Drup, drup, drup. Eén voor één vallen de waterdruppels van het plafond naar beneden. Klein en nietig. Maar in de druipsteengrot is te zien hoe zo’n klein druppeltje grote gevolgen heeft. Er is een fantastisch landschap ontstaan van stalactieten en stalagmieten, prachtige pilaren vanaf het plafond en de vloer, die elkaar hier en daar raken waardoor fraaie zuilen zijn gevormd. Een landschap ontstaan door niets anders dan een klein waterdruppeltje. Een druppeltje dat al eeuwen valt, elke dag weer. Voor je bedrijf kun je veel leren van dat waterdruppeltje.
Wat je kunt leren van de waterdruppel
Te vaak denken we dat er grote acties nodig zijn voor grote resultaten. Niets is echter minder waar. Wil je groeien met je bedrijf? Meer klanten, een nieuw product verkopen? Dan kun je denken aan een grote PR-campagne om plots succesvol te zijn. Maar veel effectiever is de waterdruppel-aanpak. Geen grote acties, maar steeds weer een klein druppeltje. Elke dag weer, als een dagelijkse salesactie.
Aan de slag met de dagelijkse salesactie
De dagelijkse salesactie heb ik het afgelopen jaar ingevoerd in m’n eigen bedrijf. Hij is net zo eenvoudig als hij klinkt: elke dag één verkoopgerichte activiteit uitvoeren. Daaronder valt alles wat ik doe om aan nieuwe klanten te komen, al het werk voordat een klant zijn akkoord heeft gegeven op een klus. Denk aan kleine dingen als: contact leggen met een naam die je via-via is doorgegeven, maar ook een offerte uitwerken, een geïnteresseerde lead nabellen of een businessclub aanschrijven voor een lezing. Het lijkt eenvoudig. En dat is het ook.
Het probleem is: veel professionals zijn zo graag met hun vak bezig (opleidingen volgen, boeken lezen, trainingen ontwerpen), dat dergelijke salesacties er vaak bij inschieten. ‘Dat doe ik morgen wel’, denk je al snel. Waarna het actiepunt na een maand nog open staat en jij worstelt met je bedrijf om het hoofd boven water te houden. Of veel minder klanten helpt, met je mooie diensten, dan je zou willen.
De afgelopen maanden heb ik zelf geëxperimenteerd met de dagelijkse salesactie. Al snel zag ik resultaat. De eerste week was het nog eenvoudig: er zijn namelijk altijd achterstallige klusjes die je op kunt pakken. Maar na een week of twee verandert dat. Dan ben je door je voorraad klusjes heen. Wat nu? Dan wordt het leuk! Nu moet je elke dag creatief gaan nadenken over een nieuwe actie. Soms een grote (een lijst maken van alle businessclubs in je regio, zodat je weer voor weken acties hebt), soms een kleine (die ene geïnteresseerde potentiële klant even een mailtje sturen).
De resultaten? Die zijn fenomenaal! Denk bijvoorbeeld aan:
1. Creatievere sales
Een eerste resultaat is dat je veel creatiever met je verkoop aan de slag gaat. Niet meer alleen de hoogstnodige dingen doen, maar pro-actief nadenken over leuke acties die je vandaag nog kunt uitvoeren. Een mailtje, een telefoontje, een aanbod doen aan iemand die je op het sportveld ontmoet. Doordat je elke dag iets moet doen, moet je elke dag even nadenken over je verkoop. Dat levert na verloop van tijd een gestage stroom aan creatieve plannen op. Er blijken veel meer verkoopmogelijkheden te zijn dan je ooit dacht.
2. Weg schroom
Een ander mooi resultaat van de dagelijkse salesactie, is dat het je dwingt om je verkoopschroom te overwinnen. Het bijzondere is: die schroom ben je bijzonder snel kwijt, als je elke dag één kleine actie neemt buiten je verkoop-comfortzone. Het gaat opnieuw niet om grote dingen, maar juist om kleine stappen. Net zoals in de druipsteengrot geldt ook hier: vele kleine druppeltjes hebben uiteindelijk een fantastisch resultaat. Je hikt niet langer aan tegen verkopen, stapt makkelijker op mensen af en leert jezelf beter te verkopen. Zonder pusherige methoden die je niet aanspreken, want die gebruik je natuurlijk niet. Verkopen moet wel leuk blijven. Sterker nog: verkopen was nog nooit zo leuk!
3. Meer verkopen
Doordat je elke dag een actie uitvoert, creatievere ideeën verzint én je verkoopschroom overwint, raak je na verloop van tijd in een verkoopflow. Je gaat concreet meer verkopen. Dat kan soms op een spectaculaire manier. Lees hier hoe ik zelf dankzij één mailtje op een late dinsdagavond meer dan 35 nieuwe klanten kreeg.
