Dit jaar werk ik alweer vijf jaar als ondernemer. Een spannende tijd waarin ik waanzinnig veel heb geleerd. Nadat ik snel bedacht had wat ik als ondernemer zou gaan doen, volgende aarzelende eerste stapjes: wat wordt m’n bedrijfsnaam, wie laat ik een logo ontwerpen, hoe regel ik een website? Daarna kwamen de wezenlijke zaken: hoe kom ik aan klanten en hoeveel kan ik eigenlijk verdienen? In weer een volgende fase kwam de bezinning: vind ik dit werk allemaal leuk? Kan ik niet meer inspirerend werk doen en stoppen met saaie klussen?
De diensten die ik heb bedacht zijn nooit verkocht
Nu ik terugkijk is het fascinerend om te zien welke reis ik in vijf jaren heb gemaakt. De diensten die ik in eerste instantie op m’n website had staan zijn eigenlijk nooit verkocht. Terwijl ik zonder veel reclame al vanaf de eerste maand volop draaide. Maar wel op hele andere klussen dan ik zelf voor ogen had. Opdrachtgevers dienden zich spontaan aan, maanden vulden zich met leuk werk. Toen kwam er een belangrijke dag.
De geboorte van m’n meest succesvolle product
Het is me niet allemaal vanzelf overkomen. Na anderhalf jaar zelfstandig werken zag ik tijdens een interim-traject een klant worstelen met een probleem. “Dat kan toch veel handiger!” was m’n ingeving. Tijdens een fietstochtje van een kwartiertje had ik een betere aanpak uitgedacht. Op tien sheets heb ik het plan intern gepresenteerd. Het management bekeek het verrast: zou het inderdaad zo makkelijk gaan? Het bleek te lukken en het product was een doorslaand succes.
Een elegante oplossing voor een prangend probleem
Uit die brainwave is één van m’n meest succesvolle producten voortgekomen: de snelle survey. Een slimme manier om snel gerichte feedback van klanten te geven. Een dienst waar ik in de afgelopen jaren steeds meer mensen mee heb kunnen helpen, zowel bij grote als kleine organisaties. Het is fascinerend om te beseffen dat m’n meest succesvolle product pas na anderhalf jaar ondernemen is bedacht. Maar nog veel belangrijker is de manier waarop het product tot stand is gekomen: de aanleiding lag bij m’n klant.
De beste oplossing verzin je met je klant
Ik zag m’n klant worstelen met een probleem en bedacht daar zelf een slimme pragmatische oplossing voor. Een oplossing waarmee ik inmiddels heel veel andere klanten heb geholpen. Om me heen zie ik dat het veel ondernemers zo vergaat: je belangrijkste producten of diensten verzin je niet zelf in een ivoren toren. De echt goede oplossingen ontstaan in de praktijk, in samenspraak met je klant.
Teveel ondernemers missen kansen
Je klant kan je vaak precies vertellen waarom hij je de moeite waard vind, waarom je onmisbaar bent of waarom hij je zou aanbevelen. Ook kan hij aangeven wat hij nu nog mist, waar hij nog vastloopt. Met die klantkennis kun je je bedrijf een boost geven, extra kansen pakken.
Toch zie ik veel organisaties kansen missen. Niet omdat ze dom zijn, maar omdat ze nog niet echt klantgericht werken. Ze willen de klant wel centraal stellen, maar missen informatie. Ze weten bijvoorbeeld niet precies wat hun klant wil. Hebben geen idee welke klanten hen zouden aanbevelen of wat hen onderscheidt van andere partijen. Terwijl juist dat soort kennis van je klanten de motor van je organisatie kan zijn.
Je klant is de eerste stap naar succes
Gedetailleerde kennis van je klanten vertelt je precies wat er speelt buiten de muren van je eigen bedrijf. Met die kennis moet je vervolgens zelf aan de slag. Een creatieve slag maken en een unieke oplossing ontwerpen. Maar de echt goede oplossingen verzin je niet alleen. Je klant geeft de voorzet. Het is aan jou om de kans in te koppen, met je eigen visie en oplossing. Weet jij eigenlijk wat de problemen zijn waar je klant mee worstelt? Heb jij bij je nieuwe diensten en je plannen scherp zicht op je klant? Hoeveel nieuwe diensten heeft jouw organisatie al samen met klanten ontwikkeld?
Ik ben benieuwd hoe het mij en m’n bedrijf de komende vijf jaren zal vergaan. Ik heb volop plannen en ideeën om nieuwe dingen te doen en mooiere diensten neer te zetten. Of die daadwerkelijk slim zijn? Dat ga ik natuurlijk eerst aan m’n klanten vragen!
Dank je wel Ellen, precies het bericht die ik vandaag moest lezen om mij weer extra te richten op de klant! Ga er direct voor zorgen meer te luisteren naar mijn potentiële klanten.
Je website ziet er erg mooi uit maar de kleur grijs voor het lettertype heeft iets te weinig contrast met de achtergrond, kortom het leest niet erg prettig. Zou een iets donkerdere kleur grijs kiezen voor de leesbaarheid.