
Als ik Zach voor het eerst spreek, weet hij precies wat hij wil: “Ik wil meer overvloed in mijn bedrijf!” Dat maakt me nieuwsgierig. Overvloed kan van alles betekenen. Wat zou Zach willen? Een miljoen verdienen? De wereld veroveren? Veel meer vrije tijd?
Hij licht het toe: “Ik hoef niet meer geld, want ik heb een fijn huis en een geweldige vriendin, die ook een baan heeft. Maar hoe hard ik ook werk, mijn leven draait nog steeds om schaarste. Steeds weer ben ik bang. Om volgende maand geen klanten meer te hebben, om te weinig te verdienen. Daar wil ik vanaf!”
Dat zijn wijze woorden van Zach.
Veel ondernemers ervaren schaarste. En daar willen ze allemaal vanaf. Maar wat is jouw schaarste? En wat is de overvloed die je wenst?
Wat is schaarste en overvloed in jouw bedrijf?
Wat schaarste of overvloed is, dat is eenvoudig en niet eenvoudig. Het is namelijk voor iedereen anders. Het ligt aan jou als persoon, maar ook aan de groeifase van je bedrijf. Wist je dat er voor ondernemers typische groeifasen zijn? Die hebben niets te maken met de grootte van je bedrijf. Ze hebben te maken met het level waarop je bedrijf en jij als ondernemer zich bevinden. Wat in de ene fase van je bedrijf voor absolute overvloed zorgt, voelt in een volgende fase soms beklemmend of niet meer genoeg.
Wat in de ene fase van je bedrijf voor absolute overvloed zorgt, voelt in een volgende fase soms beklemmend of niet meer genoeg.
Wat is nou een ‘level’? Dat kun je vergelijken met de levels in een computerspelletje, de klassen vroeger op school, of de behoeftenpyramide van Maslov. Heb je interesse in spirituele zaken? Dan herken je hierin wellicht de ontwikkelingsniveau’s van chakra’s of de zeven levels van spirituele groei die je in veel wijsheidstradities tegenkomt. Maar je hoeft niet in spiritualiteit te geloven, om met deze groeilevels in je bedrijf te werken.
Het is net als met zwaartekracht: ook als je er niet in gelooft, werkt het toch. Dat is omdat deze groeiniveau’s natuurkrachten zijn; het zijn ontwikkelingsfasen in jezelf en je bedrijf. Net zoals een plantje groeifasen heeft.
Ben je je niet bewust van die groeifasen? Dat is niet handig want dan ga je er soms onbewust tegenin wat je veel geploeter oplevert. Dan kun je maar beter weten hoe het zit, dat scheelt je veel frustraties en levert je meer flow en plezier op.
Hoe werken die levels in je bedrijf?
Bij deze levels start je, net zoals op school of in een computerspel, altijd op het eerste level. In dat level krijg je uitdagingen. Die lijken akelig en vervelend, maar dat zijn ze niet. Door deze uitdagingen groeien namelijk je vaardigheden. Juist daardoor wordt je beter en sterker, totdat je op een gegeven moment de benodigde vaardigheden in een level beheerst. Daarna spring je naar het volgende level, om daar nieuwe uitdagingen tegen te komen.
Deze uitdagingen in het nieuwe level zijn een stuk lastiger. Vergelijk ze maar met de draakjes in een computerspel, die op een hoger level plots veel sterker zijn. Je hebt al je vaardigheden uit de vorige levels nodig om ze te verslaan, met daarbij een nieuwe set vaardigheden die je in dit nieuwe level onder de knie moet krijgen.
Ook éénpitters kunnen groeien naar een hoog level
Het is belangrijk om te weten dat deze ‘levels’ of ‘groeifasen’ niet direct te maken hebben met je omzet of het aantal medewerkers dat je hebt. Zo kunnen éénpitters doorgroeien naar een hoog level, en grotere organisatie blijven hangen op een relatief laag niveau. Of je kunt in het eerste level enorm veel geld verdienen, terwijl dat op een hoger level minder relevant voor je wordt. Op een hoger level wordt je overvloed namelijk bepaald door andere dingen dan alleen geld.
