Wat kost een business coach? Wist je dat er verborgen kosten zijn, die veel ondernemers over het hoofd zien? Bovendien is is investeren in een business coach niet altijd een goed idee. Soms kun je er maar beter vanaf zien. Terwijl in andere gevallen een business coach enorm veel meerwaarde heeft. Hoe zit dat? Dat lees je in dit uitgebreide artikel over de kosten van business coaching.
Waarom een business coach?
Wat is een business coach? Een business coach is een adviseur die je helpt met je bedrijf. De afgelopen jaren zijn veel professionals overgestapt van een baan in loondienst naar een eigen bedrijf. Deze zzp-ers zijn vaak steengoed in hun vak, maar (nog) niet zo goed in ondernemen. Het goede nieuws is: ondernemen is geen talent, het is een vaardigheid. Word je als zzp-er beter in ondernemen, dan krijg je niet alleen meer klanten en meer omzet. Je kunt meer cliënten helpen en je verder ontwikkelen in je vak. Juist daarom is coaching interessant, niet alleen bij je vak, maar ook hulp om te groeien als ondernemer.
Een business coach helpt je met die groei. Het gaat niet alleen om groeien met je bedrijf, maar ook om groeien als persoon: met je mindset en vaardigheden. Zo groeit ook je bedrijf, je inkomen en je impact. Maar wat kost zulke business coaching?
Wat kost een business coach?
Wat kost business coaching? Dat lijkt een lastige vraag. Maar eigenlijk is het heel eenvoudig: business coaching is net zo duur als een auto.
Business coaching is net zo duur als een auto.
Tja, maar hoe duur is een auto? Auto’s heb je in alle soorten en maten. Mijn studerende zoon heeft voor een paar maanden een wagentje gratis te leen gekregen dat tijdelijk over is. Ik rijd in een tweedehands Mini Cooper van een paar duizend euro. Maar een paar jaren geleden reed ik in een Porsche met de YoungTimer-regeling met een nieuwwaarde van meer dan 100.000 gulden.
Business coaching is net zo duur. Begeleiding voor ondernemers is er namelijk in alle soorten en maten:
- Er is gratis business coaching, in een groepsworkshop via de Kamer van Koophandel.
- Voor een paar tientjes kun je je aansluiten bij een community van een business coach, die je maandelijks inspirerende quotes en opdrachten toestuurt.
- Voor een paar honderd euro koop je een online programma, met video’s en werkboeken vol tips en advies. Of je volgt een ééndaags event in een groep.
- Voor een paar duizend euro krijg je een uitgebreid online programma, van bijvoorbeeld een jaar met een online forum. In een groepswebinar kun je af en toe vragen stellen aan de business coach.
- Voor tienduizenden euro’s kun je meedoen aan een exclusieve mastermind met ervaren ondernemers. Of je krijgt een tijdje persoonlijk advies van een gerenommeerde business adviseur.
- Voor honderduizenden euro’s doe je een jaar mee aan een exclusieve groep, of krijg je persoonlijk advies van een grote naam in het vakgebied, zoals een Tony Robbins.
Kortom: business coaching is er in alle soorten en maten. Van vrijwel gratis tot peperduur.
Hoeveel wil jij betalen voor een business coach?
De grote vraag is: hoe ver wil jij gaan met business coaching; hoeveel wil je investeren? Dat bepaal je natuurlijk lekker zelf.
Maar pas wel op: veel business coaches zijn gespecialiseerd in marketing, verkoop en overtuigingstechnieken. Je zou niet de eerste zijn die enthousiast de zaal inloopt van een niet al te duur event, om na afloop te ontdekken dat je veel meer hebt geïnvesteerd dan je eigenlijk van plan was. Vanwege de upsell, acties en bonussen die je tijdens het event te horen krijgt, laten veel mensen zich ter plekke verleiden tot hoge aankopen die achteraf niet even handig blijken te zijn. Dat is jammer!
De upsell van dure programma’s, nadat je meedoet aan een goedkoop lokkertje, is een strategie die regelmatig door business coaches wordt ingezet. Belangrijk om te beseffen, als je ergens instapt.
Het verborgen nadeel van investeren in een business coach
Overweeg je te investeren in een business coach, dan gaat het niet alleen om de kosten of prijs die je betaalt. Bij business coaching kan er een enorme verborgen kostenpost zijn. Iets dat ondernemers soms pas jaren later realiseren. Hoe zit dat?
