In de nieuwsbrief van XS4ALL staat deze maand een interessante overpeinzing van Bob Overbeeke:
“Bedrijven die succesvol voorop lopen op internet zien hun klanten niet meer als klanten. Neem nou Amazon. Klanten van Amazon schrijven de boekrecensies en kunnen een boekenwinkeltje openen op hun eigen website. (..) Inmiddels verkopen de klanten van Amazon meer boeken dan Amazon zelf op haar eigen website. Dat roept de vraag op wie nu de boekenwinkel runt. Eigenlijk hebben de klanten veel werk van Amazon overgenomen. Buiten het bedrijf werken meer mensen voor Amazon dan binnen het bedrijf. Ze staan als het ware op de schouders van Amazon. Bedenk eens wat dit zou betekenen bij uw organisatie.”
Volgens Overbeke moeten organisaties zich niet afvragen hoe ze nieuwe media inzetten in de communicatie met klanten,
maar moeten ze overwegen welke rol ze klanten in de toekomst gunnen en welke rol ze zelf gaan spelen.
Vanuit verschillende bedrijfstakken zijn er voorbeelden van klanten die worden ingezet. Zo laat LEGO haar klanten bouwwerken ontwerpen die later als doos verkocht worden. Verder zijn er natuurlijk veel blogs of sites waar lezers zelf bijdragen aan de content van hun online ‘krant’. Denk echter niet dat dit uniek is. Decennia geleden waren er al parties van Tupperware waarin huisvrouwen de sales voor hun rekening namen.
Toch zijn er vandaag de dag nog veel organisaties die huiverig zijn en er weining mee doen. Het is de moeite waard om je af te vragen hoe jouw organisatie hier meer mee kan doen. Waar zijn je klanten sterk betrokken. Wat regelen fans nu al zelf? Door hier meer mee te doen staat ‘de klant’ niet langer buiten de organisatie, maar worden klanten een integraal onderdeel een organisatie. Klantgericht werken verandert in samenwerken en kan leiden tot een langdurige verbintenis tussen organisatie en klant. Wanneer viert jouw organisatie het koperen bruiloftsfeest omdat je al 12,5 jaar samen bent met je klant?