In de zomervakantie gaan we graag kamperen. We reserveren niets, maar vertrekken in een richting die ons aanspreekt. We reizen van camping naar camping.
Elke vakantie weer steekt het kampeer-dilemma de kop op: blijven we op deze plek staan? Of reizen we verder? Het voordeel van blijven staan is evident: je weet wat je hebt. Dat leuke zwembad, het mooie dorpje in de buurt. Maar ook het geluid van de snelweg in de verte. En die klagende buren die erg veel tijd claimen. Het uitzicht op deze camping is prima. Maar het is wel steeds hetzelfde. Het is spannend om de boel op te breken en verder te trekken. Is die nieuwe camping wel een succes. Vinden we wel een plek?
Soms speelt in je bedrijf hetzelfde kampeer-dilemma. Niet met campings, maar met klanten. Je hebt een goede klantenkring. Je verdient aardig. Maar er zijn ook nadelen: die klagende klant die erg veel tijd claimt. De klant waar je al jarenlang voor werkt, maar waar je tarief eigenlijk niet meer bij past. De klant waar je steeds hetzelfde soort werk doet, terwijl je veel meer kunt. Het uitzicht in je werk is prima. Maar het is wel steeds hetzelfde. Je weet dat je meer wilt. Maar de boel opbreken en verder trekken? Dat is spannend!
Het is spannend om verder te trekken. Om afscheid te nemen van de bekende klanten. Je weet niet wat je aantreft. Is die nieuwe koers wel een succes? Krijg je wel nieuwe klanten? Vind je wel weer een plek? Hoe moet het dan met je inkomen? Toch weet je dat blijven staan op je oude plek niets oplost. Het brengt je niet verder, laat je niet groeien.
Wil je veranderen als ondernemer? Wil je groeien met je bedrijf? Dan zit er maar één ding op: verder trekken. Je moet deels afscheid nemen van wat je doet. Afscheid nemen van die klagende klant. Kiezen voor de klanten waar jij het beste werk kunt leveren. Kiezen voor de plekken in het leven waar je het beste van jezelf kunt laten zien. Maar dat blijft spannend. Op je oude plek weet je wat je hebt. Of er een betere nieuwe plek komt? Dat weet je vooraf niet. Wat je wel weet, is dat je eerst op reis moet om dat te ontdekken. Blijven staan lost niets op. Wil je groeien met je bedrijf? Dan moet je de boel opbreken en verder trekken. Ik wens je een mooie reis!
[…] Wat ondernemers kunnen leren op de camping […]