Ik dacht dat ik precies wist hoe het zou zijn. Ik had immers Technische Bedrijfskunde gestudeerd en ook nog eens een proefschrift geschreven. Ik zou toch wel weten hoe je zelf een bedrijf moest runnen? Ik had volop boeken gelezen. Over financieel management, organisatiekunde, leiderschap en organiseren. Boeken, geschreven door bekende auteurs en grote namen. Ik had les gehad van gerenommeerde professoren op een degelijke universiteit. Ik wist best hoe een bedrijf werkte. Toch?
De praktijk bleek volledig anders. Pas toen ik begon als zelfstandige, ging ik ontdekken waar ondernemen echt over gaat. Niet over de kritische vragen, die ik als student leerde stellen. Niet over gedegen analyses of strategische plannen. Niet over budgetten en planningen. Maar over iets heel anders. Iets waar ik toevallig goed in was. Omdat het van kinds af aan mijn favoriete tijdverdrijf was. Omdat ik het niet kon laten om het dagelijks te doen. Hoe had ik dat ooit kunnen dromen?
Geen kritische toeschouwer
Op de universiteit, in boeken of in de media leer je kritisch nadenken. Je kijkt als een kritische toeschouwer. In die wereld gaat het om kritisch nadenken. Zien wat er niet klopt, analyses maken, adviezen geven en daarmee een boek of krantenartikel schrijven of een nieuwsitem vullen.
Wel een makersmentaliteit
Als ondernemer is je wereld anders. Je bent geen toeschouwer, maar een máker. Jij maakt je bedrijf, je producten en zo maak je je eigen omzet en toekomst. Als ondernemer gaat moet je het zelf maken: een oplossing vinden voor de problemen van jouw klanten. Soms is die oplossing er al, maar veel vaker is het een kwestie van verbeelding en uitproberen wat werkt. Vooraf kun je dat niet weten.
Dingen maken met je verbeelding
Natuurlijk is bij die makers-wereld kritisch denken belangrijk. Maar veel belangrijk is iets anders: kun je vanuit je verbeelding in actie komen? Kun jij vanuit het niets iets neerzetten? Kun je mooie dingen realiseren voor je klanten, dankzij je verbeelding en doorzettingsvermogen?
Verbeelding is belangrijk voor ondernemers. Wat jij wilt bouwen, dat is er nu nog niet. Je verbeelding helpt je om de realiteit voor te zijn. Om alvast te zien wat anderen nog niet zien. Om zelf te scheppen wat jouw toekomst gaat worden. Juist daarom, zijn intenties voor ondernemers van levensbelang.
Geen budget of planning, maar…
Begin je een nieuw project? Begin dan niet met een planning van je tijd of een budget. Begin niet met een analyse van je processen of sterktes en zwaktes. Waar je mee moet beginnen? Met concreet dromen! Ga je intenties uitschrijven:
- Wat wil je met dit project of nieuwe product bereiken?
- Hoe voel jij je als het gereed is?
- Wat voelt je klant zich door jouw product?
- Waarom is je klant straks heel blij met je product?
- Hoe ziet je klant er precies uit? Wat zijn zijn dromen, waar ligt hij wakker van?
Met zulke vragen, help je je verbeelding. Ze helpen je om je droom te concretiseren. Daarmee krijgt je bedrijf richting, focus en vaart. Door gericht te dromen.
Vergeet het hoe
Het is belangrijk om je bij deze dromen nog niet druk te maken om het ‘hoe’. Hoe ga je die klanten krijgen? Hoe regel je voldoende budget? Dat zijn relevante vragen, maar nu nog even niet. Stel eerst vast wat je bestemming is, waar je naar toe wilt, wat die droom is. Stel dan vast wat de eerste stap is. De stap die je nu kunt zetten. En neem die stap. Vandaag nog. De details en hoe? Die volgen later, die ga je straks al doende één voor één invullen.
Ben je ondernemer? Besef je dan dat je moet leven met de makersmentaliteit. Die vraagt meer dan alleen kritisch denken. Ondernemen vereist verbeelding en fantasie. Dat is niet altijd een kwestie van inspiratie, maar ook van gewoon doen. Van bedenken, beginnen, uitproberen wat werkt, stug volhouden. Het gaat om jezelf de goede vragen stellen, om je verbeelding te prikkelen. Welke toekomst ga jij neerzetten voor jouw klanten?
Christine Algera (@Crachtig) zegt
“Kun je mooie dingen realiseren voor je klanten, dankzij je verbeelding en doorzettingsvermogen?” via @ellenfaxion http://t.co/rBQsmk7fhj
Sandra Schouwenaars (@SandraStructuur) zegt
Eerst dromen, dan budget. Helemaal mee eens! En/en. Niet en/of. http://t.co/gaZDsVdOvX via @@EllenFaxion