Dagelijks creatief bouwen aan je bedrijf
De moraal van het verhaal: een bedrijf bouwen doe je niet ineens, maar elke dag een beetje. Met de dagelijkse salesactie, bouw je elke dag weer aan je bedrijf. Met een eenvoudig mailtje, telefoontje of gesprek. Die gestage stroom aan acties zorgt ervoor dat je verkopen én je bedrijf in een stroomversnelling komen.
Inmiddels heb ik enkele van mijn klanten ingewijd in de dagelijkse salesactie. Zij gingen er mee aan de slag. Eerst wat terughoudend, maar gaandeweg met steeds meer plezier. Ook zij merken het effect en zien resultaten: meer afspraken, meer contacten, meer verkopen maar bovenal: minder schroom en veel meer lol.
Twijfel je of de dagelijkse salesactie wat voor je is? Blijf niet peinzen, maar ga het zelf doen via een 30-dagen-test. Ga gedurende één maand de dagelijkse salesactie doen ervaar zelf hoe het werkt. Ik ben nu al benieuwd wat de dagelijkse salesactie voor jouw bedrijf gaat betekenen!
Tip: handige tools voor je dagelijkse salesactie
Het is leuk en effectief om je dagelijkse salesactie te visualiseren of vast te leggen. Zo word je er elke dag aan herinnerd. Vastleggen kan eenvoudig: print op een vel papier een vakje voor elke werkdag, hang het boven je bureau en vink het af als je op een dag je salesactie hebt afgevoerd. Of kruis je salesactie aan op een kalender die zichtbaar in je werkruimte hangt. Alleen afvinken op je takenlijst blijkt minder goed te werken, dan mis je de voldoening van het afkruisen en valt je salesactie in het niet bij alle andere acties die je ook moet doen.
Het is stimulerend om de app Lift te gebruiken. In deze app kun je ‘dagelijkse salesactie’ als gewoonte toevoegen. Daarna kun je elke dag afvinken of je de actie hebt gedaan. Met een korte notitie kun je aangeven wat je hebt gedaan. Leuk is dat Lift voor je bijhoudt dat je een ononderbroken keten van taken hebt uitgevoerd. Zo kun je met jezelf afspreken dat je elke werkdag een salesactie uitvoert. Heb je dat de hele week gedaan, dan mag je het weekeinde als bonus ook aanvinken. Je gaat nu een keten van salesacties opbouwen. Dat is zo verslavend, dat je na een dag of tien die keten niet meer wilt onderbreken. Je gaat dan zelfs ’s avonds laat op de bank nog even aan de slag met een salesactie. Lees hier hoe ik op deze manier meer dan 35 klanten kreeg dankzij een enkel mailtje.
Ellen Omvlee (@EllenOmvlee) zegt
Inspirerend artikel van @EllenFaxion! “Verrassend verkopen dankzij een mini-actie: http://t.co/JS7bFN22CF“
Paul van der Heijden zegt
Hi Ellen,
Leuk idee om op deze manier je focus op sales te houden. Voor je het weet ben je met allerlei randzaken bezig en verlies je contact met je markt/ klanten.
Ik probeer te bedenken hoe je dit als (startende) ZZP’er vorm geeft als je nog geen klantennetwerk hebt:
– Maak een hitlist van 10 aansprekende klanten
– Bedenk wie binnen een bedrijf de contactpersoon is voor jouw dienst
– Verzin een reden om aan tafel te komen (onderzoek, quick scan etc)
– etc.
Wat wellicht ook helpt is het wekelijks verzinnen van een ‘grote’ salesactie die je opsplitst in dagelijkse acties. Maar ik wil natuurlijk jouw concept niet verstoren 🙂
Ik ervaar in de praktijk dat bovengenoemde groep moeite heeft met het concreet maken van hun Sales. Zonder ‘wapenfeiten’ voelt men zich vaak kwetsbaar, achtergesteld en denkt men niet serieus genomen te worden. Jouw methode kan in ieder geval een prima zetje in de rug zijn.
groet,
Paul
Ellen de Lange-Ros zegt
Hi Paul,
Goede vraag die je stelt. Als startende ZZP-er is het extra belangrijk om je sales op gang te krijgen. Bovendien heb je vaak nog wat meer schroom en minder verkoopervaring. Juist dan werkt een dagelijkse salesactie geweldig. Belangrijk bij een dagelijkse salesactie is dat het alleen telt als je echt NAAR BUITEN gaat. Dus concreet een persoon benadert. Het maken van een lijstje met 30 aansprekende klanten telt niet. Maar één persoon die je via-via kent bellen om te vragen om een lunchafspraak, dat telt wel. Het maakt daarbij niet uit of die persoon wel of geen afspraak wil. Ook als de persoon weigert, heb jij je actie gedaan 🙂
Belangrijk is dus: concreet benaderen van iemand
Daarnaast is het heel belangrijk om ELKE DAG een actie te doen. Het telt dus niet als je op maandag vijf mensen nabelt en de rest van de week niets meer doet. Juist de continue stroom van elke dag een actie zorgt ervoor dat je in een flow komt.
