Voordat hij zijn jas aan de kapstok heeft gehangen hoort Jan al de herrie uit de woonkamer komen. Puber Yoep ligt languit op de bank, de tablet in zijn handen. Jan zucht. Hij moet zich vermannen om niet uit te vallen naar zijn zoon. Zonder iets te te zeggen loopt hij naar de serre. Hij zakt op een stoel en staart naar de ruime achtertuin.
Toen hij een aantal jaren geleden begon met zijn eigen bedrijf als interim professional, had hij mooie dromen: vrijheid, ondernemen. Binnen een paar maanden begon zijn bedrijf te lopen. Al snel werd hij gevraagd voor een interim-klus: de implementatie van een IT-traject bij een grote bank. Na afloop had hij vlot een volgende opdracht bij dezelfde bank. Zo vlogen de jaren voorbij. Hij verdient uitstekend, meer dan hij ooit in loondienst kreeg. Toch is Jan niet tevreden.
Is dit nou zijn droom?
Het interimwerk verdient goed, maar het is saai! Tussen de files, die hij steevast ’s ochtends en ’s avonds meepikt bij zijn reis naar zijn opdrachtgever, zit hij de hele dag in een grote kantoortoren. Tussen mensen in loondienst, met een kantoor-mentaliteit. Hij is onderdeel van de politieke spelletjes, van de vaak zinloze businesstargets. Hij voelt zich af en toe onderdeel van het meubilair worden. Dan gaat hij op zoek naar een nieuwe klus. Waar binnen een paar maanden hetzelfde gevoel opduikt. Is dit nou waarom hij voor zichzelf is begonnen? Is dit nou zijn droom?
Steeds vaker voelt hij zich een huursoldaat, die vecht in een oorlog die allang niet meer de zijne is. Maar hoe kan het anders? Hij heeft geen idee! En dat frustreert hem, meer dan hij zichzelf wil toegeven.
Jan knikt afwezig
Zoon Yoep slentert de serre binnen. Hij zakt naast Jan op de andere stoel voor het raam, met de tablet in zijn handen. Het scherm ratelt onafgebroken door. Jan hoort flarden: “Hee ouwe!” “Gast!” Hij probeert naar Yoep te lachen, maar het komt er geforceerd uit: “Is het leuk, wat je kijkt?” Yoep knikt enthousiast: “Ja, deze gasten zijn echt goed! Dit is StukTV” Jan knikt afwezig. Hij zou liever willen dat zijn zoon zich met zinvolle dingen bezig houdt. Dingen die er toe doen in het leven. StukTV lijkt hem niet meer dan kinderachtig tijdverdrijf.
Essentiële lessen over ondernemen voor interim-professionals
Toch maakt Jan daar een grote vergissing. StukTV, het bekende YouTube kanaal met bijna 2 miljoen abonnees, is namelijk veel meer dan puber-vermaak. Sterker nog: het bevat een aantal essentiële lessen over ondernemen waar Jan, en elke andere interim-professional, veel van kan leren. Wat dan? Dat zal ik je uitleggen.
Hee ouwe, dit is StukTV
StukTV is een populair kanaal op YouTube, dat wordt gedragen door de drie hoofdrolspelers: Giel, Thomas en Stefan. In elke aflevering voeren de mannen een opdracht uit, van de categorie ‘zo bizar mogelijk’, die hen is gegeven door de kijkers. Waar moet je bij zo’n opdracht aan denken? Heel eenvoudig: met een kano van de steile trappen afstuiteren bij station Utrecht Centraal. Of nog eenvoudiger: van A naar B, waarbij de mannen in een rechte lijn door een stad of dorp bewegen. Die rechte lijn nemen ze letterlijk: de reis gaat dus dwars door achtertuintjes, winkels of een klaslokaal.
De wereld is een speeltuin, waarin je vooral plezier moet maken met elkaar.
Elke aflevering is anders, toch bevat elke aflevering dezelfde ingrediënten: drie toffe gasten, veel gelach, en een houding waarbij de mannen zichzelf en de wereld niet al te serieus nemen: de wereld is een speeltuin en daarin moet je vooral plezier maken. Dat plezier gaat overigens vrijwel nooit ten koste van anderen, maar vooral ten koste van zichzelf. Verliest één van de mannen een spelletje verstoppertje? Dan leidt dat steevast tot een extra ‘streepje’: een getatoueerd streepje op het lichaam van de verliezer.
