Terwijl ik op de klok kijk, zie ik dat ik moet haasten om nog op tijd te komen. Ik pak snel m’n spullen bij elkaar: m’n iPad voor de aantekeningen, de iPhone om bereikbaar te zijn, natuurlijk moet ik een paraplu mee, waar is m’n portemonee, laat ik voor de zekerheid een lekkere reep chocolade in m’n tas stoppen tegen de honger. En ja, een banaan voor onderweg is ook lekker met een flesje water. Dan storm ik nog even de trap op om een aantekenblok en pen te pakken, mocht de iPad het niet doen. Daarna ren ik naar buiten en trek de deur achter me dicht.
Vlak voor m’n auto blijf ik geschrokken staan. M’n sleutels! Die liggen nog binnen. Net als de sleutel van m’n huis. In alle drukte probeerde ik aan alles tegelijk te denken. Nu ik buiten sta, besef ik dat het eigenlijk maar om één ding draaide: m’n sleutelbos met de sleutels van m’n huis en auto. En net dat ene ding, dat allerbelangrijkste, ben ik in de drukte vergeten. Wat nu?
Ben jij lekker bezig?
Bij ondernemers zie ik vaak hetzelfde. Ze doen alles tegelijk. Teksten schrijven voor die nieuwe website, een brochure laten drukken, nadenken over een nieuwe dienst, personeel aannemen en ondertussen zoeken naar een mooi bedrijfspand. Een logo laten ontwerpen voor dat nieuwe product. De leasevoorwaarden van de auto doornemen. Zoeken of de arbeidsongeschiktheidsverzekering niet goedkoper kan. Razend druk storten ze zich op duizend klussen tegelijk. De hele dag is druk, hectisch. Het geeft je een belangrijk gevoel, je bent lekker bezig.
Waar ging het ook alweer om?
Toch gebeurt het maar al te vaak dat je juist in die hectiek, in alle drukte, vergaat waar het eigenlijk om gaat. Om dat allerbelangrijkste. Wat dat is? Je klant natuurlijk! Uiteindelijk gaat het bij je bedrijf maar om één ding: mooie dingen voor je klanten doen. Terwijl je in alle hectiek dat soms uit het oog dreigt te verliezen. Je bent immers zo lekker bezig…
Succesvol werken met meer focus
Na het debacle met m’n sleutels ben ik wijzer geworden. Ik probeer niet meer aan alles tegelijk te denken, maar maak in m’n hoofd een top drie: waar draait het echt om, wat moet ik zeker niet vergeten, wat zijn de ‘must haves’? Die zaken regel ik eerst. Daarna komt de rest aan de beurt, de ‘nice to haves’.
Prioriteiten stellen en focussen op de top drie is een strategie die niet alleen werkt bij het inpakken van je tas, maar ook bij opgeruimd werken in je bedrijf. Vraag je elke ochtend als je begint met werken weer af: wat zijn de echt belangrijke dingen vandaag? Waar draait het om? Natuurlijk gaat het dan niet om intern geneuzel, het gaat daarbij altijd om je klant. Vraag je dus af: wat ga ik vandaag voor mijn klant bereiken?
Eenvoudig overzicht van je mijlpalen
Ben je snel afgeleid? Of ben je geneigd om steeds bezig te zijn met het nieuwe volgende project? Dan ben je misschien iemand die snel het overzicht verliest. Dan is er voor jou een slim hulpmiddeltje dat je helpt om scherp te blijven. Sinds een aantal weken gebruik ik iDoneThis, een slim tooltje. Het doet niets anders dan je elke dag een mailtje sturen op een tijdstip dat je zelf instelt. Met een eenvoudige reply op de mail vertel je in een paar regels wat je die dag hebt bereikt. Het tooltje verzamelt dagelijks je resultaten en plaatst die in een kalender. Als je dat wilt, kun je die resultaten synchroniseren met je eigen calender, bijvoorbeeld op je Mac of Gmail. Zo hou je eenvoudig overzicht over je mijlpalen en zie je in één oogopslag wat je dagelijks hebt bereikt (je kunt dit zelfs op groepsniveau met je hele team doen).
Het gaat niet om de tools, maar om jouw focus op je klant
Uiteindelijk draait het natuurlijk niet om de tools, maar om de focus die je zelf in je leven weet aan te brengen. Ben je een duizend-dingen-doekje dat erg druk is, maar weinig resultaat boekt? Of kun jij focussen op waar het echt om gaat: je klant. Kun jij je klant centraal stellen in alles wat je doet, elke dag weer? Weet je dat te realiseren? Dan kom je zakelijk gezien nooit meer voor een dichte deur te staan!
Geef een reactie