Als ondernemer heb je volop dromen en wensen. Je wilt harder groeien, meer verdienen of gewoon meer klanten omdat je graag meer mensen helpt. Maar het valt niet altijd mee om zulke wensen uit te laten komen. Heb je maandenlang hard gewerkt aan een nieuw product, valt het wéér enorm tegen hoeveel klanten je krijgt. Grrr! Wat nu? Zou het niet lekker zijn als zulke wensen en dromen voortaan wél uitkomen? Niet door keihard te zwoegen, maar op een andere en makkelijke manier. Gewoon, door met je toverstokje te zwaaien en je wensen te manifesteren.
Manifesteren is iets voor vage dromers
Veel mensen dromen. En evenzoveel mensen willen graag dat hun dromen uitkomen. Manifesteren en ‘het stellen van vragen aan het universum’ zijn inmiddels een populaire bezigheid geworden. Het idee is eenvoudig: je formuleert een wens of doet een bestelling bij het universum, waarna je wens door het universum vanzelf wordt vervuld. Er zijn boekenkasten vol over geschreven. Populaire films als ‘The secret’ suggereren dat manifesteren eenvoudig is. Veel ondernemers geven het niet openbaar toe, maar stiekem vinden ze het razend interessant, dat manifesteren. Zou het echt werken? Zou ik zo met mijn bedrijf…
Daar gaat mijn goede naam
Maar er zijn ook criticasters. Nuchtere mensen die dat hele manifesteren maar niks vinden. Vaag gepraat van zweverige mensen die niet écht aan de slag willen. Die wereldvreemd zijn, de werkelijkheid ontvluchten. Daar blijf je het liefste ver vandaan, met je degelijke opleiding en goede naam van je bedrijf.
Manifesteren? Dat kun je leren
De meeste ondernemers herkennen iets in beide kanten. Ze dromen graag en vragen zich af of manifesteren écht werkt. Aan de andere kant zijn ze ook kritisch en staan ze met beide voeten op de grond. Zo blijven ze twijfelen: wat moet je nou met manifesteren in je bedrijf? En zo missen ze kansen. Want ik kan je uit eigen ervaring verzekeren: manifesteren werkt! Maar dan moet je wel weten hoe je het aanpakt.
Met de volgende tips ga je het zelf ervaren: manifesteren? Dat kun je leren! En zo pak je het aan:
1. Wees kritisch
Ga manifesteren niet zien als een zweverige manier waarop als vanzelf al je wensen uitkomen. Als het zo eenvoudig was, dan was die mooie wens van je allang uitgekomen. Dus wees eerlijk: zo eenvoudig is het dus niet. Blijf dus ook niet hangen in dooddoeners als “ach, alles heeft een bedoeling dus het was vast de bedoeling dat ik geen klanten zou krijgen met deze productlancering”. Met zulke gedachten maak je jezelf een willoos slachtoffer en dein je reactief mee op de golven van de levenszee. Daar ben je geen ondernemer voor geworden.
2. Durf te vragen
Manifesteren heeft een belangrijke eerste stap: je moet je wensen uitspreken. Je moet vaststellen wat je wilt: waar wil je naar toe, wat wil je bereiken, hoe wil je zijn? Dat klinkt eenvoudig, maar is het allerminst. Probeer het maar eens voor je bedrijf. Wat is een zakelijke wens van jou waar je voor 100% achter staat? Wil je écht meer klanten, of deins je dan stiekem direct terug omdat je bang bent om te druk te worden, te zichtbaar te moeten zijn of teveel verantwoordelijkheid te krijgen? Manifesteren helpt je om je doelen glashelder te formuleren, waarbij je direct voelt of je iets wel echt wilt. Je kunt je niet langer verstoppen in vage dagdromen. Je moet durven te vragen. Je moet durven toegeven dat je huidige situatie nog niet ideaal is, je moet een beeld voor ogen hebben van hoe je het wel wilt. Je blijft niet langer reactief hangen in ‘hoe het altijd was’, maar krijgt pro-actief oog voor hoe het anders kan. Daarmee zet je jezelf direct in de actiemodus. En dat heeft directe en keiharde effecten. Daar is niks zweverigs aan.
3. Zie de overvloed
Doordat je helder uitspreekt wat je wilt, ga je direct meer kansen zien. Kansen die altijd al vlak voor je stonden, maar waar je achteloos aan voorbij liep. Je ziet nieuwe mogelijkheden voor een mooi artikel, dat je als vanzelf persaandacht oplevert. Of je vraagt door bij dat gesprek langs het sportveld, waardoor je ontdekt dat die moeder ook een ideale klant van je is. Je denkt niet langer in beperkingen en schaarste, maar gaat de overvloed zien die vlak voor je aanwezig is. Je gaat zien hoe je die overvloed kunt gebruiken om de wereld mooier te maken, voor jezelf en de mensen om je heen. Je gaat zien hoe je met die overvloed geld kunt verdienen. Zo bouw je een duurzaam bedrijf, gebaseerd op overvloed.