Een business coach wordt een adviseur, die je volop tips, advies en inspiratie geeft. Dat lijkt leuk. Maar wat er te vaak gebeurd, is dat een coach alleen adviseert vanuit de eigen ervaring:
- Een coach die zelf succesvol is met online programma’s verkopen, raadt je aan om volop online lanceringen te doen.
- Een coach die houdt van persoonlijke verkoop van dure trajecten, adviseert je een bedrijf dat draait om high-end-klanten.
- Een coach die zelf graag achter de computer zit, leert je online funnels bouwen.
- Een coach die zelf graag marketing-teksten schrijft, leert je online copywriting.
De grote vraag is: is de skill van de coach ook wat jouw bedrijf nodig heeft?
De grootste kosten van business coaching
Een flinke groep zzp-ers stort zich enthousiast op de methoden en technieken van hun ‘succesvolle’ coach, om er na weken, maanden of jaren achter te komen dat het gewoon niet past. Niet bij hun bedrijf, niet bij hun persoon.
Inzien dat een methode niet bij je past, klinkt makkelijker dan het is. Want stap er maar eens uit, als je coach je voorhoudt dat je ‘belemmerende overtuigingen’ hebt tegen die nieuwe aanpak, en dat je actiever met de beperkingen in je mindset aan de slag moet. Vaak wil je varen op het advies van je coach. Je zegt tegen jezelf dat je niet moet zeuren, flink moet zijn, door moet zetten en vol wilskracht blijf je proberen. Terwijl je diep van binnen voelt dat het niet past bij wie jij bent, wie je wilt zijn.
Het is niet makkelijk om tegen je mentor in te gaan. De coach claimt te weten hoe het moet en is de expert. Heb dan maar eens het lef om als leerling te zeggen dat je het anders gaat doen. Toch is dat lef wel wat je nodig hebt in de samenwerking met een business coach.
We komen hiermee bij een grote en gevaarlijke kostenpost van business coaching: adviezen krijgen die niet bij jouw situatie passen. Zulke methoden kunnen je jarenlange frustraties opleveren. Met een enorme vertraging in je bedrijfsgroei, omzet en inkomen.
Werken met een coach die je methoden aanleert die niet bij jou passen? Dat is de grootste verborgen kostenpost van business coaching.
Wanneer is business coaching wel een goed idee?
Is business coaching dan altijd een slecht idee? Natuurlijk niet! Er zijn duizenden ondernemers die graag investeren in hun business coach, die enorme stappen hebben gezet dankzij business coaching. Die elk jaar weer zorgvuldig afwegen met wie ze dit jaar willen werken, om weer een volgende stap te zetten met hun bedrijf. Business coaching kan geweldig waardevol én leuk zijn!
Waar het om gaat bij business coaching, is dat je jezelf de goede vraag stelt. Die vraag is niet: hoeveel kost deze coaching?
Je kunt slimmere vragen stellen. Zoals:
- Passen de methodes van deze coach bij wie ik wil zijn, als persoon en in mijn bedrijf?
- Ga ik, met de aanpak van deze coach, het werk doen waar ik zelf plezier in heb? Moet ik veel online zijn en achter mijn computer zitten? Moet ik volop netwerken of koude acquisitie doen waar ik tegenop zie? Ben ik straks in mijn bedrijf vooral bezig met marketing of met cliënten helpen?
- Wat zijn de successen van cliënten die gewerkt hebben met deze coach? Ga daarbij niet alleen af op de succesverhalen op een website, maar vraag bijvoorbeeld om contactgegevens van een aantal cliënten en vraag persoonlijk naar hun ervaringen. Wat is er in hun bedrijf veranderd? Vraag je af of zulke stappen ook bij jou zouden passen.
Krijg je een positief antwoord op deze vragen, dan is de kans groot dat je veel gaat opsteken van deze business coaching.
Wat levert business coaching je op?
Een andere belangrijke vraag die je kunt stellen gaat niet over de kosten, maar de opbrengsten van business coaching. Business coaching gaat niet alleen over investeren en kosten, maar ook over resultaten.
