‘Ik bel je omdat ik wil groeien met mijn bedrijf’, zegt Anna. ‘Ik wil meer mensen bereiken met mijn artikelen en trainingen. Misschien ga ik een boek schrijven en ik wil meer klanten.’
Anna heeft drive, weet wat ze wil: een groter bedrijf. Meer omzet. Maar is dat ook echt zo? Ik twijfel.
Ik spreek veel mensen zoals Anna. Ze willen meer: meer klanten, meer impact. En meer omzet en geld. Denken ze.
In mijn praktijk als business coach kom ik verschillende soorten ondernemers tegen: jong en oud, man en vrouw, creatief, spiritueel, praktisch, hoog opgeleid of met een LBO-diploma. Het mooie is: ze kunnen allemaal een uitstekend bedrijf neerzetten. Als ze de goede koers kiezen.
Wat is de goede koers voor jouw bedrijf? Dat hangt er vanaf. Dat hangt van jou af.
Wat is de goede koers voor jouw bedrijf? Dat hangt van jou af.
Wie ben jij? En past je bedrijf wel bij jou? Dat is steeds de essentiële vraag. Als jij je optimaal kunt inzetten in je bedrijf, gaat werken voelen als spelen. Je doet wat je makkelijk afgaat, wat je het allerliefste doet. Daar krijg je ook nog eens voor betaald.
Klinkt ideaal? Dat is het ook! Toch is het niet eenvoudig. Als het zo makkelijk was, hadden al die slimme, leuke, praktische en creatieve zelfstandigen geen business coach nodig.
Welk type ben jij?
Als ik kijk naar de wereld van professionele zelfstandigen, dan valt me iets op. Ik zie verschillende soorten zzp-ers: de buitenwereld-gedreven en binnenwereld-gedreven professionals.
Een buitenwereld-gedreven ondernemer haalt zijn voldoening uit prestaties in de buitenwereld, zoals een grote omzet, een mooie auto, professionele fotoshoots voor op strakke berichten op sociale media, een kekke website, respect en aanzien van anderen. Zulke externe zaken maken de buiten-wereld ondernemer oprecht blij en gelukkig, dat smaakt naar meer. Ze hebben een doel in de buitenwereld dat ze graag willen behalen, daarvoor willen ze aan de slag.
Daarnaast heb je binnenwereld-gedreven-professionals. Dat is een ander type ondernemer. Ze vinden de buitenwereld wel belangrijk, maar niet om te scoren of aanzien te verkrijgen. Binnenwereld-professionals willen dingen doen die hen van binnenuit motiveren: iets moois maken, de wereld veranderen, mensen genezen, organisaties verbeteren. Binnenin hen ontstaat iets, dat zich daarna via hun bedrijf in de buitenwereld manifesteert.
Waar word jij blij van?
In de praktijk is elke ondernemer een mix van buiten- en binnenwereld. Toch zie je bij de meeste ondernemers een nadruk. De één wordt heel blij van extra omzet op haar bankrekening, de ander van het maken van een fijn artikel of mooie training. Waarbij je als binnenwereld-ondernemer natuurlijk wel genoeg wilt verdienen.
Als ik met Anna doorpraat, blijkt al snel welk type ze is. Ze zegt dingen als:
‘De omzet vind ik niet zo belangrijk, ik wil impact hebben en de wereld beter maken.’
‘Eigenlijk geef ik niet zoveel om geld.’
‘Ik vind mijn vrijheid belangrijk, in mijn bedrijf wil ik werken aan wat ik belangrijk vind.’
‘Ik hou niet van sales en verkoopgesprekken.’
‘Ik wil een mooie website, niet te commercieel.’
‘Ik word blij van mooie dingen maken.’
Ze is een typische binnenwereld-ondernemer: haar motivatie komt van binnenuit.
Wat motiveert jou om te groeien?
Dat is belangrijk om te weten, want nu weet ik ook hoe Anna gemotiveerd wordt om haar bedrijf te laten groeien. Anna zal nooit een goed bedrijf neerzetten door te focussen op dingen als een omzettarget, gelddoelen, meer klanten, een groter team. Dat vindt ze eventjes leuk, waarna ze al snel zal afhalen. De motivatie om zulke dingen na te streven komt bij Anna niet van binnenuit. Het voelt voor haar niet écht belangrijk. Het is niet waarvoor ze dagelijks uit bed springt om zichzelf te motiveren om aan de slag te gaan. Terwijl je dat als ondernemer wel keihard nodig hebt, je moet jezelf op gang houden. Er is geen baas of organisatie die dat voor jou als zelfstandige doet.
Buiten-wereld coaches versus binnen-wereld ondernemers
Ik zie veel ondernemers zoals Anna: hun motivatie is niet afhankelijk van omzet, geld of aantallen klanten. Dat is soms een probleem. Want: veel Anna’s komen terecht bij business coaches die wél een buitenwereld-motivatie hebben. Coaches die kicken op omzetten, aantallen klanten, volle zalen. Zulke coaches vinden het heerlijk om salesacties te verzinnen, te knallen in een verkoopgesprek, of mensen te ‘converteren’ op hun website.
