Los van hoe het er in de wereld aan toegaat, in je bedrijf wordt je van tijd tot tijd geconfronteerd met een lockdown. Dat kan zijn omdat de overheid vanwege een akelig virus je winkel sluit. Het kan ook kleiner: je moet vandaag een belangrijke presentatie afmaken en je jongste is onverwachts ziek thuis van school. Ook dan is er een acute mini-lockdown, als een duistere nachtmerrie die opeens je werkdag overneemt.
Lockdowns. In allerlei soorten en maten
Als je onderneemt, wordt je geconfronteerd met lockdowns in allerlei soorten en maten:
- Je moet van de overheid je winkel sluiten, vanwege een akelig virus.
- In je gezin of vriendenkring gebeurt iets onverwachts dat je aandacht vraagt, terwijl jij volop werk hebt waar je ook mee aan de slag moet.
- Je moet nodig meer marketing voor je bedrijf doen. Maar je hebt geen zin. Wil je eigenlijk wel meer werk, meer klanten, nog langer hetzelfde werk doen?
- Je hebt een goedlopend bedrijf met leuke klussen. Maar je zit de hele week al achter de computer en vanmiddag is het prachtig weer buiten. Je wilt helemaal niet langer doorwerken.
- Je wilt investeren in iets nieuws, of gewoon je rekeningen betalen. Maar die grote klant heeft jou nog steeds niet betaald, waardoor je niet genoeg geld op je bankrekening hebt voor je rekeningen of investeringen.
Wat nu?
Kortom: als ondernemer kennen we lockdowns in vele gedaanten. Soms wordt die ons van buiten af opgelegd. Soms maken we onze eigen blokkades waardoor we niet verder kunnen.
En laten we eerlijk zijn: een lockdown valt niet mee. Je wordt onverwachts geconfronteerd met een realiteit die totaal anders is dan jij zou willen.
Niet leuk! Maar wat doe je dan?
Niet anderen de schuld geven. Maar wat wel?
Welke lockdowns je ook tegenkomt, ze vragen allemaal dezelfde oplossing: jij moet aan de slag! Niet door paniekerig rond te rennen. Niet door anderen de schuld te geven. Ook niet door een deken over je hoofd te trekken en een week huilend in bed te gaan liggen (al is dat soms wel verleidelijk, ik ken dat gevoel).
Wat doet een echte ondernemer bij een lockdown? Die gaat eerst even stoom afblazen. Emoties voelen, er helemaal in opgaan.
En daarna? Ga je nadenken. Peinzen. Mijmeren. Jezelf de goede vragen stellen.
Jezelf de goede vraag stellen
De belangrijkste vraag die je je zelf kunt stellen bij elke lockdown: wat kan er wél?
Kan je winkel niet open? Dan kun je misschien wel een langverdiende maand vol uitslapen inlassen. En kun je daardoor de hypotheek niet betalen? Dan kun je wel met de bank bellen en een betalingsregeling treffen; er is misschien meer mogelijk dan je nu denkt.
Komt die offerte vandaag niet af? Dan bel je je klant, overleg je of het een dagje later mag, en ga je ongegeneerd een middag met je kind een lieve film kijken.
Ondernemer ben je niet geworden omdat alles vanzelf ging. Ondernemer ben je geworden omdat je dingen wilde ondernemen.
Ondernemer ben je niet geworden omdat alles vanzelf ging.
Een lockdown is een situatie die daar bij uitstek om vraagt: om ondernemers, creatieve denkers die kijken naar wat er wél kan, wat er wél mag, wat wél verantwoord is.
Ik wens je een inspirerende tijd. Boordevol creatieve plannen, slimme gedachten en onverwachte oplossingen. Wat kan er wel, in jouw bedrijf, in jouw werk, in jouw leven?
Geef een reactie