Nieuwe vragen stellen
De beste business coaching geeft niet alleen antwoord op je vragen. De beste coaching laat je nieuwe vragen stellen. Juist inspiratie en inzichten die verder gaan dat wat je nu weet, zijn vaak goud waard. Je wist nog niet dat je het niet wist. Nu weet je wel wat je niet wist, en dat besef verandert je bedrijf radicaal.
Inspiratie krijg je overigens niet alleen van het programma dat een business coach je voorschotelt. Vaak krijg je ook volop inspiratie van het ‘zijn’ van iemand. Zo vond ik het fascinerend om mee te maken hoe direct en snel mijn Amerikaanse business coach in een volle zaal mensen kon bewegen tot persoonlijke doorbraken. Ik had me nooit gerealiseerd dat zoiets mogelijk was; zo wilde ik ook zijn.
Nieuwe vaardigheden
Naast inzichten en inspiratie kan goede business coaching je nieuwe vaardigheden geven. Zo help ik mijn cliënten vaak met concrete skills, zoals:
- Betere verkoopgesprekken voeren met potentiële klanten, waardoor je veel vaker een concrete ‘ja’ krijgt.
- Webteksten schrijven, volgens een gerichte structuur, waarmee je in korte tijd een prima tekst op je site hebt staan die je jarenlang klanten oplevert.
- Handig omgaan met sociale media, waardoor je berichten impact hebben en je er niet teveel tijd aan kwijt bent.
- Geld-beheer, waardoor je altijd precies ziet hoeveel je inkomsten zijn, hoeveel maanden salaris je al klaar hebt staan voor jezelf, en welke investeringen je kunt doen.
- Storytelling structuur voor presentaties geven. Met de structuur maak je razendsnel een goede training, maar je houdt er ook net zo makkelijk een presentatie mee voor het top-management.
De meeste business coaches hebben zelf specifieke vaardigheden op een hoog niveau die ze jou ook leren. Vraag je hierbij af: welke vaardigheden wil jij leren? Zulke vaardigheden zijn vaak even flink zweten, maar heb je ze éénmaal onder de knie, dan geven ze je de rest van je leven een voorsprong op anderen die deze skills niet beheersen.
Meer klanten
Business coaching begint vaak met de wens naar ‘meer klanten’. Maar meer klanten zijn lang niet altijd de oplossing voor je probleem. Want als je nu al veel uren maakt voor een laag inkomen, dan krijg je meer problemen zodra je meer klanten krijgt. Vaak moet je eerst terug naar de tekentafel: wélke klanten passen bij me? Wie kunnen echte fans zijn, die graag goed voor mijn diensten betalen? Welke diensten lever ik aan die fans? Welk businessmodel past daarbij? Met welke online en offline marketing trek ik zulke precies de goede fans aan? En waar hoef ik helemaal geen tijd aan te besteden? Het zijn basisvragen waar goede businesscoaching mee start, zodat je bedrijf een gedegen fundament krijgt.
Meer omzet
Krijg je meer klanten, en klopt het fundament van je bedrijf, dan krijg je niet alleen meer klanten maar ook meer omzet. Een goede coach helpt je zo’n stap zetten en verdient zichzelf terug. Toen ik met mijn Amerikaanse business coach ging werken, investeerde ik een aantal jaren meer dan €20.000 (haar coachprogramma, reizen naar de VS en hotelkosten). Een bedrag dat ik dubbel en dwars terug verdiende, omdat mijn omzet honderduizenden euro’s hoger werd.
Meer inkomen
Staar je niet blind op de hoge omzetcijfers waar coaches mee strooien. Wil je meer geld overhouden, dan is omzet niet het enige wat er toe doet. Bij een goede coach ga je ook kijken naar hoe jij met je geld omgaat: je geld-mindset. Heb je onhandige dingen in je geldmindset, dan kan je omzet enorm stijgen, maar ben je dat geld toch zo weer kwijt. Net zoals de Lotto-winnaars, die het gewonnen vermogen vaak weer snel verliezen.
Meer omzet en meer geld vragen om meer geld-bewustzijn en meer verantwoordelijkheid. Vaak heb je dat niet vanzelf geleerd, net zoals je ouders je niet leerden hoe je met een smartphone moet omgaan. Volwassen zijn betekent: je eigen weg vinden, je eigen keuzes maken, je eigen verantwoordelijkheid nemen. Ook over hoe je denkt over je geld kun je verantwoordelijkheid nemen. Het is geen gegeven, maar iets dat je kunt trainen. Dat hoef je niet allemaal alleen te doen.Een goede business coach is hier opnieuw letterlijk goud waard.
