Haal het maximale uit je on page SEO factoren
Als het om SEO gaat, hoef je het niet perfect te doen. Het is mooi om te weten dat je met een aantal praktische stappen al snel je website prima laat scoren voor Google. Wat die stappen zijn? Dat lees je in dit artikel van gastauteur Daniël Kuipers van Online Marketing Agency.
Ah, SEO. Beter scoren in Google. Online gevonden worden. Als je een website hebt (en die heb je), dan ben je er ongetwijfeld mee bezig. Of je besteedt het uit. Wat goed is om te weten: het algoritme van de zoekmachines scant je website op honderden, zo niet duizenden factoren. Het is dan ook onmogelijk om op ieder puntje het onderste uit de kan te halen.
Er is een aantal zaken die impact hebben op je Google ranking én waar je zelf invloed op uit kunt oefenen. Makkelijk zelfs. Zaken die direct te maken hebben met de desbetreffende pagina op je website. ‘On Page SEO factoren’ noemen we die. Factoren die je makkelijk kunt manipuleren, zo je wil, om een betere positie te vergaren.
Niet met foute trucjes. Nee. Gewoon met gezond verstand.
Zoekwoorden: niets nieuws, wel belangrijk
Zoekwoorden, zoektermen of keywords. Het zijn de woorden die mensen in de zoekbalk typen om bedrijven zoals het jouwe te vinden. Waar je dus op gevonden wilt worden. Het is dan ook logisch dat je precies die woorden in je tekst op neemt, zodat je Google én eventuele bezoekers laat weten waar je pagina over gaat – en dat ze er kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.
Je verwerkt die keywords dan bij voorkeur ook op belangrijke plaatsen als de titel, in een subkopje, in de alt-tekst van je afbeeldingen, in de URL en in de SEO titel en meta omschrijving en een paar keer in je reguliere content. Een paar keer. Dus niet spammen. Met 1 of 2 keer per honderd woorden zit je prima. Download een SEO plugin en werk het lijstje af. Een kind kan de was doen.
Semantiek en fijne taal maakt je SEO teksten sterk
Google is slim. Het algoritme denkt steeds minder in zoekwoorden, maar meer in entiteiten. Het heeft notie van complete concepten op basis van een paar ingevulde zoektermen. Het schept dan ook verwachtingen bij teksten over een bepaald onderwerp. Zo verwacht Google op een pagina over bankstellen woorden als ‘poten’ en ‘stof’ en in een tekst over on page SEO factoren termen als ‘zoekwoorden’ en ‘semantiek’.
Maar hoe vind je die semantisch gerelateerde begrippen? Simpel. Met gezond verstand kom je al een heel eind. Sterker nog, het gebeurt vaak automatisch tijdens het schrijven. Maar je doet er wel goed aan om het in de gaten te houden. Gebruik extra synoniemen van je onderwerp en kijk desnoods op de pagina’s die nu goed scoren op je zoekwoord welke termen zij gebruiken die jij (nog) niet gebruikt.
Let wel, gebruik de website van concurrenten alleen als inspiratiebron. Kopiëren is natuurlijk not done.
Implementeer relevante interne links
Het internet is gebouwd op links. Links naar andere websites, maar ook links binnen je website. Die laatste groep scharen we onder de noemer ‘interne links’. En daar hecht de zoekmachine waarde aan. Want als jij niet naar een pagina binnen je website linkt, geef je in principe aan dat je er geen aandacht aan besteedt. Waarom zou Google dat dan wel doen?
Bij het plaatsen van interne links draait het om relevantie. Hoe relevanter een interne link, hoe beter Google ‘m waardeert. Maar wanneer is iets relevant? Als vuistregel kun je aanhouden dat iets relevant is als het waarde toevoegt voor de bezoeker. Het heeft dus geen zin om op die eerdere pagina over bankstellen te linken naar een pagina over, laten we zeggen, tweedehands auto’s.
Heb je dus relevante andere pagina’s? Schroom niet om in de tekst daar naartoe te linken.
Bevorder de dwell time
‘Dwell time’ is de tijd dat bezoekers spenderen op je pagina. Google ziet het als ze meteen weer weggaan en besluit dat je pagina niet aan de intentie van de zoeker voldoet. Met een lagere ranking tot gevolg. Probeer daarom de tijd die bezoekers op je pagina doorbrengen zo lang mogelijk te maken. Maar hoe doe je dat?
Met relevantie. Daar is ‘ie weer. Schrijf goed geordende, makkelijk scanbare content die bezoekers antwoord geeft op al hun mogelijke vragen. En voeg multimedia toe. Afbeeldingen, infographics, video’s, noem maar op. Dingen die de aandacht trekken. Mensen zijn immers visueel ingesteld.
Zo.
Houd het bovenstaande in je achterhoofd bij het creëren van nieuwe content en check je huidige pagina’s of ze up-to-date zijn. Op die manier leg je zelf gemakkelijk de basis voor betere posities in de zoekresultaten en de online groei van je bedrijf. Kun je mooi weer aan de gang met waar je echt goed in bent: ondernemen.
Over de auteur:
Daniël Kuipers is online marketeer. Eentje met passie. Hij is gek op sociale media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door zijn aderen. Naast online marketing is hij ook gek op ondernemen en eigenaar van Online Marketing Agency. Meer weten over SEO of gerichte hulp? Stuur hem een berichtje en hij helpt je graag vooruit.
Geef een reactie