Middenin de nacht schrik ik wakker. Ik moet nog tentamen doen, dat laatste vak statistiek ben ik helemaal vergeten en ik krijg m’n diploma nooit zonder dat tentamen. Ik draai me op m’n zij en wordt een beetje meer wakker. Dan realiseer ik me: het was maar een droom! Studeren voor een tentamen statistiek is iets van lang terug. Het is uit m’n vorig leven. Het is nu niet meer nodig.
Dan moet ik denken aan de krant en tv-commercials, de traditionele marketing. En bedenk: ook die zijn uit een vorig leven. Zijn ze nu nog wel nodig? Dan besef ik dat veel bedrijven een fundamentele fout maken. Ze doen nog steeds de dingen die vroeger nodig waren. Maar die dingen helpen ze nu niet verder. Sterker nog: ze versperren de weg naar succes.
Door sociale media en internet verandert onze wereld razendsnel. Klanten trekken kan nu heel anders dan tien jaar geleden. Maar veel bedrijven zijn zich hier niet van bewust. Ze leren nog steeds voor hun oude tentamens statistiek. Daarmee doen ze de verkeerde dingen. Ze verspillen geld en missen kansen. Dat is jammer. Het kan zoveel slimmer.
Met nieuwe media wordt het eenvoudig om je te focussen op je fans. Je hoeft niet langer te werken voor iedereen. Met focus op je superpromoters groei je sneller. Duizend echte fans zijn voldoende voor een rendabel bedrijf. Ga je zo werken, dan merk je dat massamedia minder relevant zijn. Het gaat niet langer om de jacht op nieuwe anonieme klanten. Je gaat groeien door je huidige klanten beter van dienst te zijn. Door mond tot mond reclame. Positieve gesprekken in sociale media zijn essentieel. Dat wordt de basis voor groei.
Al peinzend draai ik me nog een keer om in m’n bed. Ik droom verder. Geen irritante push-marketing meer. Focus op je fans. Focus op producten die voor je klant relevant zijn. Het verschil maken, voor je bedrijf, je klant en de maatschappij. Zinvol werk doen. Werken voor enthousiaste klanten. Goed verdienen, goede winst maken.
Dat is geen angstdroom meer, maar een toekomst om van te dromen! Maar voordat we zover zijn, is er nog veel werk aan de winkel om ingedutte organisaties wakker te schudden. Ben jij uitgeslapen genoeg om daar mee aan de slag te gaan?
Geef een reactie