Veel ZZP-ers werken voor een uurtarief, bijvoorbeeld als interim professional of als therapeut, coach, websitebouwer, marketeer, of een andere specialisme. Het lijkt zo gangbaar, werken voor een uurtarief. Maar wist je dat werken voor een uurtarief helemaal niet zo handig is. Sterker nog: welke voor een vaste prijs heeft veel voordelen. Ontdek welke voordelen het werken voor een vaste prijs voor jou kan hebben.
Dit artikel is een stuk uit mijn nieuwe boek, speciaal voor slimme, creatieve en hoogbegaafde zzp-ers. Op de hoogte worden gehouden en straks gratis een aantal hoofdstukken van het boek lezen? Klik dan hier en laat je mailadres even achter.
Ga als zzp-er werken voor een vaste prijs
Werken voor een uurtarief is niet ideaal, niet voor opdrachtgevers en zeker niet voor begaafde professionals. Dé manier om het anders te doen is: ga werken voor een vaste prijs. Werken voor een vaste prijs lijkt ingewikkeld, maar in de praktijk is het uitstekend mogelijk. Niet alleen voor interim professionals, maar bijvoorbeeld ook voor dienstverlenende zelfstandigen met een eigen praktijk. Maar waarom zou je dat willen?
Wat zijn voordelen van het werken met een vaste prijs, voor jezelf en voor je klanten.
Voordeel: beter gesprek met je klanten nodig
Hét grote voordeel van werken voor een vaste prijs is dat je de kunstmatige tussenstap van uurtarief x aantal gewerkte uren overslaat. Het boeit je opdrachtgever niet hoeveel tijd jij werkt, waar het om gaat is welke resultaten je levert. Dat is waar je opdrachtgever in wil investeren, of niet. Door niet te praten over uurtarieven, praat je direct over waar het wel om gaat: hoeveel is dit resultaat je waard.
Door dat gesprek direct te voeren met opdrachtgever, ga je je meer richten op de waarde van je werk voor je opdrachtgever: wil je een website van €3.000 of van €5.000? Als je een website van €3.000 wilt dan kan dat, maar dan moet je wel in één keer aanleveren in welke huisstijl je website moet worden. Wil je dat ik meedenk over je huisstijl en dat je daar nog wijzigingen in kunt aanbrengen? Ook prima, maar dan wordt het een ander traject met de prijs van €5.500.
Voordeel: je moet vooraf duidelijk zijn naar elkaar
Doordat je een vaste prijs afspreekt, moet je vooraf veel duidelijker zijn naar elkaar. Een opdrachtgever kan niet meer halverwege met allerlei wijzigingen komen. En jij moet vooraf aangeven wat er wel of niet aan extra’s en meerwerk nodig is.
Dat klinkt lastig, maar dat is het niet. Juist omdat je dit gesprek vooraf voert, weet je waar je aan toe bent en wat je van elkaar nodig hebt. Je opdrachtgever ontdekt dat ze vooraf helderheid over de huisstijl moet hebben. Of jij ontdekt dat een huisstijltraject echt onderdeel van deze website moet worden.
Door het werken met een vaste prijs moet je de input-output-relaties van je traject beter definiëren. Praktisch gezegd betekent dat: wat hebben we van elkaar nodig? Dat bespreek je zoveel mogelijk vooraf. Je wordt hier veel meer pro-actief in, in plaats van dat je een uurtarief afspreekt en het later inhoudelijk over de details van de wensen gaat hebben. Zo krijg je veel duidelijker wat je van elkaar nodig hebt. Daardoor kun je dat, vanaf het begin van het traject, veel beter organiseren en rekening houden met elkaar.
Voordeel: je ontdekt wat je opdrachtgever echt wil
Doordat je vooraf duidelijk bent naar elkaar, ontdek je beter wat je opdrachtgever of klant echt van je wil. Je ontdekt waar ze wel voor wil betalen, “snel een website die niet zo kostbaar is”, en wat er eigenlijk minder toe doet: “we doen het voorlopig nog wel even met onze bestaande huisstijl”, of juist “eigenlijk is een nieuwe huisstijl essentieel en de website is daar een vervolg op”.
Doordat je duidelijk hebt wat je opdrachtgever precies wil, kun je je werk beter doen. Je kunt je slimheid gebruiken om precies dat te leveren, zonder dat je wordt afgeleid door dingen die vooraf niet waren besproken.
Voordeel: je verzint nieuwe manieren van samenwerken
Omdat je intake duidelijker moet zijn, weet je vooraf beter wat je opdrachtgever wilt. Bovendien heb je door de gesprekken met je opdrachtgever veel duidelijker waarin je opdrachtgever wil investeren, wat voor hem echt waarde heeft. Daar ga je, als begaafde professional, natuurlijk rekening mee houden.
Je kunt je slimme denkhoofd, creativiteit en talenten inzetten om voor je opdrachtgever zoveel mogelijk waarde te bieden, in niet teveel tijd, voor deze investering. Vaak gaat het dan om extraatjes die voor je klant veel waard zijn, maar die jou amper extra tijd of moeite kosten.
Zo kun je extra diensten en services ontwikkelen, die voor andere fans ook weer geld waard zijn. Vaak kun je eenvoudig je omzet vergroten door even stil te staan bij de dingen die voor fan A hebt ontwikkeld, en aan fan B laten weten dat je dat ook kunt. Productontwikkeling en verkoop kan zo eenvoudig worden.
Laat je hoofd ermee stoeien
Natuurlijk is werken voor een vaste prijs niet zo makkelijk, anders deed je het allang. Als je als begaafde professional je slimme denkhoofd er even mee laat stoeien, heb je grote kans dat je oplossingen en mogelijkheden gaat zien die je nu nog over het hoofd zag.
Zeg niet te snel ‘dat kan niet in mijn werk’, maar laat je hoofd met het idee stoeien. Stel jezelf de vraag: hoe kan het wel? Mijmer, slaap er een nachtje over, denk er opnieuw over na.
Werken voor een vaste prijs kan verrassend vaak wel. Juist daar kan de meerwaarde liggen, voor jou en je klanten.
Samen sparren over hoe jij voor een vaste prijs kunt werken?
Ben je benieuwd of jij als zzp-er ook voor vaste prijzen kunt werken? Wil je persoonlijke business coaching bij het ontwikkelen van aanbod tegen vaste prijs voor jouw klanten? Dan help ik je graag met mijn coaching. Ik ben als business coach gespecialiseerd in het werken met slimme, creatieve en hoogbegaafde zzp-ers.
Neem contact op voor een GroeiScan. Dat is een kostenloos telefonisch gesprek, waarin we samen bespreken welke stappen jij wilt zetten en of ik je daarbij kan helpen.
Geef een reactie