Wat kun je dan al starter doen:
– Benader mensen in je netwerk en vraag hen of ze iemand kennen die jij zou kunnen helpen. Bingo! Heb je al 2x een salesactie: 1x als je de persoon in je netwerk belt. En een keer als je de persoon belt naar wie ze je doorverwijzen 🙂
– Maak een lijst met mensen bij interessante bedrijven en leg contact voor een gesprek. Biedt bijvoorbeeld een quick scan aan, of iets anders waardevols dat jij te bieden hebt.
Het wekelijks verzinnen van een grote actie die je opdeelt in delen mag. Mits je maar dagelijks NAAR BUITEN gaat en ook 1 persoon concreet benadert. Het telt niet als je een grote mailing doet naar 100 mensen 1x per week.
Ik zie, net als jij, dat de groep starters het soms lastig vindt om hun sales concreet te maken. Het gevaar is dan dat je blijft hangen in het ontwerpen van een logo, visitekaartje, of eindeloos aan je website en sociale media profiel gaat sluitelen. Dat telt niet als salesactie (hoewel die dingen ook nodig zijn, hoor). Juist het concreet op mensen afstappen maakt dat je in de flow komt en dat er dingen op gang komen. Dat gebeurt met die ene simpele dagelijkse actie. Juist voor starters is zo’n dagelijkse salesactie goud waard.
Paul van der Heijden (@linkedfreelance) zegt
Verrassend verkopen dankzij een mini-actie door @EllenFaxion http://t.co/bVlHOeMXcI #zzp #verkoop
Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt
Wat je kunt leren van de waterdruppel. Slimme mini-tip voor ondernemers van @ellenfaxion http://t.co/Rovu0eTiks
Paul van der Heijden zegt
Ah, ok er moet wel een actie naar ‘buiten’ zijn, eigenlijk wel goed ook anders wordt het weer zo’n intern dingetje wat je lekker veilig achter je bureau kunt doen.
Goed idee, ik zal er een keer een blog aan wagen (met bronvermelding natuurlijk ;))
Groet
Paul
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
Hierover bloggen: http://t.co/HVCUjCR32A #dagelijksesalesactie. En na het avondeten bedenken dat je zelf vandaag nog niks hebt gedaan #oeps
@aleidoverbeek zegt
Verrassend verkopen dankzij een mini-actie http://t.co/rip3XwuSuI via @@EllenFaxion
Anne Raaymakers (@anneraaymakers) zegt
Verrassend verkopen dankzij een mini-actie | Faxion http://t.co/VIUSR9z9ML
@Booest_nl zegt
Wat je kunt leren van de waterdruppel. Slimme mini-tip voor ondernemers van @ellenfaxion http://t.co/gEwMPQibPL
Desiree zegt
Soms kunnen voorbeelden erg pakkend zijn…..Ellen geeft hier zo’n pakkend voorbeeld! http://t.co/Rovu0eTiks
@stenkate zegt
Leuke blog van @EllenFaxion: Verrassend verkopen dankzij een mini-actie http://t.co/P9mSYZ6knY
Ellen Omvlee (@EllenOmvlee) zegt
Zojuist weer mijn mini-salesactie gedaan @EllenFaxion, je blog http://t.co/MM9cX2l4jh blijkt een stimulerende stok achter de deur.
@KarssenCom zegt
@EllenFaxion O ja, ik zie het. Ik wilde namelijk @ArianneFrelink wijzen op je artikel over de mini-salesacties: http://t.co/cmUZkiaTOR. 🙂
Dea Dia netwerk (@DeaDiaDelft) zegt
Verrassend verkopen dankzij een mini-actie http://t.co/o3VNURv3HD via @@EllenFaxion
Janneke Assink (@JipbyJan) zegt
“Wat je kunt leren van de waterdruppel” Verrassend verkopen dankzij een mini-actie http://t.co/bZAtHZ717d @EllenFaxion
Nicky Corts zegt
Hoi Ellen,
Grappig, ik geef vrijwel hetzelfde advies voor publiciteit en promotie: doe elke dag iets. Reageer op het blog van iemand in jouw branche, beantwoord een vraag op een forum, stuur een persberichtje of een foto naar een krant of plaats eens een link op NuJij.nl. Zo creeer je stapje voor stapje een spinnenweb op in net. Gek genoeg heb ik deze methode nog nooit gebruikt voor gerichte mini-sales-acties.Dank je voor de eye-opener.
Ellen de Lange-Ros zegt
Hi Nicky,
Je kunt deze aanpak inderdaad ook uitstekend in een andere context gebruiken, zoals bij meer promotie van je bedrijf. Grappig dat je constateert dat je zo’n krachtige aanpak zelf over het hoofd ziet als het om sales gaat. Ik zie dat bij meer klanten: als het om sales gaat, heb je soms een enorme blinde vlek en zie je eenvoudige kansen over het hoofd. Totdat iemand je er op wijst.
Veel succes met je salesactie. Ben heel benieuwd wat het je op gaat leveren.