“Tja weet je, zo’n programma zo snel lanceren, dat ligt mij niet. Ik wil dat nu eenmaal goéd doen. Ik ben een perfectionist, he?” André trekt een serieus gezicht. Voor hem is het een uitstekende reden waarom hij nog niet is begonnen met het promoten van zijn nieuwe dienst. Het is immers nog niet perfect?
Veel ondernemers zijn perfectionisten. Ze willen alles helemaal goed doen. Dat lijkt ook logisch. Want in je eigen bedrijf, wil je natuurlijk goede kwaliteit leveren. Mensen uitstekend helpen. Je bént je bedrijf en dan wil je je van je beste kan laten zien. Alles perfect doen. Maar dat is niet slim.
Perfectionisme is gevaarlijk. Heel gevaarlijk. Vooral voor ondernemers.
Waarom is perfectionisme zo gevaarlijk? Omdat het je verlamd. Door je perfectionisme verkramp je. Je gaat piekeren en peinzen. Overal zie je gevaren, dingen die mis kunnen gaan. Die wil je voorkomen. Je verschanst je in je hoofd en in je veilige zolderkamertje, waar je eindeloos puzzelt op die nieuwe dienst of dat perfecte product. Net zolang totdat het helemaal goed is.
Door je perfectionisme, kom je minder snel vooruit. Je maakt geen vaart, maar wilt alle problemen voorkomen. Daardoor duurt het langer voordat je iets kunt lanceren of aan klanten durft te laten zien. Je hebt veel tijd nodig om tot iets te komen. Dat vertraagt je. En het vertraagt je bedrijf. Waardoor het ook de dienstverlening naar je klanten vertraagt.
Sterker nog: door je perfectionisme wordt je product of dienst minder goed. Doordat je vertraagt, merk je pas laat of iets wel echt bij je klanten past. Bovendien krijg je pas laat feedback. Je leert langzaam. Waardoor het je meer tijd kost om je product te verbeteren.
Kortom: perfectionisme klinkt mooi. Maar het is gevaarlijk. Je verstopt jezelf in je hoofd en je zolderkamer, waardoor je minder snel vooruit gaat met je bedrijf. Daardoor kun je je klanten uiteindelijk minder goed helpen; hoe goed je het ook bedoeld had.
Hoe moet het dan wel?
Het kan anders: stop met perfectionisme, en wordt perfectioneerder. Een perfectioneerder weet dat ze het niet in één keer goed kan doen. Ze weet dat ze foutjes maakt, dingen over het hoofd ziet. Dat vindt ze jammer, maar ze laat zich er niet door tegenhouden. Een perfectioneerder lanceert die nieuwe dienst juist snel. Niet grootschalig met veel bombarie, maar in kleine kring. Zo krijgt ze snel feedback, ontdekt ze direct wat er nog niet klopt. En doet ze alvast ervaring op.
Een perfectioneerder is continu alert: wat kan er beter? Hoe kan het slimmer? Wat kan ik morgen weer anders gaan doen? Zo verbetert ze zichzelf razendsnel. Ze weet dat ze nog niet perfect is, maar ze weet ook dat ze béter wordt. Dat is het streven van de perfectioneerder: niet perfect, maar wel beter. Elke dag weer beter.
Drie keer raden wat voor jouw bedrijf beter is? Dat is niet perfectionisme, maar perfectioneren. Juist door vlot te starten met dingen die nog niet perfect zijn, ga je de perfectie sneller benaderen.
Om dat te kunnen, is er een belangrijke verandering nodig: in je hoofd én je hart. Je moet het streven naar perfectie in je hoofd loslaten, om met hart en ziel perfectie na te gaan streven.
Durf jij het aan? Ga jij de perfectionist ontslaan, en de perfectioneerder een fulltime baan geven, in je bedrijf en je leven?
@vdeydenwelsch zegt
Waarom perfectionisme slecht is voor je bedrijf https://t.co/iATBsES7tT via @EllenFaxion
Chris Rommers (@chrisrommers) zegt
Waarom perfectionisme slecht is voor je bedrijf > https://t.co/Dzzv5pBhCO @EllenFaxion https://t.co/hVa5LHv7UV
@Oscarus zegt
RT @chrisrommers: Waarom perfectionisme slecht is voor je bedrijf > https://t.co/Dzzv5pBhCO @EllenFaxion https://t.co/hVa5LHv7UV
@sarakarnthi zegt
RT @chrisrommers: Waarom perfectionisme slecht is voor je bedrijf > https://t.co/Dzzv5pBhCO @EllenFaxion https://t.co/hVa5LHv7UV