Wat denk jij: zou Anna gelukkig worden bij zo’n coach? Ja, eventjes. Ze leert er interessante nieuwe dingen, ontdekt praktische tools die ze in haar bedrijf kan gebruiken. Een tijdje is dat prima. Maar dan gaat het wringen. Anna voelt dat ze ‘anders’ is, maar ze snapt niet waarom. Ze denkt dat ze ‘buiten haar comfortzone’ moet gaan. Dat ze moet doorzetten. Dat ze meer discipline nodig heeft. Harder moet werken. Maar dat is niet zo.
Anna heeft niet meer discipline nodig, maar juist minder.
Ze moet niet doorploeteren op een pad dat niet bij haar past. Ze moet stoppen. Terug naar waar haar hart lag: naar haar binnenwereld-motivatie. Wat is haar startmotor? Dat zijn alle dingen die haar van nature boeien, interesseren, verrassen. De dingen die ze vanzelfsprekend wél belangrijk vindt: een klant goed helpen. Een verbetertraject uitvoeren. Een mooie performance geven. Een strakke presentatie neerzetten. Een artikel schrijven. Zaken die ze eindeloos graag doet. Omdat daar haar motivatie ligt.
Ze heeft niet meer discipline nodig, maar juist minder.
Ga groeien op jouw manier
Ben je zelfstandige professional en wil je groeien met je bedrijf? Besef dan dat je kunt groeien op verschillende manieren. Kies de manier die bij jou past. Word jij gemotiveerd door targets en doelen, geld en omzet, klanten en salesgesprekken, conversie en clicks? Of wordt je gemotiveerd door je eigen innerlijke interesses, mooie dingen maken, een betere wereld, connecties met andere mensen? Als je weet wat jouw startmotor is, weet je waar jij kunt beginnen met de groei van jouw bedrijf.
Laat ik eerlijk zijn: de Anna uit dit verhaal, die ben ik natuurlijk zelf. Ik worstelde met buitenwereld-targets en gelddoelen. Totdat ik mijn innerlijke motivatie voor zacht werken ontdekte: je werk beter doen door je energie goed te gebruiken. Dat is wat ik nu aan anderen leer: groeien vanuit je innerlijke interesses. En oh ja, die manier van werken heeft een leuk neveneffect. Het levert keiharde resultaten op in de buitenwereld: een leuk inkomen met een heerlijke levensstijl.
Zoek jij een business coach om te groeien op de manier die bij jou past? Dan help ik je graag!
Pauline zegt
Herkenbaar Ellen. Als je op zoek gaat naar begeleiding dan vind je meestal als eerste de buiten-wereld coaches. Je denkt dat je daar moet zijn. En vervolgens kom je als binnenwereld ondernemer in conflict. Ik heb me jaren geleden afgemeld van alle goeroe mailings. Heel af en toe kijk ik nog wel eens, uit nieuwsgierigheid. En dan ben ik er elke keer weer zeker van dat hun werkwijze niet bij me past. Ik heb er zeker een aantal dingen van geleerd, maar zoals mijn bedrijf nu opgezet is, past het naadloos bij wie ik ben en waar ik naartoe wil.
Ellen de Lange-Ros zegt
Wat zo leuk is aan een binnenwereld-bedrijf, is dat je je bedrijf naadloos gaat aanpassen op wie jij wilt zijn. Ook kan je bedrijf je levensstijl perfect ondersteunen. Wil je veel reizen, dan regel je een bedrijf met volop reizen. Maar ben je graag thuis, dan regel je een bedrijf waarin je lekker thuis je eigen gang gaat.
Dat is trouwens niet altijd makkelijk, en vaak een hele speurtocht. Ik denk dat er op dat gebied veel slimme business coaching mogelijk is. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf je gaat passen als een maatpak? En dan kan de business coach de kleermaker worden die je helpt aan zo’n maatwerk bedrijf, dat precies bij jouw leven past.
Daarbij kijk je ook veel breder naar geld. Het gaat niet alleen om je omzet, maar ook om je levensstijl en slimme keuzes die je daarin kunt maken. Daarin is zoveel leuks te ontdekkek.
Het lastige is dat coaching op deze manier veel complexer wordt (maar ook leuker!). Je kunt niet langer op zoek naar één succesformule voor iedereen, maar je gaat met de ondernemer zelf kijken wat in dit geval het beste aansluit. Zo ga je een breed scala aan zzp-bedrijven krijgen, die allemaal anders zijn en waar elke ondernemer zijn eigen talent maximaal kan neerzetten. Hoe leuk is dat!
Pauline le Rutte zegt
Ik geloof niet in die ene succesformule en denk dat het heel goed is wanneer iedereen z’n eigen pad bewandelt en zich ontwikkelt op een manier die past bij zijn leefstijl. Daar geloof ik echt in. Zelf coach ik mijn deelnemers heel specifiek op hún inhoud rekening houdend met wie zij zijn. Er is ook geen winnende succesformule formule voor presenteren. En dat maakt coaching inderdaad complexer, maar veel leuker en persoonlijker.
cabinet-mos.ru zegt
Veel startende coaches weten wel dat ze mensen willen helpen, maar niet per se hoe ze dat kunnen doen. Iedere coach heeft een eigen stijl, maar er zijn vijf stromingen waar de meeste coaches onder vallen. Welke past het beste bij jou?