In m’n leven ben ik een paar keer van sport veranderd. Het waren spannende en leerzame momenten. Het ene moment sta je als ervaren hardlooptrainer voor een groep, even later rijd je onervaren je eerste rondjes op een racefiets en maak je beginnersfouten.
Wat me het meest is bijgebleven van de wisseling in sporten, is de wisseling in routines. Die kleine dingetjes die je onbewust doet. Natuurlijk weet je dat je voor wielrennen een racefiets nodig hebt en trek je geen hardloopschoenen aan. Maar dat m’n hardloophandschoentjes veel te koud zijn bij de tegenwind op de fiets? Daar had ik nooit aan gedacht. Of dat je bij een lange fietstocht kleingeld voor een pont nodig hebt? Ook daar moest ik als hardloper aan wennen.
De grote verschillen zie je direct
Bij organisaties zie ik regelmatig hetzelfde gebeuren. Internet zorgt voor grote en kleine veranderingen in de wereld om ons heen. Organisaties moeten daarom veranderen. Op een andere manier met klanten omgaan, op een andere manier de verkoop aanpakken. Het lijkt soms op het veranderen van sport. Natuurlijk weet je dat je in de nieuwe wereld dingen anders moet doen. Dat offertes niet meer in drievoud opgestuurd hoeven te worden en dat één PDF voldoende is. Maar er zijn kleinere, subtiele verschillen. Kleine routines waar je misschien niet aan denkt.
De revolutie zit in kleine routines
Juist het vasthouden aan de oude routines in de nieuwe wereld zorgt voor problemen. Routines waarin je denkt dat jij de regie hebt in de communicatie met je klant (Mis! Je klant bepaalt zelf hoe hij over je praat en doet dat zichtbaar voor iedereen). Routines waarin je denkt dat jij de prijs van je product bepaalt (Mis! Je klant vindt online direct die ene outlet of buitenlandse webshop waar jouw product veel goedkoper te vinden is). Routines waarin je denkt dat het effectief is als je om negen uur met alle collega’s tegelijk op kantoor bent (Mis! We werken niet meer met z’n allen aan een lopende band en vaak is het handiger om juist niet tegelijk te beginnen).
Mis de boot niet!
De overgang van de oude naar de nieuwe wereld is het als het leren van een nieuwe sport. De grote verschillen zie je direct, die zijn duidelijk. Maar in veel organisaties zijn nog veel oude routines verborgen. Routines die zijn gebaseerd op de gewoontes van de oude wereld. Jammer is dat teveel van die routines succes in de nieuwe wereld in de weg staan. Zoals ik tijdens m’n fietstochten het kleingeld voor de pont moest leren meenemen, zo moeten organisaties ook hun routines veranderen om de boot niet te missen. Wil je echt vaart maken in de nieuwe wereld? Dan is het belangrijk om je bewust te worden van alle oude routines die je onnodig vertragen. Hoeveel tempo ga jij maken?
Wil jij slim aan de slag in de nieuwe wereld? Met een GroeiWorkshop help ik je graag op weg. Je leert in een dagdeel of dag met je team wat er nodig is om sneller te groeien en welke nieuwe routines je nodig hebt. Neem contact op voor meer informatie.
Geef een reactie