De afgelopen weken heb ik hard gewerkt aan de lancering van m’n nieuwe product. Wat ik nu meemaak, doet me vaak terugdenken aan het starten van m’n eigen bedrijf, alweer vijf jaar geleden. Het is opnieuw een spannende reis, een begin van een ongewisse toekomst. Zal het product aanslaan? Kan ik klanten vinden? Wat moet ik allemaal vooraf regelen? Dezelfde vragen en twijfels als bij de start van m’n bedrijf Faxion komen weer boven.
Een reis door onbekend terrein
Wat ik vooral merk, is dat het initiëren van iets nieuws lijkt op een reis door onbekend gebied. Je kunt je voorbereiden, maar weet nooit precies wat je gaat tegenkomen. Wat je wel weet, is dat je verrassingen op je pad krijgt die je niet kunt plannen. Tegenslagen, zoals een order die je misloopt, maar ook meevallers, zoals een paar goede relaties die je direct vragen voor een leuke klus. Ook loop ik tijdens m’n reis tegen grote problemen aan. Wat is er aan de hand?
Ik vertraag mezelf met excuses
Ik ervaar: elke reis begint met een kleine stap, maar een succesvolle reis bestaat uit duizend kleine vervolgstappen die je ook allemaal moet zetten. Ze hoeven niet perfect te zijn, je kunt jezelf altijd weer corrigeren, maar je moet ze wel zetten en het liefst een beetje snel! En wat is het verleidelijk om zo’n vervolgstapje even niet te zetten. Om stil te houden, uit te stellen, te vertragen. “Daar ga ik volgende week eens rustig voor zitten”, “dat moet ik eerst nog beter overdenken”, “daar wil ik eerst meer advies over”. Als ik eerlijk ben naar mezelf weet ik: uitstellen hoeft helemaal niet, ik kan best nu beslissen. Maar ik zoek excuses, omdat ik voor een spannend stuk van de reis sta. Een stuk waarbij ik met mezelf wordt geconfronteerd. Dan ga ik vertragen, mezelf ophouden. En m’n reis stokt…
Mezelf op gang houden is de grootste uitdaging
Eigenlijk is dat m’n grootste uitdaging van de afgelopen maanden geweest. Stappen blijven zetten. Blijven lopen, vaart houden. Het klinkt zo eenvoudig, maar is zo lastig. Vroeg of laat kom je belemmeringen tegen. In de realiteit om je heen (zoals ‘hoe regel ik een goed winkelmandje op m’n site voor bestellingen’), maar de grootste belemmeringen zitten niet in die realiteit. Die zitten in m’n eigen hoofd! Het echte gevecht lever ik met mezelf. Met m’n twijfels (“kan ik dit wel?”) en m’n gewoontes (“m’n omzetplanning klopt niet meer, omdat ik nu eerst investeer voordat ik verdien”).
Bang voor succes
Een belangrijke belemmering is een hele bijzondere. Ik merk dat ik af en toe ‘bang ben voor het succes’. Ik kan me vertwijfeld afvragen wat ik moet met 200 geïnteresseerde klanten, of een torenhoge omzet. Ik merk dat ik dan gewoon het kleine meisje uit de Achterhoek wil blijven, “doe maar gewoon”. Maar aan de andere kant weet ik dat dat onzin is. Ik kan best gewoon blijven én veel klanten helpen. Als ik me dat besef, is er weer een stapje gezet. Durf ik weer verder en krijgt m’n reis weer vaart.
Een persoonlijke uitdaging
Zo is het lanceren van een nieuw product en groeien met m’n bedrijf niet alleen een inhoudelijke uitdaging, maar ook een persoonlijke, het gaat het om persoonlijke groei. Het is een reis die bestaat uit vele stapjes, klein en groot. En voor succes is eigenlijk maar een ding belangrijk: ik moet die duizend stapjes gewoon stuk voor stuk zetten. Geen excuses (“die productnaam is nog niet goed genoeg om door te gaan”), geen uitstel (“misschien kan dit beter volgende week”), geen verwijten naar anderen (“ik wacht nog even op feedback van die vriendin”). Maar gewoon blijven doorlopen. Dag na dag, stapje na stapje.
Alleen de reiziger kent de uitdagingen
Meer dan ooit ervaar ik dat succes niet iets is van een ander die je ontdekt, een plotselinge hit. Het is keihard werken aan je eigen reis, je eigen duizend stapjes. Die allemaal hun eigen worsteling en uitdaging met zich meebrengen. Kijk je er van buiten naar, dan lijkt het eenvoudig, een leuk traject. Alleen de reiziger zelf kent de uitdagingen. Zij weet wat ze heeft moeten overwinnen om zover te komen. En hoeveel voldoening dat uiteindelijk geeft.
Net als vijf jaar geleden bij de start van m’n bedrijf merk ik opnieuw: een reis kost veel zweetdruppeltjes. Maar wat is het de moeite waard! Wat wordt ik met mezelf geconfronteerd en wat leer ik veel. Ik weet nu al: hoeveel ik m’n klanten straks ook met de nieuwe training ga leren, uiteindelijk ben ik zelf degene die het meeste heeft geleerd. Dat maakt de vaak lastige reis ruimschoots de moeite waard. Vraag je eens af: Welke eerste stapjes kun jij zetten? Welke reis van duizend stapjes durf jij te maken om je organisatie of klant verder te helpen én zelf verder te groeien? Hoe ver durf jij te reizen?
Steven Pressfield heeft twee boeken geschreven die mij hebben geïnspireerd om vaart te houden bij m’n persoonlijke reis. Lees Do the work of The war of art als je hier meer over wilt weten.
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
Waarom groeien met je bedrijf ook persoonlijke groei is http://t.co/LboJMQ2i #uithetarchief
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
Waarom groeien met je bedrijf ook persoonlijke groei is http://t.co/iYAxMUi4vw #uithetarchief