Of: waarom jouw marketing-weerstand helemaal prima is
‘Eigenlijk zou ik meer aan marketing moeten doen. Maar ja, het komt er niet van.’
Marja vist een takje munt uit haar theeglas en kijkt me verontschuldigend aan.
‘Ik schaam me gewoon om dat te zeggen. Jij zult me wel lui vinden.’
Nog voordat ze is uitgepraat schud ik mijn hoofd.
‘Jij lui? Welnee! En meer discipline heb je zeker niet nodig.’
Verrast kijkt Marja me aan en ik leg uit:
‘Je bent precies zoals veel van mijn cliënten. Veel slimme of creatieve ondernemers hebben regelmatig geen zin in marketing. Zelf doe ik trouwens ook geen marketing volgens de boekjes.’
Ik zie Marja opkijken van haar thee en ga verder:
‘Die weerstand tegen marketing is niet slecht. Dat is juist goed!’
Marja legt de munt op het schoteltje naast haar glas en gaat rechtop zitten.
‘Dus ik ben niet lui? Maar hoe zit het dan? En waarom is marketing-weerstand goed?’
Hoe doe ik meer aan marketing?
Veel zelfstandige professionals denken dat ze meer aan marketing moeten doen. Eindelijk echt starten met bloggen. Meer berichtjes plaatsen op Facebook, of wekelijks contacten leggen met nieuwe mensen op LinkedIn. Vrijwel alle zelfstandigen vragen zich af: hoe doe ik meer marketing, zodat ik een beter bedrijf krijg?
Uit onderzoek, zoals het media-belevingsonderzoek van Kantar uit 2020, blijkt dat mensen sociale media vooral gebruiken om lege momenten te vullen. Adverteren op zulke plekken heeft het risico dat je doelgroep weinig betrokkenheid ervaart bij je berichten. Zelf heb je dat waarschijnlijk ook ervaren. Niets zo ergerlijk als een verzoek om online met iemand te linken, dat direct wordt gevolgd door een stortvloed aan acquisitie-berichten.
Toch moet je iets aan promotie doen om klanten aan te trekken. Hoe doe je marketing als ondernemer goed? En hoe kom je over die marketing-weerstand heen?
Marketing en weerstand
Wat zou je er van zeggen, als ik je als business coach vertel dat marketing-weerstand niet slecht, maar juist goed is?
Dat zit zo:
Onderzoek: Waarom heb jij marketing-weerstand?
Onderzoek voor jezelf waarom het er niet van komt om meer aan marketing te doen. Misschien denk je dat je lui bent, jezelf meer moet pushen, of dat je strakker moet plannen. Mijn ervaring als business coach is dat het echte probleem iets anders is: je weerstand tegen marketing is volkomen terecht. Je hoeft jezelf niet te pushen. Ga alsjeblieft nooit marketing doen die tegen je gevoel of intuïtie ingaat.
Waarom heb je weerstand tegen marketing? Vaak omdat je denkt dat je iets moet doen of worden wat je eigenlijk niet wilt. Besef: dat eigenwijze stukje van jezelf, dat je weerhoudt van meer marketing, heeft waarschijnlijk volkomen gelijk. Ga dat stukje niet overrulen door te pushen, maar ga er goed naar luisteren. Wat wil jouw marketing-weerstand je vertellen?
Dat eigenwijze stukje van jezelf, dat je weerhoudt van meer marketing, heeft volkomen gelijk.
Waar wil je wél meer van?
OK, je marketing-weerstand is er niet voor niks. Maar waar wil die weerstand je voor behoeden?
Wees eens eerlijk: vind jij de huidige klanten écht leuk? Zou je er veel meer van willen? En hoe staat het met je huidige werk? Spring je daarvoor ’s ochtends fluitend uit bed, of moet je jezelf tot discipline dwingen? Kortom: wil je eigenlijk wel meer van je huidige klanten en werk?
Als je daar geen volmondig ‘ja’ op kunt antwoorden, zegt dat genoeg. Je hebt helemaal geen zin in meer klanten en meer werk. Tenminste: niet meer van deze klanten, niet meer van dit werk. Logisch dat je geen zin hebt in marketing.
Word nu niet streng voor jezelf, maar wees eens lief en ga dromen. Waar wil je wél meer van? Wat zou jou werkdag een feestje maken? En hoe zou het zijn om daar marketing voor te doen? Grote kans dat je marketing-weerstand wegsmelt als een stukje chocolade in een warm peuterknuistje.
Je sociale-media-weerstand is volkomen terecht
Goed, je weet welk werk je graag meer wilt doen en welke klanten daar bij passen. Maar dan? Misschien heb je nog steeds geen zin in marketing. Moet je er niet aan denken om de hele dag op sociale media berichtjes te plaatsen, of wildvreemden verzoeken te sturen om met jou te connecten. Wat nu?
Ga er vanuit dat jouw sociale-media-weerstand volkomen terecht is. Op sociale media zie ik veel zelfstandige ondernemers opgewekte berichten posten over hoe goed het met hun bedrijf gaat. Of ze maken prachtige Canva-plaatjes met motiverende quotes. Maar als business coach krijg ik regelmatig een kijkje achter de schermen bij zulke ondernemers. Ik hoor hoe laag de omzet is en zie hoe de ondernemer keihard werkt om de duizenden euro’s per maand terug te verdienen voor die gelikte campagnes op Facebook en dat team met virtuele assistenten.
Succes op sociale media is een buitenkant, die lang niet altijd overeen komt met de binnenkant. Je hoeft niet te schreeuwen met succesverhalen om fijne klanten aan te trekken. Marketing kan op allerlei manieren. Kies iets dat je wel aanspreekt, dat je eindeloos kunt doen. Waar je oprecht plezier in hebt. Alleen zo blijf je marketing doen, ook als je niet in geldnood zit en accuut meer klanten nodig hebt.