4. Ga ontvangen
Een belangrijk stap bij manifesteren wordt vaak onderschat: het ontvangen. Veel mensen willen wel geven en werken, maar vinden de andere kant moeilijk of ongemakkelijk: ze zijn slecht in ontvangen. En hoe kun je nou wensen vervullen als je niet kunt ontvangen? Ga je manifesteren, dan moet je jezelf ook trainen in het ontvangen. Je gaat leren zien waar je wens al een beetje uitkomt. Waar, soms heel klein, de eerste zaadjes van je wens al ontkiemen. Of je gaat leren om met open armen een grote gift zonder schroom in ontvangst te nemen en er blij mee te zijn. Je zult niet de eerste ondernemer zijn die ontdekt dat er volop overvloed is, dat die overvloed er altijd al was. Maar dat jouw deur om te ontvangen angstvallig gesloten bleef, terwijl de pakket-bezorgers van het universum dagelijks aanbelden om een mooie bestelling te bezorgen.
5. Niet hebben of doen, maar zijn
Ga je manifesteren, dan ontdek je wisselende resultaten. Soms zul je dingen razendsnel krijgen, andere dingen lijken maar niet te lukken. Zo lijk ik persoonlijk een talent te hebben voor het manifesteren van boeken, gadgets en toetjes (Mmmmm…. tiramisu!). Maar klanten manifesteren? Vergeet het maar! Waar ligt dat aan? Heel eenvoudig: aan jou zelf. Je mindset bepaalt namelijk sterk wat jij op gang wilt brengen. Het interessante is: het gaat daarbij niet om wat je hebt of wat je doet, maar om hoe je bént. Kun je openstaan voor de overvloed? Kun je echt blij zijn met de realisatie van je wens, of heb je nog blokkades in je hoofd, waardoor het eigenlijk wel comfortabel is dat die wens niet uitkomt?
Je gaat ontdekken dat jouw mindset een belangrijke rol speelt bij je manifestaties. En dat is belangrijk om te gaan zien. Want diezelfde mindset bepaalt ook of je bedrijf een succes wordt. Hoe kun je immers meer klanten krijgen of meer gaan verdienen, als je tegelijkertijd gelooft dat “geld slecht is”, of dat “rijke mensen asociaal zijn”, of “je altijd druk moet zijn en geen vrienden meer hebt als je rijk wordt”, of… [vul je eigen belemmerende overtuigingen in]
Ga je manifesteren, dan ga je leren dat het uiteindelijk niet gaat om wat je hebt of doet, maar om hoe je bent. Het gaat om je gedachten, je mindset. Ben jij in staat om die gedachten om te buigen voor een positiever resultaat?
6. Geloof mij niet
Geloof niks uit dit artikel. Laat je niets wijsmaken over manifesteren. Maar ga het zelf uitproberen. Ga testen of het ook voor jou werkt. Ga spelen en ontdek welke wensen jou makkelijk afgaan. Ontdek dat je mindset op die gebieden al openstaat om te ontvangen. En ga zien welke wensen steeds niet uitkomen. Ga op ontdekkingstocht in je hoofd en ontdek de belemmerende overtuigingen die het realiseren van die wensen nog tegenhouden. Welke mentale blokkades hou je zelf nog in stand? Hoe zou je daar anders tegenaan kunnen gaan kijken? Hoe zou je anders tegen jezelf, je bedrijf of je klanten aan kunnen kijken? Geloof het niet, maar ervaar het zelf: daar ligt de basis van oneindige groei. Voor jezelf en je bedrijf.
Geloof het niet, maar probeer het uit
Manifesteren met je bedrijf? Werkt dat echt? Geloof er niks van! Maar probeer het uit. Ontdek je eigen manifestaties. Ontdek jouw talent om je wensen uit te laten komen. Neem het niet te serieus, denk er niet te lang over na, redeneer het niet kapot. maar ga er mee spelen. Ga op ontdekkingsreis met jouw wensen en dromen, ontdek je mentale blokkades, durf te vragen, ga de overvloed zien en ga ontvangen. En ontdek dan zelf: manifesteren? Dat kun je inderdaad doodgewoon leren. En jij kunt het ook!
Petra Mertens zegt
Mooie inzichten die je geeft! Zakelijk en manifesteren wordt door veel ondernemers nog als onzin afgedaan , als te zweverig etc mr t werkt idd. ! Veel meer dan alle tools en marketing technieken bepaalt je mindset je zakelijk resultaat . Daar kom k elke dag weer achter!
Ellen de Lange-Ros zegt
Naast alle marketing en tools is inderdaad ook je mindset belangrijk voor je zakelijke resultaat. Je kunt veel investeren in tools, maar zonder de mindset red je het niet. Aan de andere kant: tools helpen je wel enorm om je visie en ideeën praktisch te realiseren. Maar het begint bij je eigen visie en mindset.
Frans Schoot Uiterkamp zegt
Momenteel ben ik “de 7 eigenschappen van effectief leiderschap” aan het lezen. Daarin wordt gesproken van een persoonlijke missie als fundamenteel principe van leiderschap. Het manifesteren is heel krachtig en als je “je persoonlijke missie” opschrijft en gebruikt, kun je deze toetsen en bijstellen gedurende de jaren. Ik ben bezig mijn persoonlijke missie te visualiseren en op te schrijven. Dit is niet gemakkelijk, maar het is de basis van je zijn (manifesteren) en dus belangrijk. Fijn dat je ons er op attendeert!
Ellen de Lange-Ros zegt
Inderdaad, zaken als je doelen of missie hebben hier sterk mee te maken. Met name als je die opschrijft en visualiseert, worden ze veel krachtiger. Goed om daar mee bezig te zijn.