• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach
  • 1-op-1
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Internet voor je bedrijf / Wat Amazon me leert over klantgericht werken en technologie

Wat Amazon me leert over klantgericht werken en technologie

Internet voor je bedrijf

door Ellen de Lange-Ros

Klantgericht werken is niet alleen belangrijk voor traditionele grote organisaties die eigenlijk het zicht op hun klant teveel zijn kwijtgeraakt doordat ze te buraucratisch of te intern gericht werken. Juist voor start-ups of nieuwe bedrijven is klantgericht werken een uitdaging. Zij hebben namelijk de kans om hun organisatie echt rond de klant op te bouwen. Ook kunnen zij radicalere keuzes maken om de klant echt centraal te zetten.

Een mooi voorbeeld daarvan is Amazon. Erwin Blom noemt op zijn weblog in een notedopje de essentie van de werkwijze van Amazon:
Amazon is dus een technologiebedrijf, maar is tegelijk enorm op de klant gefocussed. Hoe kun je die het best bedienen? Wat wil de klant en hoe geef ik het hem? Om te voorkomen dat een technologiebedrijf niet blijft steken in techniek werkt Amazon volgens het principe ‘working from the customer backwards’. Wat krijgt de klant in handen? Wat krijgt de klant te zien? Maak dat helder voor het bouwen begint. Als aan een nieuw product of nieuwe dienst gewerkt gaat worden is dit de route:
* Schrijf het persbericht. Dwing jezelf om in begrijpelijke taal uit te leggen wat de dienst is, wat ie de klant brengt en voor wie de toepassing bestemd is. Helder, simpel.
* Schrijf het FAQ (Frequently Asked Questions). Welke vragen verwacht je van de klant over de dienst en geef een begrijpelijk antwoord.
* Schrijf de handleiding. Hoe moeten mensen met de dienst omgaan. Hoe kunnen ze er mee werken?
Als je dat allemaal op een goede en voor de klant duidelijke manier voor ogen hebt, kan het bouwen beginnen. Dan is de techniek pas aan zet.

Ik vind het fascinerend om te zien welke mogelijkheden internet biedt om meer klantgericht te werken. Er zijn veel nieuwe vormen van organiseren mogelijk geworden, waardoor de interactie met klanten anders ingericht kan worden. De uitdaging zit daarbij vaak niet alleen in de techniek, zoals het voorbeeld van Amazon laat zien, maar minstens zoveel in de manier van werken die mensen verzinnen. Gebruik je verbeelding: hoe stelt techniek jou in staat om je klant centraler te stellen en welke werkwijze is daarbij nodig?



Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach? Wat kost een business coach? Welke business coaches zijn er?
  2. Wat doet een business coach? Waarmee kan een coach je helpen? Hoe vind je een goede business coach?
  3. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  4. Hoogbegaafde ondernemers zijn vaak 'te'. Hoe wordt dat de superpower in je bedrijf?
  5. Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf. Hoe werkt dat?
  6. Hoogbegaafd, snelle denker of creatief? Zo kun je je eigen talent beter begrijpen en inzetten
  7. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  8. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  9. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  10. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  11. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren SEO & Google Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP

Zoeken

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Emailmarketing - Zakelijk bloggen - Waardevolle diensten ontwikkelen - Geld mindset - Meer omzet - Meer klanten - Meer plezier - Ontspannen groeien