• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Overig / Deze rockzanger is altijd uitverkocht. En hij leert jou zijn 5 geheimen

Deze rockzanger is altijd uitverkocht. En hij leert jou zijn 5 geheimen

Overig

door Ellen de Lange-Ros

Ideale klant, doelgroep, fansDavid is een succesvolle zanger. Hoewel hij zelden meer in de grote media komt, trekt hij steevast volle zalen. Hoe doet hij dat? Omdat hij op een sympathieke en slimme manier met z’n fans omgaat. Hij weet precies hoe dat werkt, fans krijgen. Daarom is David de hoofdpersoon in m’n nieuwe boek ‘Een zaak van fans‘. In het boek lees je via een meeslepend verhaal hoe zanger David aan manager Joris, zelfstandige Anna en winkelier Orlando leert hoe zij ook meer fans krijgen. Met hun eigen bedrijf.

Het klinkt ideaal: veel fans. Maar hoe realiseer je dat?

Veel ondernemers en zelfstandigen willen meer fans. Meer ideale klant, een heldere niche of doelgroep. Het klinkt namelijk ideaal: alleen nog maar werken met leuke klanten, die jou moeiteloos weten te vinden. Veel mensen worstelen hiermee. Daardoor werken ze voor iedereen en missen ze focus. Versplinteren ze hun aandacht. Werken ze hard aan weer een nieuw idee. Dat weer gaat falen. Omdat ze niet focussen op hun ideale klant.

Focus op je ideale klant is een belangrijk onderscheid tussen ondernemers die wél en géén succes hebben. Succesvolle ondernemers weten precies wie hun ideale klant is. Niet-succesvolle ondernemers zwalken in het wilde weg rond. Vol plannen, vol ideeën. Vol desillussies, omdat zo’n mooi idee wéér mislukt.

Met helder zicht op je ideale klant is dat niet nodig. Wordt je bedrijf veel sneller succesvol. Maar dan moet je wel weten hoe dat zit.  Hoe krijg je nou helder zicht op je ideale klant?

De 5 geheimen over je ideale klant. Die veel ondernemers niet kennen

Wist je dat er 5 geheimen zijn over je ideale klant? Geheimen die veel ondernemers niet kennen:

1. Je ideale klant is er al, zonder dat jij hem ziet

Veel mensen die ik coach willen op zoek naar hun ideale klant. Ze hebben het gevoel dat hun ideale klant ergens ‘ver weg in de wereld is’ en dat ze op jacht moeten. Maar het tegendeel is waar. Je ideale klant is er al. Nu. Vlakbij. In jouw bedrijf. Het is die aardige collega die je vaak om hulp vraagt en zelf aangeeft dat je daarvoor een factuur moet sturen. Het is die moeder van het schoolplein, die je al een paar maal heeft ingezet in haar project. Het is de ex-manager, die je regelmatig inhuurt voor een leuke klus.

2. Zie jij je ideale klant over het hoofd?

Veel ondernemers die ik coach, zien hun ideale klant over het hoofd. Ze zijn druk met zoeken ‘ver weg in de wereld’ en zien niet wie er vlak voor hun neus staat. Ze zoeken een schat die in hun eigen achtertuin is begraven (lees ‘De alchemist’ van Paulo Coelho over dit fenomeen). Ze zijn als een rockster die staat te spelen met z’n gezicht naar de deur, in de hoop dat die grote producer binnenwandelt. En die daarbij z’n hardcore fans op de voorste rij helemaal over het hoofd zit. Maar besef je: groei begint niet bij die grote producer, maar begint altijd bij je fans op de voorste rij.

3. Waarom die goede vriend niét je ideale klant is

Je ideale klant is natuurlijk leuk om mee te werken, anders zou het geen ideale klant zijn. Maar daar komt meer bij kijken. Je ideale klant betaalt je namelijk ook graag. Heb je een klant die wel aardig en gezellig is, maar nu even geen budget heeft om je in te huren? Dan is het géén ideale klant. Het is misschien een goede vriend, die jij graag verder helpt. Maar… als je eerlijk bent geeft die vriend te lage prioriteiten aan jouw werk. Hij zegt dat hij nu even niet voor jouw ontwerp van z’n website kan betalen. Maar hij geeft wel geld uit aan z’n visitekaartjes, dat dure event, of de merkschoenen van z’n kinderen. Besef je: vaak is geld een kwestie van prioriteit. Geef je iets prioriteit? Dan wil je er graag in investeren en weet je het geld ervoor te vinden. Een klant die je niet kan betalen? Dat is nooit een ideale klant.

4. Werken voor je ideale klant is niet eenvoudig

Je ideale klant investeert wel in jou. Dat klinkt ideaal. Maar het is ook uitdagend. Want je ideale klant is namelijk zeker niet met alles tevreden. Ze kan veeleisend zijn, legt de lat hoog. Wil een geweldig resultaat. Juist daarom betaalt ze graag. Ze heeft vertrouwen in je kunnen. Daarmee is werken voor een ideale klant vaak niet eenvoudig. Bij je ideale klant kun je niet ‘even snel je vertrouwde deuntjes spelen’, je wordt maximaal uitgedaagd. Moet het allerbeste van jezelf laten zien.

5. In het diepe duiken. Zonder dat je zeker weet of je kunt zwemmen

Sterker nog: het is opvallend dat je ideale klant vaak meer dan het allerbeste van je wil. Steeds weer zie ik bij de bedrijven die ik help, dat hun ideale klanten hun uitdagen om verder te gaan. Producten te ontwikkelen die er nog niet waren. Nog niet-verkende paden in te gaan. Te groeien. Werken met je ideale klant is zo niet comfortabel, maar eng. Je moet het diepe in duiken. Terwijl je zelf nog niet zeker weet of je wel kunt zwemmen. Werken met je ideale klant is geweldig, maar ook lastig. Juist omdat het altijd weer een uitdaging is.

Ontdek de schat in je eigen achtertuin

Ken je de geheimen van de ideale klant? Dan ga je je ideale klant beter zien. In je eigen bedrijf. Je ontdekt de schat die in je achtertuin ligt. Maar je ontdekt ook dat werken met je ideale klant niet altijd comfortabel en gemakkelijk is. Dat je wordt uitgedaagd om het beste uit jezelf en je bedrijf te halen. Dat je gaat groeien. Als persoon en met je bedrijf.

Durf je dat aan? Dan krijg jij ook een echte zaak met fans. Net zoals Joris, Orlando en Anna, uit het verhaal van David.

Meer weten over de geheimen van David? Download gratis het 1e hoofdstuk van het boek, of bestel het boek via managementboek.nl.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Reacties

  1. @ruthrottine zegt

    24 maart 2013 om 13:31

    Deze rockzanger is altijd uitverkocht. En hij leert jou zijn 5 geheimen http://t.co/jIhqXnK3eh via @@EllenFaxion

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.