De essentiële lessen over ondernemen van StukTV
Klinkt inderdaad als flauwe puberhumor? Zeker. Toch heeft StukTV meer diepgang dan je denkt. Sterker nog: je kunt veel leren van het succes van de toffe gasten. Dit zijn de essentiële lessen die elke interim-professional kan leren van de jongens van StukTV:
1. Blijf niet hangen in je bestaande netwerk, maak zelf je benodigde netwerk
StukTV bestaat uit het onafscheidelijke trio Giel, Thomas en Stefan. Op YouTube ogen ze als ‘toffe gasten’ en onafscheidelijke vrienden. Maar zo is het niet altijd geweest. StukTV begon als een idee in het hoofd van Giel. Hij ging vervolgens op zoek naar compagnons. Via www.filmvacatures.nl vond hij Thomas. Na de nodige audities werd een derde geschikte kandidaat niet gevonden. Totdat Stefan zich, na de sluitingsdatum van de audities, alsnog aandiende met een briljante auditie-video. De rest is geschiedenis.
Wat kun je hier als ondernemer van leren? Eenvoudig: heb je een plan waar je anderen bij nodig hebt? Zoek dan niet alleen in je eigen netwerk en kring van vrienden naar de beste compagnons. Blijf niet wachten tot dat schaap met de vijf poten zich aandient. Ga zelf op zoek. Zoek actief en voel je niet te goed om online tools in te zetten. Ook als die niet sexy of opwindend lijken.
Blijf niet wachten op het schaap met de vijf poten, maar zoek hem zelf.
Dan is er nog een mooie les: neem niet iedereen aan, maar zorg voor duidelijke kwaliteitscriteria voor jezelf: met wie wil je werken? En met wie niet? En hoe kun je jouw toekomstige compagnons alvast in actie zien, voordat je met ze gaat samenwerken? Het klinkt eenvoudig, maar een deel van het succes van StukTV is hieraan te danken.
2. Maak wat je doelgroep wil hebben. Met een ijzeren discipline en regelmaat
Als vader Jan oppervlakkig naar StukTV kijkt, ziet hij een bak herrie en puberhumor. Maar voor Yoep ligt dat totaal anders. Hij voelt zich begrepen door de toffe gasten, die zijn taal spreken op zijn medium. Yoep kijkt amper televisie, dat is iets voor zijn ouders. Zodra hij wakker is, leeft hij online op zijn mobiel. Daar is StukTV ook. StukTV begrijpt de doelgroep en levert precies wat zij willen en waar ze zelf lol in hebben.
Het ijzeren ritme is essentieel voor het succes.
Bovendien is StukTV veel meer dan alleen spektakel en herrie. De makers hebben inmiddels een indrukwekkende serie van meer dan vijfhonderd video’s online gezet, in een ijzeren ritme van elke woensdag een nieuwe aflevering. Daarnaast publiceren ze op zaterdag een ‘special’. Dit voorspelbare ritme is essentieel voor het succes. Op woensdagmiddag wordt er door de doelgroep al volop gepraat over de komende aflevering. Niet alleen online, maar ook in de schoolkantines of op het sportveld.
3. Maak fucking goede kwaliteit, pik!
Dan is er nog een essentiële succesformule van StukTV: lever kwaliteit. De afleveringen mogen dan bestaan uit onderbroekenlol en toffe-gasten-taal (“Hee pik”, “Ouwe!” “Fucking fuck…”), ze zijn wel elke keer écht leuk. Het beeldmateriaal oogt nonchalant, maar een geoefende YouTube-kijker ziet direct dat er nagedacht is over alles: het perspectief van de camera, timing van de shots, belichting, muziek, montage. Zo levert StukTV rasechte kwaliteit, in een stijl die de doelgroep aanspreekt. Dit gaat duidelijk verder dan onderbroekenlol, hier zit oprecht vakmanschap en liefde voor het maken van mooie online programma’s achter.
4. Omgaan met de perfectie-paradox
De makers van StukTV lijken nonchalante gasten, maar in alles zie je hun drang naar kwaliteit. Zo is het grappig om te zien hoe Giel zich tegenwoordig bijkans schaamt voor zijn eerste afleveringen. Zijn werk is nu immers zoveel beter. Ook dit hoort bij ondernemen in de online wereld. Je legt de lat voor jezelf steeds hoger, je wordt steeds beter. Toch blijft het werk uit je begintijd ook zichtbaar. Dat moet je kunnen incasseren en hierin zit een interessante perfectie-paradox.
Leer omgaan met de perfectie-paradox.
Aan de ene kant wil je bij elk programma streven naar perfectie en jezelf overtreffen. Aan de andere kant betekent dat, dat je al snel niet meer tevreden bent over de kwaliteit van je eerdere werk. Moet je dan oude afleveringen verwijderen? Nee, zo werkt dat niet. Succes in de online wereld vraagt van jou als maker dat je met compassie naar je oudere producties kunt kijken.
