Nee, de titel van dit artikel bevat geen typefout. Ja, ik weet dat je bij veel bedrijven een non-disclosure agreement moet tekenen. Maar de tijden veranderen. En daarmee de contracten en afspraken die slimme organisaties maken. Zo kreeg ik vanmiddag bij een bedrijf echt de vraag uit de titel voorgelegd.
Kennis mag niet lekken
De non-disclosure agreement stamt uit de tijd dat bedrijven een sterk onderscheid maakten tussen ‘binnen’ en ‘buiten’, tussen eigen mensen en ‘ander personeel’. Het eigen personeel waren de ingewijden, zij waren te vertrouwen. Met het ‘andere personeel’ wist je het nooit zeker. Die konden immers volgende week voor een concurrent werken. Om te voorkomen dat er dan belangrijke bedrijfskennis lekt buiten de muren van de organisatie was er de non-disclosure agreement als oplossing. Daarin werd precies beschreven dat je niets mocht zeggen. Nergens over. Tegen niemand. Nooit. Maar dat was vroeger. Nu gaat het anders.
Kennis delen in het netwerk
Langzaam verandert de wereld. Kennis zit niet meer alleen binnen de muren van je eigen bedrijf. Steeds meer organisaties worden als een zwerm: een klein kernteam, met daar omheen specialisten die invliegen als het nodig is. Juist zij zorgen vaak voor geavanceerde kennis die het bedrijf zelf even niet heeft. En ben je als specialist binnen een bedrijf echt goed? Dan neem je al snel de stap naar zelfstandigheid en laat je je invliegen bij de zwerm die jou nodig heeft.
Je reputatie wordt gemaakt door je netwerk
In die open wereld met gedeelde kennis wordt reputatie steeds belangrijker. Zo’n reputatie manage je niet meer met een afdeling Corporate Communicatie die zorgvuldig gepolijste persberichten de wereld in slingert. Je reputatie wordt gemaakt (of gebroken) door de gesprekken in je zwerm. Hoe praten de specialisten buiten je muren over je? Wat zeggen je klanten online over je dienstverlening?
Van typefout naar nieuw tijdperk
Slimme organisaties begrijpen dat. Die willen kennis niet meer angstvallig binnenhouden. Die willen delen, die willen goede PR. Organiseren ze een testmiddag met een beta-versie van hun nieuwste product, dan vragen ze je even om de disclosure-agreement te tekenen: “Je vertelt toch wel rond in je netwerk dat je hier vanmiddag was?” Het ontbreken van de drie letters NON is geen typefout, het is de markering van een nieuw tijdperk en een totaal nieuwe manier van werken!