakt je klant regelmatig typefouten als het gaat om jouw vaktermen? Gebruik die typefouten dan ook in artikelen of als titel van een afbeelding, zodat ook klanten met tiepefouten jou vinden.
Gebruik de gratis Google Adwords Keyword Tool. Hiermee kun je eenvoudig zien op welke zoektermen veel wordt gezocht. Ook zie je hier in één oogopslag hoe hoog de concurrentie is op bepaalde zoekwoorden. Zo kun je eenvoudig vaststellen welke termen op jouw vakgebied populair zijn met een lage concurrentie.
Maak een ‘verlanglijstje’ met belangrijke zoektermen en ga ze regelmatig gebruiken op je website. Zo zul je al snel hoog gaan score op die termen, ook zonder dure investeringen in betaalde Adwords-campagnes.
4. Stel vast waar jouw klanten nu op zoeken
Gebruik het Webmaster Hulpprogramma van Google. Dat programma laat je eenvoudig zien op welke zoekwoorden jouw website nu al goed wordt gevonden. Als je deze termen bewust vaker gaat gebruiken, bijvoorbeeld in artikelen op je blog, zul je snel nog beter scoren. Kleine moeite, groot plezier!
Heb je al een blog? Dan kan Google Analytics je laten zien welke artikelen nu al goed scoren in Google via organisch zoeken. Loop deze artikelen nog eens kritisch door. Vaak kun je ze nog verder optimaliseren, door zoekwoorden vaker te gebruiken in titels, subtitels of afbeeldingen. Zo kan een ouder artikel ook vandaag weer voor nieuwe bezoekers zorgen.
5. Ga niet spammen, wees wel slim
Er zijn veel foute SEO-adviezen, die je een zware ban van Google kunnen opleveren. Ga dus nooit in zee met partijen die wonderen beloven en haal geen foute trucs uit. Maar natuurlijk kun je wel slim omgaan met de mogelijkheden die er zijn.
Gebruik bijvoorbeeld de voor jou belangrijke zoekwoorden volop. Denk daarbij ook aan voor Google belangrijke plaatsen, zoals de titels en subtitels in je blogartikelen. Zorg er daarnaast voor dat belangrijke trefwoorden ook worden gebruikt in URL van een blog-artikel en bij voorkeur vooraan in de URL staan.
6. Een perenboom of een social media expert?
Google kijkt bij het vaststellen van de onderwerpen van jouw website niet alleen naar je tekst, maar ook naar je afbeeldingen.
Gebruik je een afbeelding van een perenboom in een artikel over sociale media experts? En wil je op die laatste woorden graag gevonden worden? Noem de bestand met de afbeelding van de perenboom dan ‘social-media-expert’ en gebruik dit ook als titel van de afbeelding.
Zorg ervoor dat alle afbeeldingen op je website slimme namen krijgen. Ga niet overdreven veel zoektermen gebruiken, maar wissel het af en wees slim.
7. Laat je creatieve intro niet via Google zien
Natuurlijk gebruik je bij je blogs regelmatig een leuke informele inleiding. Het is jammer dat die creatieve eerste zinnen van je blog ook door Google bij je zoekresultaten wordt getoond. Zo is het voor zoekers in Google niet direct duidelijk welke briljante tips je in jouw artikel geeft. Dat is eenvoudig op te lossen. Zorg bijvoorbeeld voor een SEO-plugin op je blog, waarin je handmatig de eerste 160 karakters kunt invoeren die Google laat zien. Zo heeft je artikel een creatieve inleiding én is voor de zoekers in Google in één oogopslag duidelijk waar je artikel over gaat.
8. Gebruik slimme categorieën bij je blog
Natuurlijk heb je bij je blog niet alleen een archief, met de maanden waarin je blogartikelen hebt geschreven. Als je slim bent, gebruik je ook categorieën om je artikelen te rubriceren. Wat veel bloggers niet weten, is dat deze categorieën ook voor Google belangrijk zijn. Veel websites maken van elke categorie namelijk een aparte ‘pagina’. Schrijf je regelmatig over een categorie, dan is zo’n pagina enorm levendig en zal hij snel hoog scoren in Google.
Denk hierover na bij het aanmaken van categorieën voor je blog. Gebruik bijvoorbeeld populaire zoektermen als categorie, in plaast van nietszeggende termen als ‘actueel’, ‘interview’, of ‘praktijkvoorbeeld’. Natuurlijk zorg je er ook even voor dat je categorie een goede beschrijving krijgt, die uitnodigt om door te klikken.