Je snapt je uitdagingen en groeit sneller
Het is interessant om te weten dat deze levels er zijn. Want ken je ze? Dan kun je plaatsen in welk level jij en je bedrijf zich bevinden. Je gaat snappen dat de uitdagingen waar je tegenaan loopt niet toevallig zijn, maar passen bij je level en bij de vaardigheden die jij als ondernemer aan het ontwikkelen bent. Zo kun je gerichter groeien, en heb je er meer lol in. Uitdagingen zijn niet langer vervelende dingen die je moet ontlopen, maar cruciale leermomenten die je kunt omarmen en die je helpen in je ontwikkeling als ondernemer en als mens.
Ga je dit begrijpen, dan kan je bedrijf een belangrijke aanjager worden van groei: groei van je bedrijf, maar ook de ontwikkeling van jou als ondernemer. En zelfs van je spirituele groei. Terwijl je er tegelijkertijd gewoon je geld mee verdient.
Maar hoe werkt dat nou in de praktijk? Dat lees je in de verhalen over de bedrijven van ondernemers zoals Albert, Bernadette, Chris en Diederik en Erika.* (deze verhalen worden de komende dagen gepubliceerd, elke dag volgt een nieuw verhaal).
Fase A: Lees hier over de starters-overvloed van Albert
Fase B: Lees hier over de nee-overvloed van Bernadette
Fase C: Lees hier over de fans-overvloed van Chris
Fase D: Lees hier over de dood-enge hartsovervloed van Diederik
Fase E: Lees hier over de eerlijkheid van Erika
*In de verhalen komen verschillende ondernemers voor, met steeds een ander bedrijf. De één is interim professional, een ander werkt als coach, of heeft een MKB-bedrijf. Op deze manier kan ik de fasen uitleggen en relevant maken voor een breed scala aan ondernemers. Maar besef dat álle fasen bij élk type bedrijf voor komen. Zo kun je ook met een klein bedrijf in fase A blijven hangen, als coach doorgroeien naar fase E, of als interim-professional hevig worstelen in fase D.
Voor dit artikel gaat het te ver om alle fasen van alle soorten bedrijven op te schrijven. Dan zou het maar een langdradig en saai verhaal zijn geworden. Daarom lees je bij elke fase het voorbeeld van één ondernemer.
Alle ondernemers uit deze serie bestaan niet echt, maar toch ook wel. De verhalen zijn gebaseerd op echte ondernemers met wie ik zelf heb gewerkt en op mijn eigen ervaringen. Elk verhaal is een combinatie van een meerdere personen en situaties en elke overeenkomst met bestaande personen is daarom toevallig. Behalve als het gaat om overeenkomsten met jouw eigen situatie. Die is niet toevallig! Want natuurlijk zit jij ook een groeifase en op een level. Herken je in de serie de overeenkomsten met jouw bedrijf?
Wil je hulp die precies past bij jouw type bedrijf, jouw persoonlijkheid en jouw fase van ontwikkeling? Dat is waar ik je mee help, met mijn persoonlijke coaching. Overigens werk ik vooral met ondernemers in de fasen B, C, D en E. In fase A kun je vaak vanzelf je weg wel vinden, met wat inventiviteit, lef en ondernemerszin. Maar hoe breek je door de schaarste en bereik je overvloed in de volgende levels? Dat is waar ik ondernemers mee help.
Veel reguliere business coaches focussen zich op de fasen A, B en C (de buitenwereld coaching). Coaching op het gebied van mindset zit vaak in het begin van fase D. Bij mijn weten zijn er momenteel nog weinig business coaches die zelf ervaring hebben en klanten coachen in fase E.

Met deze verhalen ga je op een nieuwe manier naar je bedrijf en business coaching kijken. Je ontdekt waarom je worstelt met schaarste, en welke skills je kunt leren om te groeien naar overvloed. Dat is een manier van werken die niet veel coaches kennen of delen, dus wordt het hoog tijd dat hier meer over naar buiten komt. Groei je mee?
Laat een reactie achter