Met een stapel roddelbladen onder m’n arm wandel ik de trainingsruimte binnen. Alles staat klaar voor de workshop ‘Zo word jij een TopBlogger binnen je bedrijf’, die ik geef. De tijdschriften zijn daarbij een onmisbaar ingrediënt. Een tweede smaakmaker van de middag is het lezersprofiel. Want bloggen is leuk, maar als je het doet met een gerichte lezer in gedachten, dan wordt het plots echt effectief.
Slapeloze nachten
In de workshop merken de deelnemers dat een lezersprofiel enorm richting geeft. We hebben het dan niet over harde kenmerken (zoals geslacht of leeftijd), maar vooral over: wat is nou eigenlijk het probleem van je lezer? Waar ligt hij wakker van? Waarover maakt hij zich zorgen? Met die vragen komt de lezer tot leven. Gaan de deelnemers beseffen dat een blog over ‘open data’ minstens zoveel gaat over zorgelijke privacy-issues voor consumenten. We ontdekken dat het blog over mogelijkheden van studenten in het MKB een succes wordt als we de aarzelende student begrijpen die niet weet hoe hij een mooie stageplaats kan bemachtigen. De inzichten blijken van groot belang, op een bijzondere manier.
De ingrediënten van een topblog
Met de inzichten in de echte problemen van de doelgroep, gaan de blogs van de deelnemers veel meer leven. Ze krijgen focus en de inhoud wordt eenvoudig om uit te werken. Als we vervolgens bij die inhoud een mooie titel verzinnen, waarbij de roddelbladen een inspirerend voorbeeld zijn, worden de blogs echte lezers-magneten. De koppen over het technische en saaie ‘open data’ worden spectaculair interessant. Dan wordt bloggen echt leuk.
Zo wordt werken echt leuk
Terwijl ik in m’n auto terugrijd, denk ik na over de resultaten van de workshop. Ik bedenk dat de lessen voor blogs direct toepasbaar zijn voor organisaties. Te vaak is er geen scherp beeld van de klant waar je voor werkt. Weet jij waar je klant wakker van ligt? Wat hij wil bereiken in z’n werk? Heb je dat inzicht wel, dan is een pakkende ’titel’ van je bedrijf of product nodig. Daarmee wordt je organisatie een klant-magneet. Dan wordt werken voor je klant echt leuk.
Een voorwaarde voor succes bij dit alles is de kennis van je klant. Weet jij waar hij wakker van ligt? Wat hij echt wil bereiken? Niet alleen voor een blog, maar voor elke organisatie is dat het startpunt voor succes. En weet jij niet precies wat het probleem is van je klant? Dan heb je zelf wat om van wakker te liggen!
Geef een reactie