“Voordat wij zomaar sociale media mogen gebruiken, zal ons topmanagement daar toch eerst een uitspraak over moeten doen!” De dame van Corporate Communicatie is heel stellig. Streng kijkt ze me aan. Terwijl zij een stilte laat vallen, voegt de jongeman naast haar met een lichte zucht toe: “Tja, innovaties beginnen met commitment van de top”. Bij mijn bedrijfskunde opleiding heb ik vroeger hetzelfde geleerd. Toch ben ik het nu helemaal niet met ze eens.
Het management is te druk om te innoveren
In organisaties die vaart maken, die nieuwe ontwikkelingen snel oppakken of die zelf de aanjager van vernieuwing zijn, zie ik juist het tegenovergestelde. Verandering begint helemaal niet bij de top. Het management is immers veel te druk om alle nieuwe ontwikkelingen bij te houden. Zij moeten afdelingen aansturen, management reviews voorbereiden, of over budgetten onderhandelen met investeerders. Ik zie het steeds weer: topmanagers hebben helemaal geen tijd om innovaties te volgen. Toch is een aantal van zulke organisaties wel in staat om te innoveren. Hoe doen zij dat?
Innovatie begint niet bij de top
Ik zie het steeds weer: innovatie begint niet aan de top, maar juist op de vloer! Het begint bij gedreven en leergierige professionals. Nieuwsgierige mensen die ontwikkelingen op de voet volgen. En die het lef hebben om er zomaar in hun eigen kleine hoekje van de organisatie mee aan de slag te gaan. Die een kleine concrete toepassing verzinnen en het gewoon gaan doen! Of die rondkijken bij anderen en in een strak plan neerzetten hoe hetzelfde bij hen zou kunnen werken.
Succes verspreid zich snel
Een aantal van die ideeën leidt tot niets, wordt weer vergeten. Maar enkele daarvan blijken belangrijk te zijn. Ze weten plots nieuwe klanten te trekken, of zorgen ervoor dat het werk een stuk handiger wordt gedaan. Dan heeft succes plots vele vaders. Je manager gaat zich ermee bemoeien, vindt dat jouw idee ook bij z’n collega-managers ingevoerd moet worden. Er komt een werksessie, een presentatie, een vergadering. Zo komt je idee bij het topmanagement. Zij zien de potentie van het plan. Besluiten het bedrijfsbreed in te voeren. Een innovatie ziet het levenslicht en is gerealiseerd. Zo snel kan het gaan.
Een topmanager kan het niet allemaal bijhouden…
Innovaties gaan tegenwoordig razendsnel. Niemand weet hoe we over vijf jaar boeken lezen, of de krant zoals we die nu lezen dan nog rendabel kan worden uitgebracht, welke kantoorfuncties dan allemaal op je telefoon mogelijk zijn. Hoe slim een topmanager ook is, hoe hard hij ook werkt: hij kan de wereld niet overzien, hij weet niet wat er te koop is, hij weet niet wat de wereld gaat brengen.
… voor innovatie heeft je management jou nodig!
Toch heeft die topmanager één onverslaanbaar wapen: het slimme leger aan professionals binnen zijn bedrijf. Dat leger heeft wel de mogelijkheid om van alles te volgen, om te experimenten. Dat leger kan de CEO vertellen wat werkt, wat er mogelijk is. Maar dan moet zijn leger dat natuurlijk wél doen! Het leger moet niet verwachten dat alles begint bij de top. Dat ze pas in actie mogen komen als de grote generaal het zegt. Sterker nog: tegen de tijd dat de grote generaal ziet dat het tijd is voor actie, kan het wel eens veel te laat zijn. Dan loop je achter de feiten aan, dan is de slag al gevoerd.
De dame van Corporate Communicatie kijkt me twijfelend aan. “Ik weet niet…” begint ze, maar de jongeman naast haar begint plots te grijnzen. “Wat jij vertelt, is precies zoals het bij ons gaat. Dat weten zij allemaal niet, hoor. Maar met een groepje jonge mensen hebben wij al een tijdje een blog. We weten inmiddels heel wat van bloggen.”
Steeds weer zie ik hetzelfde: innovatie begint niet bij de top, het begint niet bij je manager. Het begint met de nieuwe ontwikkelingen die jij spot, kansen die jij ziet, dingen die jij uitprobeert. De echte aanjager van innovatie in je organisatie? Dat ben jij!
Geef een reactie