Terwijl de regen gestaag naar beneden komt duik ik met m’n zoontjes van negen en twee snel het dichtsbijzijnde café in. Zo’n extra vakantiedagje Hoorn met twee kinderen, terwijl papa nog aan het werk is, is leuk maar ook veeleisend. Zelf het drinken van een warme koffie is niet echt relaxed met een energieke tweejarige naast je. “Mij wolle appelsap”, roept hij al bij binnenkomst naar de serveerster. Dan is het wachten op het drinken: “Vrouw nou doen, mama?” roept hij drie keer terwijl hij smachtend uitkijkt naar z’n flesje sap. Denk niet dat het rustig is zodra hij z’n drinken heeft. Terwijl hij drinkt kijkt hij naar alle kanten, waardoor ik meestal z’n flesje probeer vast te houden terwijl ik zelf ook m’n eigen drankje probeer te drinken. Maar dat stuit altijd op protest: “Zelluf doen!” roept hij steevast, terwijl ik weet dat de kans groot is dat hij z’n flesje omstoot in alle drukte. Kortom: rustig drinken met een tweejarige erbij lijkt een utopie.
Maar… het kan wel! Restaurant de Korenmarkt in Hoorn, waar we in deze regenbui zijn binnengelopen, blijkt namelijk een geweldige oplossing te hebben voor drukke peuters die alles ‘zelluf doen’, zoals deze foto laat zien. Ze hebben een soort sjoelsteen met daarin een spijker. Daarmee tikken ze eenvoudig een gaatje in het dopje van het flesje sap, zonder het dopje te verwijderen. Door het gaatje steekt een rietje. Gevolg: als het flesje valt lekt het wel een beetje, maar er gaat in ieder geval geen sloot appelsap over de tafel. Wat een uitvinding!
Ik vind het een prachtig voorbeeld van het overnemen van de problemen van je klant. Hier is, net als bij IKEA, geen sprake van een organisatie die zich verstopt achter haar klanten, maar juist het voortouw neemt om problemen op te lossen. Welke innovaties kan jouw organisatie verzinnen om je klanten kleine zorgen uit handen te nemen?