Op de markt staan twee Klaas en Ad beide met een kraam vol vers fruit. Zo van de veiling, goede spullen. Klaas is van het klassieke verkopen. Zijn stem schalt over de markt: “Verse bananen!” Al van verre hoor je zijn stem. Hij wil aan iedereen verkopen, elke voorbijganger probeert hij aan te spreken. Vaak met vergeefse moeite.
Ik ga altijd eerst bij jou langs
Een stuk verder staat Ad, hij pakt het wat geavanceerder aan. Hij schreeuwt niet, maar staat rustig achter z’n kraam met biologisch fruit. Er staan diverse schalen met partjes. Je kunt er van alles proeven en dat weten z’n klanten. Moeders worden aan de hand van hun kinderen voortgetrokken: “Mag ik bij die meneer nog een stukje appel, mama?” De moeder lacht verontschuldigend: “Ik ga op de markt altijd eerst bij jou het fruit halen, dan ben ik van zijn gezeur af”. Glimlachend stopt Ad haar zoontje een partje appel toe, terwijl hij de moeder laat proeven van een nieuw soort perzik. Met volle tassen verlaat ze even later zijn kraam. Met de nieuwe perziken erbij.
Het is rustig bij de kraam van Ad. De meeste klanten lijken hem al te kennen. Ze lopen rechtstreeks naar zijn kraampje, bestellen wat ze nodig hebben en proeven ondertussen wat ander fruit. Dat vervolgens opvallend vaak ook wordt aangeschaft.
Uitgebreide gesprekken met iedereen. Die weinig opleveren
Bij Klaas is het druk. Hij heeft uitgebreide gesprekken. Probeert iedereen te verleiden tot een aankoop. Hij heeft een druk gesprek met een groep tieners en probeert ze er van te overtuigen dat zijn appels veel gezonder zijn dan de zakken chips waaruit ze lopen te snacken. De tieners laten zich graag uitdagen en discussieren vijf minuten vrolijk met hem mee. Daarna slenteren ze door. Zonder appels. Ad heeft ondertussen in alle rust weer vijf tassen fruit verkocht bij z’n eigen kraam.
Teveel bedrijven schreeuwen luidkeels om aandacht
Het verhaal van de marktkoopmannen is illustratief voor veel bedrijven. Teveel mensen werken als Klaas. Ze prijzen zichzelf luidkeels aan en proberen iedereen over te halen om bij hen te kopen, bijvoorbeeld met grote campagnes in de massamedia.
Met een proef-partje van twijfelaars klanten maken
De verkooptechniek van Ad is anders. Hij werkt niet voor iedereen, maar heeft met zijn duurdere biologische producten een vaste groep klanten. Ze komen speciaal voor hem en laten zich graag adviseren. Met z’n gratis partjes om te proeven haalt hij menige twijfelaar over de streep, die vervolgens een vaste klant wordt.
Nieuwe marketing met sociale media
Interessant is dat de verkooptechniek van Ad niet alleen op de markt werkt. Het is een manier van werken die ook in onze digitale tijd vruchten afwerpt. Want juist online kun je gratis en vrijwel onbeperkt ‘digitale partjes’ uitdelen. Zoals een eboek, een checklist of een handleiding.
Je laat zien wat je je klanten te bieden hebt. Zo leren mensen je kennen en verander je vreemden eenvoudig in fans. Sociale media, zoals Twitter of Facebook helpen je om eenvoudig met je fans contact te houden en ondersteunen je slimme en sympathieke marketing.
Je marketing richt je niet langer op de massa, maar op de selecte groep doe bij jou past. Dat scheelt energie en levert je veel meer op. Geen gemiste verkopen, geen eindeloze discussies met mensen die toch geen klant bij je worden.
Trek jij fans dankzij je slimme marketing?
Kijk eens kritisch naar je eigen marketing en stel vast op wie jij het meest lijkt. Sta je, net als Klaas luidkeels te schreeuwen naar iedereen? Of heb jij al een groep fans die jou weten te vinden? Heb jij al slimme digitale partjes waarmee potentiële klanten je kunnen uitproberen? Weet jij al goed gebruik te maken van sociale media, zoals Twitter of Facebook, om van vreemden echte fans te maken?
Klanten trekken hoeft allang niet meer door luidkeels te schreeuwen om aandacht. Met sociale media bouw je op een sympathieke manier aan een mooie relatie met klanten en maak je van vreemden echte fans. Zo bouw je aan een mooi bedrijf en een vruchtbare relatie met je klanten. Marketing smaakte nog nooit zo goed!
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
Loop jij klanten mis door een verkeerde marketing? http://t.co/Vhy7sZkn #uithetarchief