Neem je verantwoordelijkheid over hoe je denkt over geld. Een fijne geld-mindset kun je aanleren.
Meer overvloed
Heb je meer omzet en meer inkomen? Dan kan een coach je nog bij een belangrijke stap helpen: het ervaren van overvloed. Je kent vast mensen die veel geld hebben, maar nooit tevreden zijn. Ze willen altijd meer; lijken hongeriger en killer dan een bijstandsmoeder in een energiecrisis. Meer geld is weinig waard, als je mentaal blijft hangen in een wereld van schaarste. Een goede coach helpt je bij die transitie van schaarste naar overvloed, bij het veranderen van je mindset. Vaak zitten daar dieper liggende emoties onder. Emoties waar je je zelf nog niet van bewust bent.
Een business coach kan je helpen om zulke emoties om te zetten van lood naar goud. Je verleden is niet langer je ballast of draak. Het wordt je schat en aanjager van je welvaart en groei. Dit vraagt overigens wel wat van een coach. Niet elke business coach kan dit. Dat hoeft ook niet. Als jij een coach zoekt voor een goed fundament van je bedrijf, is een business coach die met jou kijkt naar je businessmodel en marketing een prima keus. Besef wel dat de opbrengsten van zulke coaching beperkt zijn; voor stappen naar echte overvloed heb je dan andere hulp nodig.
Meer liefde en levensvreugde
Ervaar je meer overvloed, dan ben je er nog niet helemaal. In die wereld vol overvloed kun je meer liefde ervaren: verbinding met klanten, plezier in projecten, lol aan de eettafel ’s avonds, liefde voor het leven. Maar hoe ga je in je werk met liefde, passie en plezier om? Hoe stel je grenzen, terwijl je toch volledig aanwezig bent? Hoe ga je om met mensen met negatieve energie, die mopperen, of vooral beperkingen zien? Ook daarin kun je als ondernemer veel leren; ook daarbij kan een goede business coach je helpen.
De mooiste versie van jezelf worden. Wat is dat waard?
Business coaching gaat niet alleen over meer klanten en omzet krijgen. Het gaat dieper. In een goed coachtraject leer je meer over jezelf en je bedrijf. Je wordt je bewuster van dingen, je bewustzijn groeit. Je gaat zaken opmerken die je daarvoor niet zag. Juist dat ‘zien wat je nog niet zag’ kan een enorme meerwaarde opleveren. Met coaching herschrijf je de software in je eigen brein. Dat kan veel resultaten hebben: meer klanten, meer omzet, meer inkomen, meer overvloed en tenslotte meer liefde.
Goede coaching leg je ‘perfecte bedrijf’ nooit aan je op met een standaard succesformule. Bij goede coaching is er ruimte voor wie jij bent, groei je door naar een nieuw level. Je wordt een betere en leukere versie van jezelf. Iets dat er altijd al in zat, maar met coaching sneller tot bloei komt.
De belangrijkste vraag die je jezelf kunt stellen is niet ‘wat kost business coaching’. Betere vragen zijn: kan deze coach me helpen bij de stap die ik wil zetten? Helpt deze coach me met de stappen die bij mij passen? Ook kun je je afvragen hoe diep jij wilt gaan, qua resultaten? Wil je vooral marketing-tips of juist een business-model-makeover? Wil je ook je mindset veranderen, meer overvloed en liefde ervaren? Kortom: welke resultaten gaat business coaching me opleveren?
Goede business coaching legt het ‘perfecte bedrijf’ nooit aan je op met een standaard-formule.
Als je met deze vragen kritisch kijkt naar het aanbod van business coaches, ga je een betere selectie maken. Je valt niet meer voor snelle succesverhalen, maar gaat invoelen wat echt bij je past. Het gaat dan niet meer om de kosten van business coaching, maar om wat het jou gaat brengen. In je werk, bedrijf en leven.
Een goede business coach vinden?
Zoek je een goede business coach? Meld je gerust aan voor een GroeiScan. Dat is een gesprek van circa 30-45 minuten, waarin ik persoonlijk met je bespreek welke stappen jij wilt zetten en of ik je daarbij kan helpen. Een GroeiScan is kostenloos.
Geef een reactie