Deze week werd New Games, New Rules georganiseerd (oftewel #ngnr2011 op Twitter), waarin werd gepresenteerd hoe je sociale media kunt inzetten in marktonderzoek om je klant beter te kennen. In een serie blogposts over het event lees je de belangrijkste lessen uit elke presentatie. In deze post alles over ‘sociale media aan het werk’ en de nieuwe revolutie waarin we allemaal Columbus worden.
In m’n eigen presentatie kon ik ingaan op de stand van zaken rond sociale media. Recent heb ik een aantal professionals ondervraagd hoe ze sociale media inzetten in hun eigen werk. Wat zijn de belangrijkste lessen? De resultaten van het onderzoek kun je overigens zelf aanvragen in het gratis rapport ‘Sociale media aan het werk‘.
Zeer ervaren en zeer onervaren met sociale media
Sociale media worden heel wisselen gebruikt. Aan de ene kant is er een groep professionals die sociale media zoals Twitter, Facebook of LinkedIn dagelijks gebruikt. Aan de andere kant is er een hele grote groep die er nog nooit gebruik van heeft gemaakt. Dit laat duidelijk zien welke tweedeling er momenteel is. Sommigen hebben de voordelen van sociale media al ontdekt en gebruiken het volop. Anderen staan nog helemaal aan het begin. Gebruik je sociale media nog mondjesmaat en weet je eigenlijk niet goed wat je er in je werk mee moet? Dan ben je lang niet de enige! Ook deelnemers in de zaal bij New Games, New Rules herkennen massaal dit gevoel.
Iedereen zoekt naar kansen
Wat de professionals met elkaar delen, is dat ze allen zoeken naar de kansen en mogelijkheden van sociale media. Ook de ervaren mensen zoeken nog steeds hoe ze sociale media het beste kunnen gebruiken. Her en der zijn er al mooie voorbeelden van wat je met sociale media kunt bereiken. Zo zijn ‘de drie K’s’ van Kennis, Kennissen en Knaken een veelgenoemd voordeel.
Een belangrijke belemmering voor veel professionals is dat ze zich overweldigd voelen. Waar moet je in hemelsnaam beginnen? Een andere belemmering is dat het eigen management team of collega’s nog te weinig van sociale media begrijpen:
- “De directie snapt niet wat het is en vindt het ook maar niets.”
- “Niet iedereen ziet er nog het nut van in. “Er moet ook gewerkt worden” is wat je vaak te horen krijgt.”
We zitten middenin de revolutie
Door dit gebrek aan kennis zijn er veel organisaties die sociale media nog amper inzetten en zij missen kansen. Door alle mogelijkheden van sociale media verandert onze wereld snel. Kennis is nu, dankzij internet en sociale media, direct voorhanden en eenvoudig in te zetten. Dit is een revolutie die te vergelijken is met de boekdrukkunst of de stoommachine. Wij staan nu nog aan het begin van de revolutie, de echt grote veranderingen in werkwijze, verdienmodellen of organiseren moeten nog komen.
Ontdek zelf de nieuwe wereld
Wil je als organisatie deze revolutie overleven, dan is het belangrijk om bij te blijven. Je moet, als een echte Columbus, zelf de nieuwe wereld ontdekken. Dat doe je door niet langer te wachten, maar vandaag al klein te beginnen in je eigen organisatie. Ontdek wat bij jou past en waar je klanten op zitten te wachten. Daar zijn geen lange dure adviestrajecten voor nodig, maar het is wel belangrijk dat je leert van wat anderen doen en kennis over wat werkt met elkaar deelt. Dat delen van kennis was dan ook een belangrijk doel van het event New Games, New Rules en met deze serie blogposts wil ik daar verder aan bijdragen.
Hier lees je alle andere artikelen over New Games, New Rules.
Geef een reactie