Veel zelfstandigen, ondernemers en professionals dromen over het schrijven van een boek. Meer dan een miljoen Nederlanders is als hobby bezig met schrijven, daarnaast is er nog eens anderhalf miljoen Nederlanders van plan om te gaan schrijven. Voor meer dan 60.000 Nederlanders is het zelfs een droom om van schrijven hun beroep te maken (Bron: Trouw Schrijfonderzoek 2007, uitgevoerd door TNS NIPO).
Ook voor ondernemers of professionals in loondienst lijkt schrijven ideaal: je ideeën vastleggen in een boek, mensen helpen met jouw kennis, naam opbouwen als auteur en daarmee je brood verdienen. Wie wil dat nou niet?
Blijft het bij dromen?
De werkelijkheid is helaas anders. Vaak blijft het bij dromen over dat boek. Je wilt wel, maar je herinnert je nog die lessen Nederlands van vroeger op school. Voor je opstellen kreeg je misschien maar een 7 en niet de felbegeerde 9. Of je maakte behoorlijk wat spel- en taalfouten. Zo wordt de droom om schrijver te worden soms al te vroeg om zeep geholpen. Of: je wilt wel schrijven en weet dat je het kunt. Maar waar haal je de tijd vandaan? En hoe vind je een uitgever? Bovendien ben je druk met je dagelijkse werk. Voordat je het weet is er weer een jaar voorbij. Een jaar waarin je niets aan die droom van je eigen boek hebt gedaan. Zo blijft het bij veel auteurs-in-spé bij een droom. Elke vakantie mijmer je er even over. Maar het komt nooit tot echte stap. Dat is jammer en niet nodig! Want een boek schrijven… dat kun jij ook. De grote vraag is: hoe dan?
Een droom die uitkomt
Een aantal jaren geleden was ik ook zo’n hobby-schrijver. Ik begon met bloggen over computergames, zette de stap naar zakelijk bloggen en bracht voorzichtig twee ebooks uit. Daarna volgde een papieren boek. Deze zomer schreef ik aan m’n volgende boek dat binnenkort uitkomt.
Zo heb ik als ondernemer, naast mijn bedrijf, de afgelopen jaren vier boeken succesvol gelanceerd. Eén van m’n ebooks werd een hit in de iBook-store van Apple, terwijl mijn papieren boek ‘Een zaak van fans’ inmiddels meer dan 52 dagen in de top-100 bij managementboek.nl heeft gestaan.
Dat kan jij ook!
Ik heb in die jaren één belangrijke les geleerd: een boek schrijven hoeft niet ingewikkeld te zijn. Sterker nog: Vrijwel elke ondernemer kan een boek schrijven. Met de moderne media is een boek uitbrengen eenvoudiger dan ooit. Als je maar weet hoe je het aanpakt. Daarvoor geef ik je graag een aantal tips, gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring.
Vier tips voor elke ondernemer of professional die droomt van een eigen boek:
1. Ga schrijven
Besef dat je voor een goed zakelijk boek geen Harry Mulish hoeft te zijn. Het gaat niet om je verfijnde zinsconstructies, maar om je vakkennis. Die heb je meer dan genoeg. Dus daar kun jij je boek over schrijven. Vergeet je leraar Nederlands die je een zesje gaf voor je opstel, maar denk aan al die vragen van je klanten die je dagelijks beantwoordt. Daar ligt de inspiratie voor jouw boek. Dat is jouw pot met goud.
2. Denk als ondernemer
Denk niet alleen over je boek, maar ook over je bedrijf of baan. Bedenk vooraf hoe je boek daarin past. Welke kennis hebben je klanten nodig, wat moet jij delen in een boek? En wat deel je op een andere manier, bijvoorbeeld in een persoonlijk traject, een online product, of een langer programma? Als je hier vooraf over nadenkt, wordt je boek een belangrijke pijler in je werk. Zie je boek niet als iets afzonderlijks, maar als één puzzelstukje in het grote geheel.
