Dit artikel is onderdeel van een serie over schaarste en overvloed voor ondernemers. Lees hier het eerste deel uit deze serie.
Veel ondernemers ervaren schaarste. En daar willen ze allemaal vanaf. Maar wat is jouw schaarste? En wat is de overvloed die je wenst? Dat is voor iedereen anders. Het ligt aan jou als persoon, maar ook aan de groeifase van je bedrijf. Wist je dat er voor ondernemers typische groeifasen zijn?Wat in de ene fase van je bedrijf voor absolute overvloed zorgt, voelt in een volgende fase soms beklemmend of niet meer genoeg.
De start van Albert
Neem Albert. Hij is net gestart als zelfstandige kwaliteitsmanager, en werkte hiervoor bij een grote verzekeraar. Voor een starter als Albert is overvloed: het inkomen dat hij vroeger in loondienst verdiende nu zelf bij elkaar krijgen met zijn eigen bedrijf. Dat is typische starters-overvloed.
Wat zijn uitdagingen voor Albert om de starters-overvloed te bereiken?
Heeft Albert het lef?
De eerste grote uitdaging is hij zelf: heeft hij het lef om de stap te zetten naar een eigen bedrijf, terwijl hij niet zeker weet of het gaat lukken, of hij klanten gaat krijgen? Daar kan hij lang over peinzen, wikken en wegen. Maar uiteindelijk kan hij die uitdaging maar op één plek oplossen: in zichzelf. Heeft hij het lef om de stap te zetten?
De regeldingen die komen kijken bij de opstart
Daarna zijn er andere uitdagingen. Zoals alle regeldingen die komen kijken bij het opstarten van je bedrijf: een bedrijfsnaam en onderwerp van zijn bedrijf verzinnen, zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel, een administratie opzetten een mailadres regelen en misschien al wel zijn eigen website.
De discipline-uitdaging
Ook heeft Albert een discipline-uitdaging: kan ik mezelf er toe zetten om de dingen te doen die er moeten gebeuren voor de opstart van mijn eigen bedrijf. Elke zelfstandige heeft leuke dingen, die hij als vanzelf doet. Maar doe je ook de vervelende dingen, de lastige dingen, de klusjes die je eigenlijk niet durft?
Hoe kom ik aan mijn eerste klanten?
Daarbij lopen alle starters tegen de allergrootste starters-uitdaging aan: hoe kom ik aan mijn eerste klanten? Die krijg je niet door binnen te blijven zitten peinzen over je bedrijf. Je krijgt ze ook niet door boeken te lezen. Je moet de boer op. De buitenwereld in. Daar vertellen over je bedrijf, laten zien dat je er bent.
Dat doet Albert door in zijn bestaande netwerk te vertellen dat hij voor zichzelf gaat beginnen en als hij gelukt heeft, dienen zich zo al de eerste betalende klanten aan. Met deze eerste klanten is Albert dolblij. Zijn bedrijf begint te lopen, hij kan aan het werk. Hij heeft precies de goede stappen gezet in deze fase van zijn bedrijf.
Dan begint het te kriebelen
Maar na een poos begint het te kriebelen. Albert vraagt zich af: is dit nou echt wat hij wil? Hij zit als interim kwaliteitsmanager weer hele dagen op kantoor, tussen mensen in loondienst. Hij is druk met processen beschrijven en procedures ontwerpen. Maar al dat geneuzel over details, die eindeloze documenten waar hij aan werkt. Was dat nou het vrije bestaan in die eigen zaak? Af en toe voelt hij zich een huursoldaat, die vecht in een oorlog die er voor hem niet toe doet.
Hij mag toch niet klagen?
Aan de ene kant heeft Albert het gevoel dat hij niet mag klagen. Was het niet ooit zijn droom om als zelfstandige zijn eigen boterham te verdienen? Dat heeft hij nu voor elkaar en hij verdient meer dan vroeger in loondienst. Wat zeurt hij nou?
Door naar het volgende level
Toch heeft Albert gelijk. Hij zeurt niet. Dat vervelende stemmetje van binnen, dat ontevreden gevoel in zijn onderbuik, die hebben gelijk. Albert heeft namelijk de starters-overvloed van het basis-level van ondernemers gerealiseerd. Hij is uitgeleerd op dit niveau. Hij moet verder, en daarvoor moet hij andere dingen gaan doen. Maar wat?
Wat is het volgende groeilevel, na de startersuitdagingen? Dat lees je hier, in het volgende artikel in deze serie.
Christel zegt
Top! Bedankt om te delen- ik kijk uit naar het vervolg 👍🏻😀