Hoogbegaafd – de Podcast: Werken met begaafde zzp’ers

Afgelopen week werd ik geïnterviewd voor ‘Hoogbegaafd – de podcast‘ door Kristel van Eijk van ‘Hoogbegaafd – de Gids‘. Enorm leuk om te doen! Het was een gesprek vol herkenning over thema’s die vele van jullie vast herkennen, ook als je jezelf niet ziet als hoogbegaafd maar ‘gewoon’ slim of creatief bent. 

Waar hadden we het over? 

Jouw uithangbord vs. je doosjes

Een van mijn favoriete analogieën uit het gesprek: je uithangbord moet herkenbaar zijn, maar achter de toonbank mag je allerlei verschillende doosjes verkopen. Mijn uithangbord? “Business Coach voor slimme en creatieve zzp’ers.” Achter de toonbank help ik met geldmindset, copywriting, LinkedIn-strategie, bullet journaling en nog veel meer.

Zo voorkom je de valkuil waarin begaafde zzp’ers vaak trappen: jezelf beperken tot één ding terwijl je van nature veelzijdig bent.

Fans vs. klanten

Een fanclub is heel anders dan een doelgroep. “Die verzin je met je hoofd,” zei ik tegen Kristel. “Een fanclub is meer een hartse energieverbinding.” Jouw fans zijn enthousiast over jou, betalen graag, stellen de lat hoog, en jij wordt energiek van het werken met hen.

Vaak gaat 80% van je aandacht naar de 20% niet-fans in plaats van andersom. Grote fout. Focus op je fans, tolereer de neutralen, en neem snel afscheid van energievreters.

Mindset of businessmodel?

“Je hebt geen koudwatervrees, je kunt nog niet zwemmen,” was mijn reactie toen Kristel het over twijfels had. Vaak geven we onze mindset de schuld, terwijl het probleem is dat het businessmodel nog niet klopt.

Ja kunt alle cursussen over mindset volgen die je wilt – als je niet weet hoe je geld gaat verdienen, blijf je twijfelen. 

Tempo als superkracht

In het gesprek vertelde ik hoe ik ooit gevraagd werd om langzamer te praten in webinars. Mijn reactie nu? “Nee, ik blijf zo snel. Als dit te snel is, moet je mijn boeken lezen en niet bij mij komen coachen.”

Jouw tempo en andere typerende dingen zijn geen bug, het is een feature. Stop met excuses. Vind mensen die op jouw golflengte zitten.

Hard werken is niet altijd slim werken

“Je hoeft niet meer te doen, maar anders,” vertelde ik. Vooral HB-vrouwen kunnen zich gedragen als drukke mieren: veel werk verzetten op bekende paadjes. Focus op de grote dingen die er toe doen. Minder drukte, meer waardering, meer verdiensten.

De groeifasen begrijpen

Veel zzp’ers blijven jarenlang hangen in groeifase 1: werken voor iedereen. De overgang naar groeifase 2 begint met het herkennen van je fans. Pas in groeifase 3 ga je echt marketing doen – maar dan wel gericht en effectief. Daardoor hoef je helemaal niet zoveel te doen om precies die mensen aan te trekken die graag voor je betalen en waar jij energie van krijgt. Meer weten? Check dan het boek ‘De 5 groeifasen voor zzp’ers‘.

De hele aflevering van ‘Hoogbegaafd – de Podcast’ luisteren? 

Het complete gesprek staat vol met dit soort praktische inzichten. Kristel had mooie vragen, waardoor er een rijk gesprek ontstond over zzp’er zijn.

🎧 Klik hier om de podcast op Spotify te beluisteren, of zoek op ‘Hoogbegaafd – de Podcast’ in je eigen favoriete podcast-player.

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken op deze website