“Eigenlijk vind ik het helemáál niet leuk!” Ik was zelf verbaasd toen ik het mezelf hardop hoorde zeggen. Tegelijk voelde het als een grote opluchting. Dat wat ik al maanden voelde, werd me eindelijk duidelijk.
“Maar waarom vind je tennissen dan niet leuk?” vroeg mijn man nieuwsgierig. “Ik dacht dat je het juist graag doet, je bent altijd zo fanatiek.” Ik liet mijn gedachten er over gaan. Ik was actief in twee sporten: tennis en daarnaast deed ik wat aan hardlopen ‘voor erbij’, gewoon om in conditie te blijven. Maar waarom vond ik tennis niet leuk?
“Vaak als ik heb getennist baal ik van mezelf”, legde ik uit. “Ik wéét dat ik het beter kan. Dan vind ik dat ik vaker zou moeten oefenen.” Mijn man luisterde rustig:
“Tja, als je beter wilt worden, dan moet je ook oefenen”, bevestigde hij. Maar ik schudde mijn hoofd:
“Dat is juist het gekke. Bij het hardlopen baal ik nooit van mezelf. Als ik 10x ga hardlopen, kom ik 9 keer moe en voldaan thuis. Maar als ik ga tennissen ben ik maar 2 of 3 keer tevreden en de andere keren baal ik omdat ik het beter wil kunnen. Dat is niet leuk!”
Na dat gesprek hakte ik binnen een paar weken de knoop door: ik stopte met tennis en ging meer hardlopen. Wat ik nu, ruim 20 jaren later, nog steeds doe.
In je werk en leven gaat het soms net zo. Je doet dingen, omdat je denkt dat ze ‘leuk’ zijn, of omdat het zo hoort. Maar als je er eens rustig op reflecteert, ontdek je dat die dingen die je doet je helemaal niet zoveel energie geven.
Een plek waar dat veel voorkomt is op sociale media. Veel professionals en ondernemers zijn actief op sociale media. Maar hoe leuk vind je het echt? Ga eens bij jezelf na als je ‘van de baan komt’: heb je er energie van gekregen, voel je je blij en voldaan? Of ben je eigenlijk mopperig en gefrustreerd geraakt van al die berichten van anderen in je timeline op Facebook of Twitter? Hoe leuk vind je het echt? Voor teveel mensen is sociale media wat tennissen voor mij was: iets waarvan je denkt dat het leuk is, terwijl het je vooral mopperig maakt.
Toch hoeft het niet zo te blijven. Door nieuwsgierig naar mijn sporten te kijken, ontdekte ik dat ik het hardlopen ‘voor erbij’ eigenlijk veel leuker vond dan het tennis. De switch was toen eenvoudig te maken, waarna ik een levenslange passie ontwikkelde voor hardlopen.
Als het gaat om sociale media kun je net zo’n switch maken. Met een paar kleine aanpassingen kost het je niet langer energie, maar gaat het veranderen in iets waar je voor de rest van je leven wél plezier in hebt. Zo pak je dat aan:
1. De eerste stappen kun je eenvoudig zetten, net zoals ik het deed met mijn sporten: ga kijken waar je energie van krijgt en wat je energie kost. Vind je het leuk om lange artikelen met je visie te delen? Of maak je liever een melig filmpje? Hou je van tekenen of juist van foto’s? Ga ontdekken waar jouw energie van stijgt. Wat doe je wel graag op sociale media?
2. De tweede stap is ook nog relatief makkelijk: ga meer doen van waar je energie van krijgt, en minder van de dingen die je energie kosten. Je hoeft je leven niet radicaal om te gooien, maar begin met kleine stappen die je leven steeds leuker maken. Begin er vandaag mee: waar ga je vandaag al meer van doen?
3. Wil je sociale media voor je bedrijf professioneel inzetten? Dan is er een derde stap handig: een maatwerk sociale media plan, dat past bij jouw eigen-aardigheden. Zo’n plan bestaat niet alleen uit een doorlichting van jou en je ideale klanten op sociale media, maar het kijkt ook naar jou als persoon: waar heb je lol in? Wat kost je veel moeite? Wat gaat als vanzelf? Of wat kun je de komende weken en maanden leren, zodat het je de rest van je leven helpt?
Bij zo’n stap kan een goede business coach je helpen. Iemand die niet alleen sociale media snapt, maar ook kan zien welke media passen bij je bedrijf en bij jou als persoon. Zo ga ontdekken welke sociale media in jouw bedrijf echt kans van slagen hebben, en waar je beter geen energie meer in kunt steken. Zodat je voortaan niet meer mopperig ‘van de baan’ komt, maar levenslang energie haalt uit sociale media. Waardoor je bedrijf harder gaat groeien en jij zachter gaat werken.
Vorige week ruimde ik onze schoenenla op. In een hoekje kwam ik een paar tennisschoenen tegen, die ik zeker 25 jaren niet had gedragen. Daarnaast lag een stel modderige hardloopschoenen, waar ik gisteren nog op rende. De vergeten hobby van het tennis, vlak naast de echte passie voor het hardlopen. Op sociale media is het net zo: ga jij ervoor zorgen dat online media een levenslange liefde in jouw bedrijf en leven worden? Harder groeien en zachter werken dankzij sociale media, dat kan best. Als jij vandaag de goede stappen gaat zetten.
Geef een reactie