5. Wacht niet op de grote merken, word zelf een merk
Deze drang naar authentieke kwaliteit heeft een geweldig effect gehad: StukTV en de makers Giel, Thomas en Stefan zijn inmiddels een merk. De mannen worden op straat door jong en oud herkend en krijgen alom respect voor het werk dat ze hebben neergezet. En laten we eerlijk zijn: een YouTube-kanaal met zo’n 1,9 miljoen abonnees verdient dat respect. Het is geen wonder dat een groot merk zoals Samsung inmiddels graag aansluit bij het succes en zich bijvoorbeeld aandiende als sponsor van hun latere programma ‘Jachtseizoen’.
6. Eerst moet jij wat moois neerzetten, daarna komt de rest
Nog een mooie les van StukTV: wacht niet op toestemming van gerenommeerde partijen. Als business coach kom ik te vaak ondernemers tegen die op zoek zijn naar erkenning en toestemming van anderen: eerst moet ik die investeerder vinden, eerst moet de pers het oppikken, eerst moet dat grote merk met me in zee gaan… en dan pas kan ik succesvol worden. StukTV laat zien dat het juist andersom gaat: eerst moet jij wat moois neerzetten, de rest volgt daarna.
StukTV heeft niet gewacht op toestemming van de traditionele tv-makers, maar is zelf aan de slag gegaan. Met jarenlang hard werken en het opleveren van mooie content hebben ze een hondstrouw publiek opgebouwd, een ware fanclub, onder een doelgroep die de traditionele media zien als ‘lastig te bereiken’.
Wacht niet op toestemming van de grote partijen.
Hoe grappig is het dan dat nu oprichter Giel wordt genoemd als mogelijke toekomstige directeur-annex-redder van RTL, omdat hij de jongere doelgroepen uitstekend begrijpt en in die markt zijn sporen heeft verdiend. Net zo interessant is het dat Giel daarop zelf aangeeft dat hij zo’n directeursfunctie niet echt ambieert, omdat hij liever aan zijn eigen creatieve projecten werkt, of jong talent de kans wil geven om onder zijn hoede nieuwe formats te ontwikkelen. Hierin zie je de meerwaarde van je eigen merk zijn: RTL heeft Giel harder nodig dan andersom.
Wat kun jij hier van leren?
Wat kun jij als interim-professional leren van jongens van StukTV? Heel veel! Ga je eigen dingen maken. Dingen waar jij lol in hebt, die jij mooi vindt. Blijf niet wachten tot die perfecte partner voor jouw idee zich aandient, maar zorg dat je haar zelf vindt door actief op zoek te gaan, ook op onconventionele plekken. Stel je eigen kwaliteitscriteria op, en hou daar aan vast. Wees authentiek en jezelf, maar verbeter je zelf ook steeds weer. Lever een mooi product, waar je doelgroep van houdt. En blijf maken, blijf leveren. Week in week uit.
Ook als éénpitter kun je uitgroeien tot een prachtig merk.
Een boom groeit niet in één nacht, een topmerk ook niet. Toch kun jij als éénpitter ook mooie dingen maken en uitgroeien tot een prachtig merk. Net zoals de jongens van StukTV. Blijf daarvoor niet wachten op goedkeuring van de grote partijen, maar ga aan de slag en maak vaart. Zoveel vaart, dat je die gerenommeerde partijen wellicht ‘rechts inhaalt’ met jouw werk. Zodat ze niet meer om je heen kunnen.
Peinzend kijkt Jan uit het raam. StukTV bevat meer wijsheid dan hij ooit had kunnen denken. Lessen die hij in zijn jarenlange academische opleiding nooit heeft geleerd. Maar misschien is het hoog tijd om die lessen nu wel te gaan leren. In de praktijk van zijn eigen bedrijf. Hij springt overeind van zijn stoel en rekt zich uit. Hij heeft lang genoeg zitten dromen. Hij wil zijn tijd niet langer verdoen als huursoldaat in de oorlog van een ander. Het is tijd om zelf aan de slag te gaan, met zijn eigen dromen. Hij blikt naar de tablet van Yoep en lacht naar zijn zoon: “Die gasten van jou op die tablet, die zijn echt tof!” Yoep kijkt verrast op: “Helemaal met je eens, ouwe!”
Ben jij interim professional en wil je ook stoppen met je werk als huursoldaat? Wil je eigen producten of diensten ontwikkelen? Minder afhankelijk worden van die ene grote opdrachtgever? Dan help ik je graag!
Meer weten? Klik hier en meld je aan voor een gratis GroeiScan, waarin ik of iemand van mijn team samen met jou bespreek waar jouw groeikansen liggen, en we kijken of ik je daarbij kan helpen.
Geef een reactie