Je hoeft niet te schreeuwen met succesverhalen om fijne klanten aan te trekken.
Welke waarden zijn voor jou belangrijk?
Prima. Je weet dat je niet alles op sociale media hoeft. Maar toch heb je nog steeds geen zin in marketing. Wat nu?
Er is nog een marketing-blokkade die ik vaak zie. Opnieuw: met name slimme en creatieve ondernemers hebben hier last van. Die blokkade heeft te maken met de manier waarop je wellicht hebt geleerd om marketing te doen. Van mijn Amerikaanse business coach leerde ik veel mooie dingen. Maar af en toe voelde ik het ook wringen; opeens was haar verhaal dan niet meer OK. Het heeft me een tijd gekost om uit te vinden waar dat aan lag. Het lag aan haar waarden. En aan de mijne.
Mijn coach was opgeleid in NLP en had volop technieken geleerd om effectief te communiceren. Die technieken zette ze in om mensen over te halen bij haar te kopen. Ze had het er dan over hoe ze mensen ‘converteerde’ in haar programma’s.
Zelf ben ik behoorlijk eigenwijs en autonoom. Ik hou er van om me in dingen te verdiepen, nieuwe dingen te leren. Maar ik wil dat doen op mijn eigen manier, ik wil mijn eigen keuzes maken. Die autonomie vind ik ook voor mijn cliënten belangrijk. Het voelt voor mij niet goed om ‘te rommelen’ met de autonome keuzes van mijn cliënten. Ik wil dat ze zelf beslissen. Geen wonder dat ik niet warmloop voor copywriting-tips om mensen te converteren, te overtuigen, te verleiden, om te praten, of over te halen. Past gewoon niet bij mijn waarden.
Met name slimme en creatieve ondernemers hebben hier last van.
Vraag jezelf af: welke waarden zijn voor jou belangrijk? In je bedrijf, je werk, je leven? En hoe wil je die waarden in je marketing inzetten? Hoe je van mensen overhalen, of wil je ze juist hun eigen keus laten maken en is autonomie voor jou belangrijk? Vind je het heerlijk om veel mensen een verzoek te sturen om met jou te connecten, of hou je van diepe persoonlijke verbinding?
Heb je weerstand tegen marketing, dan is de kans groot dat je nu nog marketing probeert te doen die tegen je eigen waarden ingaat. Geef jezelf de vrijheid om rücksichtslos voor jezelf te kiezen: jouw bedrijf mag draaien om jou. Om jouw waarden. Ook in je marketing. Juist in je marketing. Heb je marketing-weerstand? Dan is er een grote kans dat je marketing tegen jezelf en je eigen waarden ingaat.
Maar wat moet ik dan wel doen?
Goed. Je weet welk werk je wilt doen, voor welke klanten. Je hoeft niet eindeloos op sociale media te posten en je mag trouw zijn aan je eigen waarden in je marketing. Maar welke marketing is dan effectief?
Dat is een goede vraag! En met die vraag help ik als business coach ondernemers. Het is namelijk logisch dat je zelf soms door de bomen het bos niet meer ziet. Er is tegenwoordig zoveel mogelijk. Ga je bloggen of past dat niet voor jouw klantenkring? Is een podcast een leuk idee, of gaat dat je juist een grote vertraging opleveren in jouw sector? Moet je vroeg op en ontbijten bij netwerkclubs, of is uitslapen een betere besteding van je tijd?
De grote vraag is steeds: welke marketing past? Wat past bij je klanten, je sector, je bedrijfstak? Maar minstens zo belangrijk: Wat past bij jouw eigen-aardigheden als mens? Soms heb je daar een uitgesproken gevoel bij, weet je precies wat je wilt. Maar op andere momenten ben je zoekend, kom je er zelf niet uit.
Besef dan dat je, ook als zelfstandig ondernemer, niet alles zelf hoeft te doen. Juist met dit soort vragen kan een goede business coach je helpen. Zo’n coach kijkt bovendien niet alleen naar je marketing-uitingen en kanalen, maar ze kijkt verder. Wat is je aanbod? Kun je jouw expertise handiger verpakken? Klopt je prijs, of kun je misschien veel meer verdienen als je voor iets andere klanten gaat werken? Kunnen je gesprekken anders, je website, of moet je daar juist even niets aan veranderen?
Details die nog niet kloppen. En het verschil tussen te weinig en meer dan genoeg verdienen.
Een goede business coach is als een toptrainer. Die ziet dingen die je zelf, in het heetst van de strijd, over het hoofd ziet. Soms gaat het om grote dingen, maar vaker gaat het om details die nog net niet kloppen. Kleine dingen, met een groot effect; die het verschil maken tussen ploeteren of flow, tussen te weinig of meer dan genoeg verdienen.
Jij bent niet lui!
Heb je tot hier gelezen? Dan hoef jij jezelf nooit meer lui te noemen. Je bent geïnteresseerd, staat open voor nieuwe ideeën en wilt wat moois maken van je marketing.
Besef dat je marketing-weerstand heel gezond is. Die behoed je voor een verkeerde keus. Ga je weerstand niet overrulen met discipline of pushen, maar ga hem onderzoeken en kijk wat er wel bij jou past. Een mooie ondernemer zoals jij, verdient een mooi bedrijf. Met mooie marketing. Daar wens ik je veel plezier bij. Wil je daarbij hulp? Neem gerust contact op. Kijken we samen wat jouw marketing-weerstand je wil leren en wat er wél bij jou past.
Geef een reactie