In de winkel leek de vloerbedekking prachtig. Later in mijn werkkamer werd ik geconfronteerd met de realiteit. De kleur was inderdaad mooi. Maar de vloerbedekking was een stuk hoger dan het zeil dat er voorheen lag. Daarmee had ik een probleem: de deur liep, op de ietwat scheve vloer van mijn werkkamer, ontzettend aan tegen de gloednieuwe vloerbedekking. Binnen een jaar zou de deur mijn vloerbedekking ruïneren. De oplossing lag voor de hand: een klein stukje van de onderkant van de deur afzagen.
Maar zoals dat gaat met niet zulke urgente klusjes: het komt er niet van. Zo ook met mijn deur. Inmiddels zijn we een paar maanden verder. En kon de deur van mijn werkkamer al wekenlang niet meer goed open, omdat hij vastliep op de te hoge vloerbedekking. We zijn er met het hele gezin aan gewend. Als we mijn werkkamer binnenlopen, doen we de deur een klein stukje open. Daarna wurmen we ons langs de muurkasten en zijn we binnen.
Gisteren kwam de klusjesman eindelijk. Binnen een uurtje was het ongemak verholpen. Nu kan mijn deur weer goed open én slijt de vloerbedekking niet langer. De hele dag komen we verwonderd mijn werkkamer binnen: wat gaat die deur makkelijk open! We waren zo gewend aan het ongemak van de aanlopende deur, dat we het niet meer opmerkten. Het was gewoon geworden. Totdat we vandaag beseffen dat de aanlopende deur helemaal niet gewoon is. Het kan veel makkelijker!
Zo gaat het in je bedrijf ook te vaak. Je hebt van die kleine of grote klussen, waar je niet aan toekomt. Waardoor je bedrijf stroever gaat lopen. Maar omdat het al zo lang duurt, merk je het niet meer op: klanten die steeds te laat betalen, geld dat je nog tegoed hebt. Of uitgebreide offertes die je uitbrengt, waarna klanten toch voor een ander kiezen. Eindeloos koffie drinken met interessante bedrijven, waar nooit een klus uit komt. Of een te lege agenda en een te lege portemonnee. Het zijn allemaal stroeve deuren in je bedrijf. Dingen die niet zo horen. Die anders kunnen. Maar waar jij aan gewend bent geraakt. Die je niet meer opmerkt.
Veel ondernemers hebben stroeve deuren in hun bedrijf. Tegelijkertijd zijn ze op zoek naar de gouden succesformule. Die ene grote tip, waardoor alle deuren zakelijk gezien voor je open gaan. Ze rennen van het ene naar het andere event. Proberen nog een gratis webinar, lezen nog meer online gratis tips. Ze zijn zo druk, dat ze geen tijd hebben voor de essentie: bestaande ergernissen oplossen. Zorgen dat de gewone dagelijkse dingen weer makkelijk lopen.
Kijk eens goed rond in jouw werkkamer, in jouw bedrijf. Welke stroeve deuren tolereer jij al veel te lang? Waar moet jij even actie nemen, zodat zakelijk gezien de deur weer soepel voor je openzwaait?
Tim zegt
Ik hikte al een tijd tegen het wijzigen van mijn rekeningnummer bij de belastingdienst aan. Want vast lastig en moeilijk enzo. Wat blijkt, twee minuten en klaar was ik. Had ik dus gewoon veel eerder moeten doen.
Jeanette de Haas (@JeanettedeHaas) zegt
De stroeve deur van mijn werkkamer https://t.co/8BvcZcFUmY via @EllenFaxion
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
Wat je kunt leren van de stroeve deur van mijn werkkamer https://t.co/R6VjhHkPR8
Sjoerd Goodijk zegt
Al enige tijd wil ik mijn auto van de zaak naar privé overzetten. Dat scheelt serieus geld. Ik zou dat per 1.7 jl. hebben gedaan. Je raad het al. Nog niet gedaan omdat ik dan al mijn gereden km’s moet gaan bijhouden. Dat doe ik al vanaf 1.7 maar heb ze nog niet in Excellijst verwerkt. Geen zin in en geen tijd voor, denk ik dan vaak. En het achtervolgt me bijna dagelijks.
Vandaag ben ik er echt mee begonnen (maar nog niet echt veel gevorderd); de deur klemt nog behoorlijk. Zo zijn er meer deuren…..
Agnes zegt
Hoi Ellen,
Wat weer een leuk verhaal! Hoe kom je er elke keer weer op.
Mijn stroeve deur was het feit dat mijn jongste nog niet naar school ging en ik daardoor nergens aan toe kwam. Nu gaat ze sinds kort naar school. Ik heb mijn winkel al netter ingericht, waar ik heel blij mee ben. Heb de zolder boven de winkel al bijna helemaal opgeruimd, doe ik tussendoor. Geeft ook ruimte in mijn hoofd. En nu ben ik bezig om alle dozen met nieuwe spullen die nog geprijsd moeten worden tussendoor op te ruimen. Dan kan ik ook weer in mijn kantoor, want die staat tot de nok toe vol! Zit altijd in de kamer te werken, maar dat is niet ideaal. De ene dag lukt het makkelijker dan de andere, maar als ik weer een doos vol geprijsd heb, voelt het zo goed!
Groetjes, Agnes