3. Heb lak aan uitgevers
Waarom heb je nog een uitgever nodig anno nu? Misschien om je te helpen bij je marketing? Maar dat kun je ook zelf. Vind je een uitgever die je aanstaat, dat is dat heel mooi. Maar besef dat je tegenwoordig relatief goedkoop ook zelf je boek kunt uitgeven. Mijn boek ‘Een zaak van fans’ heb ik zelf uitgegeven, in eigen beheer. Wist je dat mijn totale investering daarvoor minder dan €1.800 was? En wist je dat de marge op mijn boek ongeveer 6-10x zoveel is dan van auteurs die met een uitgever werken? En wist je dat ik dankzij mijn eigen PR de hitlijsten bij managementboek.nl heb bereikt? De les voor jou: als ondernemer kun je meer dan je nu denkt met het uitbrengen en promoten van je boek. Laat het realiseren van je droom niet afhangen van de nukken van een uitgever. Een uitgever die jouw vakgebied en klantenkring vaak niet kan beoordelen.
4. Bereid je goed voor
Teveel boeken eindigen als concept-document op de computer van de schrijver en zien nooit het daglicht. Of ondernemers werken een jaar lang alle weekeinden en vakanties aan een boek dat vervolgens door niemand wordt gelezen. Of je wordt zelf de grootste koper van je boek dat je gratis uitdeelt bij je programma’s en events terwijl je het zelf voor een forse prijs moet inkopen (wist je dat dit een belangrijk verdienmodel voor uitgevers is?). Dat is jammer! Zorg er dus voor dat je het schrijven en uitgeven van je boek voorbereidt. Net zoals je een ander project in je bedrijf zorgvuldig overdenkt.
Op weg naar jouw boek
Het schrijven en uitbrengen van een boek is allang niet meer voorbehouden aan een kleine culturele elite die door de grote uitgevers wordt geselecteerd. Ook jij kunt een boek schrijven. Ook jij kunt een succes maken van je boek en je bedrijf. Ga jij de komende vakantie je droom realiseren? Ik wens je veel succes en lees straks graag jouw boek!
Wil jij aan de slag met je eigen boek, maar weet je niet goed hoe je dat aanpakt? Of wil je gewoon meer tips? Check dan de pagina over BoekSucces, inclusief een interessante video met een nog meer tips.
@rvandenhoff zegt
Heb lak aan uitgevers. En 3 andere tips bij het uitbrengen van je boek http://t.co/tUKu3rTstl via @@EllenFaxion
Anneke zegt
Maar: heb toch maar geen lak aan taal- en spellingregels. Dat staat gewoon niet geloofwaardig en professioneel. Dus laat je manuscript nakijken. (P.S. een peiler is iemand die peilt; een pijler is een pilaar)
Ellen de Lange-Ros zegt
LOL! Natuurlijk is het handig om met een professionele eindredacteur te werken. Zoals je ziet: die heb ik zelf ook hard nodig (en heb ik ook bij het uitgeven van m’n boek ingehuurd). Overigens: de kosten voor die professionele eindredacteur zitten dus bij die €1.800 meegerekend. Net zoals de kosten voor een professionele ontwerper van de cover en het binnenwerk. Om de kosten hoef je dat dus niet te laten. En daar heb je ook geen uitgever voor nodig.
De spelfaut heb ik snel gerepareerd. Bedankt voor je tip!
Welmoet Babeliowsky (@WelmoetB) zegt
Heb lak aan uitgevers. En 3 andere tips bij het uitbrengen van je boek via @EllenFaxion http://t.co/oXAmoGuS1x
@AMKwadraat zegt
“@EllenFaxion: Heb lak aan uitgevers. En 3 andere tips bij het uitbrengen van je boek: http://t.co/9lZ9B0QanH” @dorynierynck