“Nee joh, daar hoef je geen apart systeem voor te kopen. Dat kan ik zo even aan je website toevoegen”. Het is een zinnetje dat je webbouwer vast zegt als jij vertelt dat je met een e-maillijst wil gaan werken. Maar… het is ook een zin waar je niet naar moet luisteren. Want e-maillijsten en webbouwers? Dat gaat vaak niet samen. Hoe zit dat?
Website-bouwers kijken vanuit de techniek. Ze horen je vraag half, kennen een plugin en knutselen wel even wat voor je in elkaar. Soms heel handig. Maar niet als het gaat om e-mailmarketing. Want dan heb je meer nodig. Ook als je nog maar net begint, ook als je niets van techniek weet. Wat moet je dan wel doen?
Geen slimme manier van werken
Natuurlijk kun je een emailfunctionaliteit aan je website laten toevoegen. Met een inschrijfknop ga je mailadressen verzamelen in een bestandje en daarna kun je die mensen eenvoudig af en toe mailen. Maar dat is geen slimme manier van werken. Sterker nog: als je zo start, begin je met een achterstand. Wordt het extra lastig om je online marketing goed neer te zetten. Waarom?
Zo doe je online marketing slim
Wil je online marketing op een goede en sympathieke manier doen? Dan wil je mensen niet alleen af en toe mailen. Dan wil je meer. Je wilt je fans bijvoorbeeld een gratis ebook geven. Maar ook een checklist met tips. Of dat gratis eerste hoofdstuk van je boek. Met een goede autoresponder is het geen probleem. Maar die knutsel van je website-bouwer loop je direct al vast. Die kan namelijk meestal maar één bestand koppelen aan je maillijst. Iets wat in het begin voldoende lijkt. Maar naar een paar maanden al niet meer voldoet. En wil je straks eens een online cursus versturen, van meerdere modules waarvan je klanten er elke week eentje ontvangen? Kan niet met dat systeem van je bouwer!
Als spammer gemarkeerd…
Bovendien: hoe ga jij die mails versturen aan je lijst? Vanuit je eigen mailprogramma? Nooit doen! Ga je namelijk regelmatig mails aan grote groepen versturen? Dan loop je het risico dat jouw mailadres bij de grote providers als ‘spammer’ wordt gemarkeerd. Zo komen je nieuwsbrieven voortaan niet meer aan. Maar ook die offerte of factuur naar die grote klant wordt dan als spam gezien. Dat wil je niet.
Later overstappen? Zonde van je moeite!
Misschien denk je: ik begin gewoon met dat systeem van mijn bouwer. Overstappen naar een professionele partij kan later altijd nog, als mijn lijst wat groter is. Helaas! Veel professionele partijen willen niet dat je zomaar emailadressen importeert. Al die mensen moeten dan opnieuw persoonlijk toestemming geven om op je lijst te komen. Wat ze vaak niet doen. Dus blijft er bij zo’n overstap soms maar een derde of nog minder van je oorspronkelijke lijst over. Jammer! En onnodig.
Er is geen enkele grote blog of online marketeer die werkt met een huisknutsel-email-marketing-systeem van de eigen website-bouwer. Dus zo ga jij ook niet werken.
Kies een goede autoresponder
Hoe moet het dan wel? Eenvoudig. Laat niets aan je site bouwen door de ontwerper van je website. Maar neem een abonnement op een goede autoresponder, een e-mailsysteem. Bijvoorbeeld het Nederlandse Autorespond, het grote internationale aWeber, of kies voor MailChimp dat zelfs een gratis instapabonnement biedt.
Zo’n abonnement geeft je een eenvoudige inlog op een kant-en-klaar online systeem. Compleet met alle functionaliteiten waar je website-bouwer nog nooit aan heeft gedacht. Je logt in en kunt direct aan de slag. Vaak hoef je niets te installeren op je website, maar krijg je eenvoudige brokjes code die je in je site plakt. Of je vraagt je bouwer om dat even voor je te doen (leert hij direct het wél professioneel moet).
