Het is een koude zondagmiddag en ik zit op de tribune van onze voetbalclub. Nog voordat de wedstrijd begint, is de sfeer al fantastisch. De supportersvereniging heeft de afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd. Er schalt harde muziek uit de speakers, jeugdvoetballertjes spelen een heuse voorwedstrijd, grote opblaaspoppen achter de goals zwaaien met hun armen en confetti-kanonnen staan klaar om de spelers bij hun entree op het veld te verwelkomen. Eigenlijk maakt het helemaal niet meer uit of het team wint, de sfeer is nu al geweldig en blijft de hele wedstrijd goed. Het is een feest om er bij te zijn. Onze plaatselijke voetbalclub laat zien hoe organisaties, in de toekomst moeten gaan werken.
Te vaak ligt bij organisaties de focus nog op winnen: de grootste worden, het meeste marktaandeel realiseren, veel nieuwe klanten trekken. Maar voor een organisatie is dat een verkeerde focus. De nadruk ligt op jezelf. Jij wilt winnen, je denkt aan je eigen omzet. Daarmee zet je alleen jezelf centraal.
Denk andersom en zet je klant echt centraal. Denk niet langer aan je eigen overwinning. Ga kijken hoe je het voor je klant leuker kunt maken. Hoe kun je zakendoen voor je klant tot een feestje maken? Zorg voor een offerte die niet alleen een goede prijs biedt, maar waarin je ook laat zien dat je het probleem van je klant haarfijn hebt begrepen. Zorg er voor dat problemen eenvoudig en snel goed worden opgelost. Maar zorg er vooral voor dat werken met jou leuk is voor je klant. Het zijn de dingen die je uit het oog verliest als je alleen met winnen bezig bent. Maar het zijn wel de dingen die zaken doen met jou voor je klant tot een feestje maken.
Op het regenachtige voetbalveld kijk ik om me heen. Het waait. Het is koud. Toch is het druk langs de lijn. Jeugdspelers komen op zondagmiddag in grote getale naar het veld om het festijn mee te maken. Ouderen komen in de kantine langs voor de gezelligheid. Het eerste wordt door allen massaal aangemoedigd. Het is een feestje, langs de lijn en in het veld, waar de positieve sfeer voelbaar is. De jongens voetballen fanatieker dan ooit. En natuurlijk winnen ze vanmiddag de wedstrijd ook weer. Met zo’n sfeer wordt winnen namelijk steeds makkelijker.
Leer er van voor je bedrijf. Zet je eigen winst niet meer centraal, maar maak een feestje voor die ander. Voor je klant. Dan gaat winnen daarna vanzelf. En dan heb je die winst ook echt verdiend!
Geef een reactie