David is een succesvolle zanger. Hoewel hij zelden meer in de grote media komt, trekt hij steevast volle zalen. Hoe doet hij dat? Omdat hij op een sympathieke en slimme manier met z’n fans omgaat. Hij weet precies hoe dat werkt, fans krijgen. Daarom is David de hoofdpersoon in m’n nieuwe boek ‘Een zaak van fans‘. In het boek lees je via een meeslepend verhaal hoe zanger David aan manager Joris, zelfstandige Anna en winkelier Orlando leert hoe zij ook meer fans krijgen. Met hun eigen bedrijf.
Het klinkt ideaal: veel fans. Maar hoe realiseer je dat?
Veel ondernemers en zelfstandigen willen meer fans. Meer ideale klant, een heldere niche of doelgroep. Het klinkt namelijk ideaal: alleen nog maar werken met leuke klanten, die jou moeiteloos weten te vinden. Veel mensen worstelen hiermee. Daardoor werken ze voor iedereen en missen ze focus. Versplinteren ze hun aandacht. Werken ze hard aan weer een nieuw idee. Dat weer gaat falen. Omdat ze niet focussen op hun ideale klant.
Focus op je ideale klant is een belangrijk onderscheid tussen ondernemers die wél en géén succes hebben. Succesvolle ondernemers weten precies wie hun ideale klant is. Niet-succesvolle ondernemers zwalken in het wilde weg rond. Vol plannen, vol ideeën. Vol desillussies, omdat zo’n mooi idee wéér mislukt.
Met helder zicht op je ideale klant is dat niet nodig. Wordt je bedrijf veel sneller succesvol. Maar dan moet je wel weten hoe dat zit. Hoe krijg je nou helder zicht op je ideale klant?
De 5 geheimen over je ideale klant. Die veel ondernemers niet kennen
Wist je dat er 5 geheimen zijn over je ideale klant? Geheimen die veel ondernemers niet kennen:
1. Je ideale klant is er al, zonder dat jij hem ziet
Veel mensen die ik coach willen op zoek naar hun ideale klant. Ze hebben het gevoel dat hun ideale klant ergens ‘ver weg in de wereld is’ en dat ze op jacht moeten. Maar het tegendeel is waar. Je ideale klant is er al. Nu. Vlakbij. In jouw bedrijf. Het is die aardige collega die je vaak om hulp vraagt en zelf aangeeft dat je daarvoor een factuur moet sturen. Het is die moeder van het schoolplein, die je al een paar maal heeft ingezet in haar project. Het is de ex-manager, die je regelmatig inhuurt voor een leuke klus.
2. Zie jij je ideale klant over het hoofd?
Veel ondernemers die ik coach, zien hun ideale klant over het hoofd. Ze zijn druk met zoeken ‘ver weg in de wereld’ en zien niet wie er vlak voor hun neus staat. Ze zoeken een schat die in hun eigen achtertuin is begraven (lees ‘De alchemist’ van Paulo Coelho over dit fenomeen). Ze zijn als een rockster die staat te spelen met z’n gezicht naar de deur, in de hoop dat die grote producer binnenwandelt. En die daarbij z’n hardcore fans op de voorste rij helemaal over het hoofd zit. Maar besef je: groei begint niet bij die grote producer, maar begint altijd bij je fans op de voorste rij.
3. Waarom die goede vriend niét je ideale klant is
Je ideale klant is natuurlijk leuk om mee te werken, anders zou het geen ideale klant zijn. Maar daar komt meer bij kijken. Je ideale klant betaalt je namelijk ook graag. Heb je een klant die wel aardig en gezellig is, maar nu even geen budget heeft om je in te huren? Dan is het géén ideale klant. Het is misschien een goede vriend, die jij graag verder helpt. Maar… als je eerlijk bent geeft die vriend te lage prioriteiten aan jouw werk. Hij zegt dat hij nu even niet voor jouw ontwerp van z’n website kan betalen. Maar hij geeft wel geld uit aan z’n visitekaartjes, dat dure event, of de merkschoenen van z’n kinderen. Besef je: vaak is geld een kwestie van prioriteit. Geef je iets prioriteit? Dan wil je er graag in investeren en weet je het geld ervoor te vinden. Een klant die je niet kan betalen? Dat is nooit een ideale klant.
4. Werken voor je ideale klant is niet eenvoudig
Je ideale klant investeert wel in jou. Dat klinkt ideaal. Maar het is ook uitdagend. Want je ideale klant is namelijk zeker niet met alles tevreden. Ze kan veeleisend zijn, legt de lat hoog. Wil een geweldig resultaat. Juist daarom betaalt ze graag. Ze heeft vertrouwen in je kunnen. Daarmee is werken voor een ideale klant vaak niet eenvoudig. Bij je ideale klant kun je niet ‘even snel je vertrouwde deuntjes spelen’, je wordt maximaal uitgedaagd. Moet het allerbeste van jezelf laten zien.
5. In het diepe duiken. Zonder dat je zeker weet of je kunt zwemmen
Sterker nog: het is opvallend dat je ideale klant vaak meer dan het allerbeste van je wil. Steeds weer zie ik bij de bedrijven die ik help, dat hun ideale klanten hun uitdagen om verder te gaan. Producten te ontwikkelen die er nog niet waren. Nog niet-verkende paden in te gaan. Te groeien. Werken met je ideale klant is zo niet comfortabel, maar eng. Je moet het diepe in duiken. Terwijl je zelf nog niet zeker weet of je wel kunt zwemmen. Werken met je ideale klant is geweldig, maar ook lastig. Juist omdat het altijd weer een uitdaging is.
Ontdek de schat in je eigen achtertuin
Ken je de geheimen van de ideale klant? Dan ga je je ideale klant beter zien. In je eigen bedrijf. Je ontdekt de schat die in je achtertuin ligt. Maar je ontdekt ook dat werken met je ideale klant niet altijd comfortabel en gemakkelijk is. Dat je wordt uitgedaagd om het beste uit jezelf en je bedrijf te halen. Dat je gaat groeien. Als persoon en met je bedrijf.
Durf je dat aan? Dan krijg jij ook een echte zaak met fans. Net zoals Joris, Orlando en Anna, uit het verhaal van David.
Meer weten over de geheimen van David? Download gratis het 1e hoofdstuk van het boek, of bestel het boek via managementboek.nl.
@ruthrottine zegt
Deze rockzanger is altijd uitverkocht. En hij leert jou zijn 5 geheimen http://t.co/jIhqXnK3eh via @@EllenFaxion