Zaaien op een vruchtbare akker
Zo kun je eenvoudig en kleinschalig beginnen. En pak je het direct professioneel aan. Je gaat werken op een manier die oneindig schaalbaar is, waar je nog jarenlang mee vooruit kunt. Je werkt met dezelfde systemen als alle grote bloggers en ondernemers. Je gaat zaaien op een akker die nog jarenlang vruchtbare oogst oplevert. Jouw eigen akker, waar jij de baas bent. Een klein en eenvoudig akkertje, dat nu al klaar is voor een mooie online toekomst. Een online werkelijkheid die mooier is dan de bouwer van je website ooit had gedacht.
@TINEKEHUIZENGA_ zegt
Wanneer je niet naar je webbouwer moet luisteren http://t.co/dgyCWrYmS5 via @@EllenFaxion
@DeaDiaDelft zegt
Onze websitebouwer ook op 10 feb 😉 RT @EllenFaxion Wanneer je niet naar de bouwer van je #website moet luisteren http://t.co/EXYAlBURrf …
@Virtualsz zegt
E-mailmarketing. Wanneer je niet naar je webbouwer moet luisteren: http://t.co/tap6UUezha. Van @ellenfaxion. #psies
@CoachNicolette zegt
Gelukkig is mijn webmaster fan van Autorespond! RT Wanneer je niet naar je webbouwer moet luisteren http://t.co/W2BDhorQlv via @@EllenFaxion
@GLIMPH_ zegt
Wanneer je niet naar je webbouwer moet luisteren http://t.co/mhxprOWCkE via @@EllenFaxion
Welmoet Babeliowsky (@WelmoetB) zegt
Slim! RT @CoachNicolette: Gelukkig is mijn webmaster fan van Autorespond! RT http://t.co/1tGva7xhRG via @EllenFaxion
Mahanaïm Singadji zegt
Deze webbouwer zegt “we zorgen wel dat je kunt exporteren naar MailChimp e.d.” Maar deze webbouwer stelt niet techniek voorop, maar de business en de processen van de klant.
Ellen de Lange-Ros zegt
@Mahanaïm: Exporteren naar MailChimp vind ik toch een tussenoplossing. Waarom dan niet gewoon direct compleet integreren van MailChimp in de site, zodat adressen daar direct in een goede lijst landen? Of bedoel je dat met exporteren?
Marjolein Kamstra zegt
Leuk stuk en heerlijk herkenbaar!
@Metatekst zegt
Toch even checken bij de mannen van @Sjochus: waarom je soms niet naar je webbouwer moet luisteren: http://t.co/l4vm4tva1N
Murk van Leyden zegt
Hm… jammer dat je alle webbouwers voor de kracht van je betoog over een kam moet scheren. Ik raad mijn opdrachtgevers altijd MailChimp (oid) aan! Nu ben ik wel allereerst ontwerper en daarna pas bouwer… Verder blijf ik fan van je verhalen en tips – no worries 😉
Ellen de Lange-Ros zegt
@Murk: over webbouwers die MailChimp (of een andere goede autoresponder) adviseren heb ik natuurlijk niets dan hulde! ;-)Ik zou willen dat er daar veel meer van zijn.
Meta Groot Antink zegt
Dit blog stuur ik direct door naar mijn webbouwer. Ik werk met YMLP en heb zo’n video-serie klaar staan, dus het komt precies op het goede moment.Geen technische uitleg, maar gewoon het hoe en waarom. Dank je wel!
Dirkje zegt
Super dat je het belang van een autoresponder benadrukt hier, Ellen, want die optin box ontbreekt inderdaad nog op (te)veel websites. Gelukkig zijn er ook webbouwers (ikzelf bijvoorbeeld) die wél over een gedegen portie internetmarketingkennis beschikken en ook ruime ervaring hebben met het implementeren ervan. Bij mij gaat er geen website de deur uit zonder een optin box van Aweber, MailChimp of Autorespond!
Wim ten Brink zegt
Toevallig ben ik zelf een “webbouwer”, hoewel dat eigenlijk maar een onderdeel is van mijn werk. En uit ervaring weet ik dat er veel verschil in kwaliteit is tussen webbouwers. Mijn doel is om zaken te bouwen die zo min mogelijk werk vragen en de klant in staat stellen om zelf de rest te doen. Ofwel, ik werk mijzelf de armoede in, want als iedereen mij straks niet meer nodig heeft… 🙂 (Okay, die dag vriest het in de woning van Lucifer.)
