Je eigen producten en aanbod verzinnen is een vaardigheid die voor slimme of creatieve zzp-ers geweldig is om te leren. Zulke begaafde zelfstandigen hebben veel expertise en vaardigheden. Bovendien leren ze dankzij hun leerhonger en nieuwsgierigheid continu nieuwe dingen. Het is fijn als je regelmatig van je talenten en ideeën een product of aanbod kunt maken, dat je zo vormgeeft dat je fans er enthousiast over zijn en het graag van je willen kopen. Zo kun je je creativiteit eindeloos kwijt in je bedrijf, er andere mensen blij mee maken en ook nog geld mee verdienen. Hoe lekker is dat!
Het kunnen ontwikkelen van je eigen producten of diensten is geen talent: het is iets waar je mee kunt spelen, oefenen en experimenteren. Ja, jij kunt het ook. Al doende wordt je hoofd er handiger in, waardoor je na verloop van tijd zonder enige moeite, bijvoorbeeld terwijl je op de fiets zit op weg naar een opdrachtgever, een compleet aanbod uitdenkt waar jij en je fans jarenlang lol van hebben.
Maar hoe pak je dat aan?
De inspiratiebron voor jouw nieuwe aanbod
Om nieuwe diensten te verzinnen, is er één onuitputtelijke bron van inspiratie: het werken met je leukste klanten en fans. Terwijl je met deze fans werkt, luister je naar hun vragen, problemen of dingen die ze ook graag zouden willen. Vaak hoor je dan dingen die nu eenmaal niet kunnen. Maar daar laat jij je niet langer door tegenhouden. In plaats van te denken ‘dat kan nu éénmaal niet’, denk je ‘hoe zou dat misschien wél kunnen’?
Gestructureerd mijmeren over je aanbod
Dat nadenken over klantwensen kun je gestructureerd aanpakken. Niet door keihard na te denken of jezelf te forceren. Wat beter werkt, is zachtjes mijmeren. Heel ontspannen, maar wel gericht.
Maak bijvoorbeeld een speciaal notitieboekje, waarin je allerlei details over je fans opschrijft. Wat zijn hun dromen en verlangens? Waar lopen ze vast? Welke problemen ervaren ze? Wat zouden ze ook graag willen? Waar mopperen ze vaak over? Of waarover zijn ze juist heel enthousiast?
Met zulke notities laat je aan je eigen brein zien dat het mag focussen op je fans. Je hoeft hier niet eens heel hard voor te werken. Als je gedurende de week af en toe door je eigen aantekeningen bladert, zul je merken dat je als vanzelf met goede ideeën komt voor nieuwe diensten. Soms is zo’n idee heel klein (zoals mijn idee voor eenvoudige marktonderzoeken), maar kun je er een totale markt mee veroveren.
Zet een nieuwe manier van denken aan in je hoofd
Als je actief gaat afstemmen op wat je fans willen, ga je als begaafde zelfstandige een deel van je intelligentie anders inzetten. Je bent niet langer alleen expert, je gaat daarnaast nadenken als ondernemer: waar loopt mijn fan tegenaan? Wat kan ik ontwikkelen om mijn fan daarbij te helpen?
Je gaat als expert-ondernemer schaken op twee borden tegelijk. Aan de ene kant heb je nog steeds je vertrouwde expertise. Aan de andere kant denk je continu na over de belevingswereld van je fans en hoe jij met je expertise daarbij kunt aansluiten: dat is het ondernemers-schaakbord. Vanuit dat ondernemers-denken ga je nieuw aanbod verzinnen, dat aansluit bij wat jouw fans willen.
Door het schaken op twee borden, en het nadenken over wat je deze fan kunt aanbieden, ontwikkel je een andere manier van denken: kansen zien en daar een concrete oplossing voor verzinnen. Het is een manier van denken die veel begaafden nog niet zoveel hebben gebruikt, maar het is ook een vaardigheid die je met oefening prima kunt leren.
Voor begaafde zelfstandigen is dat schaken op twee borden bijzonder uitdagend en bevredigend. Tijdens gesprekken luister je intenser en kan je hoofd oplossingen verzinnen of een aanbod ontwikkelen. Dat maakt contact met je fans enorm leuk. Bovendien ga je meer en meer leuke producten verzinnen, die je ook weer aan andere klanten kunt aanbieden. Het verzinnen van nieuw aanbod doe je trouwens niet alleen voor je werk. Ook buiten je werk ga je volop kansen zien en leuke plannen ontwikkelen.
Blijf oefenen met je nieuwe intelligentie
Als business coach zie ik welke cliënten dit stuk van hun brein blijven oefenen. Het zijn degenen die in de loop van de jaren steeds weer nieuwe dingen verzinnen en steeds meer voor hun fans ontwikkelen. Daarnaast werk ik soms ook met cliënten die dit niet echt oefenen. Tijdens ons traject help ik ze met het ontwikkelen van wat aanbod, maar daarna blijven ze hangen, of ze vallen weer terug in oude manieren van werken op uurtariefbasis. Het zijn de mensen die wel mijn ideeën tijdens het traject overnamen, maar zelf niet actief bleven oefenen met aanbod ontwikkelen en kansen zien.
Het is belangrijk om je er als begaafde van bewust te zijn dat het ontwikkelen van aanbod voor je fans een nieuwe vaardigheid is die je moet blijven oefenen. Begaafden zijn soms gewend dat dingen vanzelf gaan of zijn afgehaakt op de eindeloze oefenrijtjes op school. Bedenk dat het ontwikkelen van aanbod voor je fans een vaardigheid is die je mag oefenen op je eigen tempo. Het hoeft niet traag of saai te zijn.
Verzin manieren om je eigen brein te trainen, op een manier waar je zelf lol in hebt. Kun je tijdens een gesprek je hoofd aan het werk zetten om met drie ideeën voor een aanbod te komen? Of stel je hoofd voor het slapengaan de vraag om met een idee voor aanbod voor je fans te komen, en neem waar wat je invalt in de ochtend nadat je die vraag had gesteld (en schrijf het dan direct op!).
Geef een reactie