Je zult zien dat je populaire categorieën snel hoog gaan scoren in Google. Je zult niet de eerste blogger zijn die ontdekt dat een aantal categorie-pagina’s het beter gaan doen dan je homepage!
9. Zorg voor een profielfoto naast je zoekresultaten
Je hebt het vast wel eens gezien, zo’n mooie profielfoto naast de zoekresultaten van iemand in Google. Zo’n foto heeft een belangrijk effect, want je artikel oogt direct een stuk professioneler en trekt meer aandacht. Met een profielfoto naast je zoekresultaten zorg je snel voor meer doorkliks, ook als je niet het hoogste scoort.
10. Zorg dat Google de goede dingen over jou laat zien.
Zoek in Google eens op je eigen bedrijfsnaam. Waarschijnlijk zie je dan een aantal subonderwerpen onder je omschrijving staan. Maar zijn die onderwerpen wel naar je zin? Helaas kun je niet aangeven wat Google hier moet laten zien, maar je kunt wel aangeven wat er niét moet staan. Ga daarvoor naar het gratis Hulpprogramma voor webmasters’ van Google.
Maak hier een account aan en voeg je bedrijfssite toe. Ga dan onder ‘configuratie’ naar ‘sitelinks’ en vink aan welke onderwerpen Google hier niet meer moet laten zien. Google zal nu zelf op zoek gaan naar een ander onderwerp. Zo kun je er eenvoudig voor zorgen dat je CV niet als eerste meer zichtbaar is, maar je contactpagina wel.
Vandaag nog beter scoren in Google met je bedrijf
Veel bedrijven zijn slecht te vinden in Google. Toch hoef je geen dure SEO-experts in te huren of veel van techniek te weten, om de positie van jouw website te verbeteren. Met de 10 eenvoudige tips uit dit artikel kun je vandaag nog je positie in Google verbeteren.
Ga sneller groeien met je bedrijf en zorg dat ook jouw website prima is te vinden. Ik wens je veel enthousiaste bezoekers!
@carlbk zegt
eenvoudige en bruikbare tips om beter te scoren in Google met je bedrijf http://t.co/ThuScStV via @@EllenFaxion
@marindahall zegt
10 eenvoudige tips om vandaag al beter te scoren in Google met je bedrijf http://t.co/rWLU3tqE via @EllenFaxion
Jan zegt
Je vergeet er een de Author Rank , koppel je artikel aan je Google+ profiel
Ellen de Lange-Ros zegt
@Jan: die tip vind je terug onder nr.9. Als je dat instelt zoals ik het beschrijf, koppel je vanzelf je website aan je Google+ profiel. Dat is inderdaad een belangrijke tip.
@AnnettevGastel zegt
10 eenvoudige tips om vandaag al beter te scoren in Google met je bedrijf http://t.co/wehsAaBO via @EllenFaxion
@Kiki_Verbeek zegt
10 eenvoudige tips om vandaag al beter te scoren in Google met je bedrijf http://t.co/XeGPnjqE via @@EllenFaxion
@relatwoos zegt
Mensen.. Lezen! top! 10 eenvoudige tips om vandaag al beter te scoren in Google met je bedrijf http://t.co/ZYpN7H2N via @@EllenFaxion
@stefan_claus zegt
10 eenvoudige tips om vandaag al beter te scoren in Google met je bedrijf http://t.co/ax3vODIG via @@EllenFaxion
@SigridDeBuck zegt
10 eenvoudige tips om vandaag al beter te scoren in Google met je bedrijf http://t.co/FUcWAw60 via @@EllenFaxion
Jos Welling zegt
Mooie tips!
Wat je onder punt 10 hebt staan wil ik ook. Dus ook een contact link en wat andere subrubrieken.
In het webmasters hulpprogramma kom ik geen configuratie tegen en site-links…
Is dat de manier om het er zo uit laten zien?
Ik ben een leek. Wil je me op weg helpen?
John ten Cate zegt
Bedankt voor de uitgebreide tips! Ik ga me erin verdiepen.
Martijn zegt
Bedankt voor dit leerzame artikel. Ik ga je tips in praktijk brengen. Bedankt voor het delen!