Maar er zijn ook webbouwers die hypotheek-gedreven te werk gaan. En laat mij even uitleggen hoe dat werkt… Je hebt dan een webbouwer en hij heeft een eigen huis. Op dat huis berust een hypotheek die hij maandelijks moet afbetalen. Om deze af te kunnen betalen heeft hij een stabiel inkomen nodig. Dat betekent dus dat hij moet zorgen dat hij altijd wel meer werk moet doen op alles wat hij aflevert, want als de klus echt klaar is, hebben ze hem niet meer nodig en heeft hij geen inkomen meer. Dus worden er (vaak onbewust) de nodige slordigheden en gebreken toegevoegd die later weer opgelost moeten worden. En daarnaast wordt het geheel dusdanig complex opgezet waardoor eigenlijk alleen de originele bouwer er wijs uit wordt. Het resultaat is dan ook een vorm van werk-garantie waar hij lang profijt van heeft, helemaal tot de dag dat zijn hypotheek is afbetaald.
Tja, ik heb een goedkoop huurhuis, dus ik maak mij hier niet druk om. 🙂
–
Betreffende email lijsten, een webbouwer die aanbiedt om daar zelf iets voor te bouwen is dom bezig, temeer omdat er al meer dan genoeg alternatieven zijn. Zo is er GNU Mailing list en GNU MailMan gratis te installeren (onder Linux) om een eenvoudig te beheren email lijst te krijgen waarbij bezoekers zich zelf kunnen inschrijven en uitschrijven. En Google Groups bieden een gehoste variant van mailing lijsten aan (en meer, voor als je meer wilt) waar bezoekers zichzelf ook makkelijk kunnen inschrijven en uitschrijven. En wie een Google Apps account heeft gekoppeld aan zijn domein (Kost 50 euro per jaar per gebruiker, denk ik) die kan dergelijke mailinglijsten dus onder eigen domeinnaam plaatsen en beheren, terwijl bezoekers nog steeds goede mogelijkheden tot inschrijven en uitschrijven hebben. En dit zijn zaken waar je een webbouwer eigenlijk niet bij nodig hebt, behalve dan als je een hele strakke integratie wilt hebben met je website.
Voor wie dat wil, vertel de webbouwer dan om een koppeling te bouwen met het systeem van je eigen keuze en geef hem hooguit 8 uur de tijd hiervoor, want meer werk hoeft het niet te zijn.
–
Sowieso zou ik Google Apps in combinatie met Google Groups adviseren voor gebruik van standaard mail accounts. Denk aan adressen zoals support@example.com, info@example.com en shop@example.com zouden als groepen aangemaakt kunnen worden waarbij alleen enkele medewerkers de binnenkomende berichten kunnen zien maar waarbij iedereen kan emailen naar de betreffende groep onder deze namen. Op die manier kun je “mailboxen” met meerdere gebruikers delen, gebruikers eraan toevoegen en verwijderen en bovendien een archief bijhouden van alle communicatie en statusen toekennen om te zien wat wel en niet is afgehandeld.
Met Google Apps kun je kleinschalig beginnen. (Ik gebruik het met 3 accounts, maar 1 account kan ook al.) Als je meer nodig hebt kun je het altijd uitbreiden, maar de kosten lopen dan wel hoger op omdat je meer gebruikers hebt. Toch heb je dan naast de groepen ook nog ruime mailboxen voor iedere gebruiker, kun je iedere gebruiker een adres onder je eigen domein geven (zonder advertenties) plus enkele aliasen, hebben je gebruikers ook een opslagpleg voor documenten die ze met collega’s kunnen delen, heb je een kalender voor al je gebruikers en is dit alles desondanks behoorlijk betaalbaar. Want 50 euro per gebruiker per jaar stelt voor veel bedrijven weinig voor als daarmee een hoop wordt geregeld.
Ellen de Lange-Ros zegt
@Wim: Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Jouw tips zijn heel handig voor de mensen die wat technischer zijn, zo kunnen ze eenvoudig zelf dit soort dingen inrichten. En voor de mensen die wat minder technisch zijn: laat je bouwer gewoon deze blog lezen. Dan weet hij wel hoe hij wel en niet voor je aan de slag moet. 🙂