Ademloos staat de man met zijn neus tegen de etalage. De ene fiets is nog mooier dan de andere: tientallen versnellingen, de verende voorvork van een stoere mountainbike, of juist een ultralicht raceframe. Met zo’n fiets ga je vanzelf hard fietsen. Tenminste… dat lijken de glimmende frames te beloven.
De werkelijkheid is anders. Stap je als ongetrainde fietser op zo’n snel stalen ros? Dan heb je geheid binnen twintig kilometer zadelpijn. Een goede fietser wordt je immers niet vanwege de dure fiets. Een goede fietser wordt je door veel te fietsen. Door uren te maken, door ervaring op te doen. Door steeds een kilometer verder te gaan dan gisteren.
En hoe gaat dat bij je bedrijf? Daar speelt hetzelfde. Ook jouw bedrijf gaat niet harder vooruit met glimmende gadgets. Gadgets bij je bedrijf zijn dan niet die verende voorvork of het grote versnellingsblad. In een bedrijf zijn andere gadgets: een moderne smartphone, een glimmende laptop. Of de allernieuwste sociale media tools en technieken. Technieken waarvan je soms, ten onrechte, denkt dat je ze allemaal bij moet houden. Maar maken die jouw bedrijf tot een succes? Welnee!
Succes met je bedrijf komt, net als succes met fietsen, niet van glimmende gadgets. Succes komt uit jezelf. Doordat je aan de slag gaat, uren maakt, jezelf traint. Jezelf niet als een dolle afbeult, maar stapje voor stapje je vaardigheden vergroot. Steeds een kilometer verder, afgewisseld met voldoende rust. Zo wordt je een goede fietser. En zo groei je met je bedrijf. Door zelf aan de slag te gaan. Door te leren. Door je ondernemersvaardigheden te vergroten. Door te groeien als persoon, ga je groeien met je bedrijf. Het is dé manier om echt vaart te maken, op je fiets en in je bedrijf.
Geef een reactie