Deze week werd New Games, New Rules georganiseerd (oftewel #ngnr2011 op Twitter), over hoe je sociale media kunt inzetten in marktonderzoek om je klant beter te kennen. In een serie blogposts over het event lees je de belangrijkste lessen uit elke presentatie. In deze post alles over het inzetten van Facebook om samen met je klanten plezier te beleven aan het ontwikkelen en verkopen van een prachtige fiets.
Samen plezier hebben via sociale media
In een meeslepende presentatie vertelt Jasmijn Rijcken van VANMOOF hoe zij, met hun enthousiaste klanten, hun hippe fietsen ontwikkelen en op de markt zetten. Wat zijn haar belangrijkste lessen om via sociale media met je klant samen te werken en plezier te hebben?
Voordat de fiets van VANMOOF op de markt kwam, is onderzoek onder consumenten uitgevoerd. Belangrijke eisen die men daaruit leerde, was dat een fiets functioneel, betaalbaar, stijlvol en duurzaam moet zijn. Met die input heeft VANMOOF het hele ontwerp van de klassieke fiets onderhanden genomen en een paar mooie designkeuzes gemaakt. Zo heeft VANMOOF het slot en lamp “die er vaak bij bungelen” bewust in de fiets gebouwd. Met dit ontwerp kwam men in mei 2009 op de markt. Vanwege het bijzondere ontwerp heeft de fiets over belangstelling niet te klagen, er wordt gemiddeld meer dan 40 keer per maand over geschreven en verschillende modellen zijn regelmatig uitverkocht.
Ga niet je verkoop pushen, maar vertel waarin je gelooft
Een belangrijke les volgens Jasmijn is: “mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet. Dit is het fundament onder de totale marketing van VANMOOF. “We vertellen niet: ‘dit is onze fiets en die moet je kopen’, maar we vertellen dat wij geloven dat het wereldwijd beter is als meer mensen gaan fietsen”.
Laten ontdekken door consumenten
Een groot deel van het budget gaat bewust naar ontwikkeling van de fiets en niet naar promotie. Vanwege het beperkte budget past pull marketing goed bij VANMOOF. Daarbij is het belangrijk dat mensen het gevoel hebben dat ze de fiets zelf ontdekt hebben en dat hij niet door anderen is opgedrongen. Veel marketingacties sluiten daar bij aan. Zo zet VANMOOF regelmatig fietsen rond de RAI als er een beurs is voor haar doelgroep. Met weinig kosten krijgen ze zo toch veel aandacht, zo presenteerden ze ‘de ultieme cabrio’ op de auto-RAI.
Het is beter als een ander over je praat
In de marketing maakt Jasmijn bewust gebruik van enthousiaste verhalen van klanten. “Het is altijd beter als een ander over je praat, dan als je dat zelf moet doen” en daarbij komt sociale media uiteraard volop van pas. Daarbij hoef je overigens geen dikke boeken te lezen, zo houdt Jasmijn de zaal voor. “Je moet gewoon denken als een amateur die passie heeft”.
Via Facebook loopt het contact met klanten op ‘wieltjes’
Met een nieuwe fiets rijden in een stad waar fietsen uitzonderlijk is, dat voelt als pionieren. VANMOOF ondersteunt dat gevoel van pioniers via Facebook. Bereiders van de fiets wisselen er ervaringen uit. Ze posten waar ze fietsen, maar er worden ook door gebruikers mooie fietstassen of ophangsystemen voor de fiets ontwikkeld.
Facebook wordt ook gebruikt voor promotie, maar er zal nooit een direct sales-actie worden gedaan. Promotie moet altijd leuk zijn voor de fans, je moet de passie van je fans niet misbruiken met een salesactie. Wel gebruikt VANMOOF Facebook om te teasen. Zo worden eerst een paar plaatjes van het nieuwste model geplaatst, waarna grappige discussies op gang komen en mensen vanuit zichzelf op de site van de nieuwe fiets gaan kijken.
Meedenken met het management via Facebook
Ook wordt Facebook gebruikt voor crowdsourcing, zo vraagt VANMOOF klanten om mee te denken met managementbeslissingen. Bijvoorbeeld of ze een sterker licht nodig hebben. Binnen een uur zijn er dan soms al tientallen goede reacties. Ook zijn er vaak consumenten die uit zichzelf meedenken en bijvoorbeeld een heel scala aan alternatieve lampen in elkaar zetten.
Ook bij de marketing betrekt VANMOOF haar klanten via Facebook, “omdat de hele wereld veel meer weet dan wij”. Zo heeft VANMOOF aan klanten voorgelegd wat het sfeerbeeld bij de nieuwe damesfiets zou moeten zijn. Klanten kwamen daarbij niet alleen met mooie voorbeelden, maar gingen er ook onderling weer uitgebreid over praten of bloggen en creeerden voor zichzelf een bijzondere ervaring rond het merk.
VANMOOF koestert haar fans, zo sterk zelfs dat fan Brian uit Australie werd uitgenodigd voor bezoek op kantoor bij een bezoek aan Amsterdam en een fiets meekreeg om tijdens z’n bezoek de stad te verkennen. Dat idee is uitgegroeid tot een programma waarbij persbureau’s een gratis fiets wordt aangeboden indien er buitenlandse pers de stad bezoekt. Opnieuw een leuke manier om aandacht te krijgen met een beperkt budget.
Al met al laat Jasmijn Rijcken (alias @hypeheroes op Twitter) zien dat VANMOOF haar klanten zeer serieus neemt en de interactie met fans op veel manieren bijdraagt aan de producten en het merk van VANMOOF. Het gaat daarbij niet alleen om kale cijfers en scores, maar juist om gezamenlijke beleving en emotie. Samen geloven in een duurzame wereld en samen plezier hebben met een stijlvolle fiets. Dat is waar VANMOOF, met haar klanten, voor staat. Sociale media lenen zich dan bij uitstek voor het wereldwijd delen van dat plezier, zo laat de enthousiaste presentatie van Jasmijn zien.
Geef een reactie