Langzaam wandel ik door de stille zalen van het Rijksmuseum. Op de vroege ochtend zijn er nog geen drommen toeristen. Dus kan ik rustig alle oude meesters bekijken: de Nachtwacht van Rembrandt, het melkmeisje van Vermeer en de fascinerende visuele doorkijkjes van De Hooch.
Al wandelend peins ik verder. Hou zou het zijn geweest, om destijds schilder te zijn? Zoveel anderen die ook goed schilderen. Zoveel concurrentie. Hoe onderscheid je jezelf dan, als meester? Als ik rondwandel, zie ik het antwoord.
Alle schilderijen behoren tot eenzelfde stroming: heldere en donkere tinten, waarin wordt gespeeld met licht. Toch is het al snel duidelijk dat de ene meester de andere niet is. Rembrandt heeft dan wel verfijnde kostuums met een fascinerende lichtinval en beweging, maar zijn gezichten zijn sober. De Hooch speelt met perspectief, terwijl Jan Steen mensen met volop ronde vormen laat zien. En dan zijn er natuurlijk de ijstafereeltjes van Hendrick Avercamp, die haast op cartoons lijken. Zo heeft elke meester een duidelijke eigen stijl, een eigen aanpak. Hoe onderscheidt zo’n meester zich? Heel eenvoudig: door zichzelf te zijn.
Terwijl ik even pauze neem, zie ik het licht. Zo is het bij ondernemers natuurlijk ook!
Ook voor ondernemers is er volop concurrentie. Er zijn zoveel mensen die goed willen zijn, mooie dingen willen maken. Hoe onderscheid je je dan? Heel eenvoudig: zoals de schilders ook deden. Een meesterschilder wordt je alleen door het beste uit jezelf te halen. Door de mooiste versie van jezelf te worden. Dat doe je door je eerst de basistechnieken eigen te maken, wellicht door aan te haken bij een bepaalde stroming. Maar wil je echt top worden? Dan gaat het erom dat je een eigen stijl krijgt. Dat je de beste versie van jezelf wordt, die de allermooiste schilderijen maakt die jij kunt maken.
Dat moet jij als ondernemer ook doen: verbeter je techniek, je stijl, je werk. Maar verbeter bovenal jezelf en wordt de allerbeste versie van jou. Dan maakt het niet meer uit dat er honderden anderen zijn. Je stijl wordt van verre herkenbaar. Jouw stijl krijgt fans, die speciaal voor jouw werk komen. Zo word je beroemd. Zo word je een meester in jouw vak.
Net zoals alle unieke meesters in het Rijksmuseum.
Dies Weijschede (@creatiefinkomen) zegt
Wat Rembrandt je leert over concurrenten http://t.co/waSMf2kLvP via @@EllenFaxion
Eef zegt
Hoi Ellen, ik heb je ooit zien/horen spreken op het event ‘social media in de praktijk’ en ben sinds kort geabonneerd op je nieuwsbrief. Je blogs zijn inspirerend en zorgen ervoor dat ik meteen het gevoel krijg het roer om te willen gooien. Al vind ik het ook moeilijk, ‘de beste versie van jezelf worden’. Het klinkt als iets waarvoor ik therapie nodig heb ofzo :-).
Ellen de Lange-Ros zegt
Ha, therapie is niet echt nodig hoor. Het is eenvoudig: elke dag je best doen om mooie dingen te doen met/voor je klanten. En gaat het een dag eens minder goed, dan heb je morgen weer een nieuwe kans.
Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt
Wat Rembrandt je leert over concurrenten http://t.co/m4cyz7WmCM via @@EllenFaxion
@Karmijntekst zegt
Wat heb je dat toch weer mooi opgeschreven! RT @EllenFaxion: Wat Rembrandt je leert over concurrenten http://t.co/6PwnzUUZee #uithetarchief